در جلسه رئیس‌کل بانک مرکزی با مدیران بانکی، ولی‌الله سیف بدون اشاره به کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی بر ضرورت نظام‌بخشی و ساماندهی این نرخ در سیستم بانکی تاکید کرد.

لطف‌الله معظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد جلسه بانک‌ها با رئیس کل بانک مرکزی، اظهار کرد: کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نشست‌هایی در روزهای قبل داشته‌ و براساس هماهنگی‌های انجام شده با رئیس کل بانک مرکزی جلسه‌ای برگزار کردند. وی افزود: رئیس بانک مرکزی بر کاهش نرخ سود یا افزایش آن تاکید نداشت بلکه هدف اصلی آقای سیف نظم بخشی و ساماندهی نرخ‌ها بود؛ رقابت عجیبی بین بانک‌ها ایجاد شده و رئیس کل می‌گفت باید نظمی در بازار پول به وجود بیاید.
سرپرست بانک کارآفرین در پاسخ به این سوال که نتیجه این جلسات چیست و بانک‌ها چه اقدامی انجام خواهند داد، گفت: قرار شد بانک‌ها بیش از یک سال تعهد سنگین نداشته باشند؛ توافق اولیه بین کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی صورت گرفته که البته باید سازوکار و روش اجرایی آن تدوین شود.
ساماندهی نرخ سود بانکی با تورم انتظاری
پیش‌تر نیز رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت ساماندهی نرخ سود بانکی با تورم انتظاری گفته بود: هدف همیشگی ما در بحث نرخ سود؛ حفظ ثبات و حساس بودن روی عواملی است که به‌طور موقت می‌تواند تاثیر منفی یا شوک ایجاد کند. او افزود: اقتصاد به ثبات نیاز دارد تا تصمیم‌گیرنده، سرمایه‌گذار و سایر فعالان اقتصادی، بتوانند در فضای اطمینان روند امور را پیش‌بینی و بررسی کنند.
به گفته‌ سیف، نرخ سود بانکی یکی از متغیرهایی است که باید به ثبات بازار کمک کند، اما در یک ماه اخیر، رقابتی ناسالم شکل گرفته، که عمدتا ریشه در موسسات غیرمجاز دارد. او افزود: این روند، بانک‌ها را هم تحت‌تاثیر قرار داده و برخی بانک‌ها نرخ سودها را غیراصولی اعلام کرده‌اند. رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: خوشبختانه مدیران بانک‌ها متوجه این قضیه هستند و بانک مرکزی تلاش می‌کند جهت‌گیری غلط را توضیح دهد و شفاف‌سازی کند. سیف عنوان کرد که تلاش خواهیم کرد، بازار حالت طبیعی خود را داشته باشد و بانک‌ها بتوانند فعالیت‌های خود را با منطق اقتصادی انجام دهند.
رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه کشش تولید ما در نرخ سود بالا نیست، تاکید کرد: در وضعیت کنونی، تولید در شرایط سختی صورت می‌پذیرد و باید از تولید حمایت شود. وی اضافه کرد: یکی از اهدافی که در کنار کاهش تورم داریم، خروج از رکود است و خروج از رکود جز با تحرک در بخش تولید حاصل نمی‌شود.
سیف درخصوص تاثیر افزایش نامتعارف نرخ سود بانکی بر تولید گفت: وضعیت کنونی تولید، نمی‌تواند نرخ‌های سنگین سود را تحمل کند و نظام بانکی باید این موضوع را درک کند. به گفته او، این شرایط برای بانک‌ها نیز هم قابل تحمل نیست؛ زیرا بانکی که نرخ سود بالا به سپرده‌گذار می‌دهد، باید در جای پر مخاطره‌ای سرمایه‌گذاری کند که برای او توجیه اقتصادی داشته باشد، به همین دلیل باید بانک‌ها را از پذیرش مخاطرات بالا مصون کنیم. سیف با اشاره روند کاهشی تورم در ماه‌های اخیر اظهار کرد: امسال پیش‌بینی ما این است که نرخ تورم کمتر از ۲۵ درصد شود و نرخ سود بانکی باید متناسب با روند تورم تعیین شود. او افزود: وقتی نرخ تورم، زیر ۲۵ درصد هدف‌گذاری می‌شود، نرخ سود بالای ۲۲ درصد منطق خاصی ندارد. رئیس بانک مرکزی عنوان کرد که باید جمع‌بندی‌ها و عوامل موثر در تعادل بازار و اقتصاد را کنار هم دید و کوشش بانک مرکزی نیز در این راستا خواهد بود.
ورودی‌های بازار ارز دوباره برقرار می‌شوند
رئیس‌کل بانک مرکزی تحولات بازار ارز را نیز متاثر از «دلایل اقتصادی و غیر‌اقتصادی» دانست و اظهار کرد: دلایل غیراقتصادی به علت مباحث و اظهارنظرهای مطرح شده در رسانه‌ها است که بیشتر آنها مبنای واقعی ندارد و به‌طور عمده سوء‌تعبیرهایی است که تاثیر موقتی بر بازار ایجاد می‌کند.
او درخصوص عوامل اقتصادی نیز بیان کرد: بررسی‌های صورت گرفته در روزهای اخیر حاکی از آن است که بخشی از ورودی‌های بازار بنا به دلایلی با تاخیر انجام شده که با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، آن ورودی‌ها دوباره فعال خواهد شد. به گفته سیف، با حل این موضوع در روزهای آینده شاهد تعدیل واقعی این نرخ‌ها در بازار خواهیم بود.
رئیس شورای پول و اعتبار، نوسان‌های ایجاد شده را زود گذر و موقتی دانست و تاکید کرد که ثبات هشت ماه گذشته بازار ارز، دوباره حکمفرما خواهد شد. وی درخصوص بازگشت نرخ دلار به حدود ۳ هزار تومان، اظهار کرد: اجازه دهید نرخی را اعلام نکنم، ثبات آتی بازار در استمرار ثبات گذشته خواهد بود، و نوسانات روزهای اخیر منطقی نداشته و بازار به حالت تعادلی باز خواهد گشت.