گروه بازار پول- گزارش‌های بانک مرکزی از مواد خوراکی نشان می‌دهد که در هفته آخر سال قبل، اکثر کالاهای خوراکی از ثبات قیمتی قابل‌توجهی برخوردار بودند. بر این اساس در این هفته، از ۱۱ گروه مواد خوراکی، قیمت در ۷ گروه کاهش و ثبات داشته است. در این هفته بر خلاف روند دیگر گروه‌ها، متوسط قیمت‌ها در دو گروه میوه‌های تازه و گوشت مرغ به ترتیب حدود ۱/۴ و ۳/۴ درصد افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد که در هشت هفته انتهایی سال قبل قیمت گروه روغن نباتی تغییری نداشته است. همچنین در سه هفته انتهایی سال قبل، نیز قیمت در سه گروه لبنیات برنج و حبوب ثابت بوده است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به اول فروردین سال‌جاری ارائه داد. این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. افزایش قیمت گوشت مرغ و میوه‌های تازه

گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به اول فروردین، حاکی از آن است که قیمت میوه‌های تازه، در این هفته افزایش قابل توجهی داشته است. بر این اساس متوسط قیمت گروه میوه‌های تازه در هفته آخر سال قبل، در حدود ۱/۴ درصد افزایش یافته است. آمار هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که در ۸ هفته آخر سال ۹۲، قیمت در گروه میوه‌های تازه روند افزایشی را پشت سر گذاشته و افزایش هفته آخر بیشترین میزان خود را در بین این ۸ هفته داشته است. رشد هفتگی ۱/۴ درصدی در هفته آخر سال گذشته در حالی گزارش شد که این افزایش در هفته‌های انتهایی سال ۹۱، حدود ۹ درصد بوده است و نوسان در این گروه در انتهای سال ۹۱ بیشتر از مدت مشابه سال ۹۲ بوده است. البته به‌دلیل نبود آمار در هفته انتهایی سال ۹۱، از آمار در هفته منتهی به ۲۵ اسفند سال ۹۱ استفاده شده است. همچنین در هفته پایانی سال گذشته، قیمت گروه میوه‌های تازه، نسبت به هفته مشابه در ماه قبل، حدود ۱۳ درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد شوک افزایش قیمت در گروه میوه، به‌دلیل افزایش تقاضا برای تهیه میوه شب عید بوده است و انتظار می‌رود که این افزایش در هفته‌های آتی، تغییر جهت دهد. آمار از جزئیات این گروه نشان می‌دهد که قیمت انار در این هفته رشد ۱۴درصدی را به‌طور متوسط پشت سر گذاشته است و قیمت هر کیلو انار به‌طور متوسط به ۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. در این هفته قیمت انگور نیز ۱۰ درصد افزایش یافت و متوسط قیمت هر کیلو انگور به ۴هزار و ۸۰۰ تومان رسید؛ اما رشد قیمتی در میوه‌های پر مصرف شب عید، دامنه محدودتری داشت. به‌عنوان مثال پرتقال درجه یک، در هر کیلو به‌طور میانگین حدود ۳ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شد و رشد قیمت هفتگی آن ۸/۲ درصد گزارش شده است. همچنین قیمت سیب قرمز در هر کیلو ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است که نسبت به هفته قبل ۱/۳درصد به قیمت آن افزوده شده است. قیمت پرتقال درجه یک و سیب قرمز در مقیاس ماهانه (پایان بهمن به پایان اسفند) به ترتیب ۳/۴ و ۸/۲ درصد افزایش یافته است. قیمت گوشت مرغ نیز در هفته انتهایی سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی قیمت گوشت مرغ با ۳/۴درصد رشد، بیشترین رشد هفتگی را در بین گروه‌ها پشت سر گذاشته است. این افزایش در حالی بوده که در هفته ماقبل این هفته، (هفته منتهی به ۲۳ اسفند) قیمت گوشت مرغ حدود ۸/۰ درصد کاهش یافته بود. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، میانگین قیمت هر کیلو مرغ در هفته آخر سال گذشته به ۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. همچنین نسبت به ماه قبل، ۶/۱درصد به قیمت مرغ افزوده شده است. آمار بیان می‌کند که در اواخر بهمن سال ۱۳۹۲ قیمت متوسط هر کیلو مرغ ۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مدت مشابه سال ۱۳۹۱ نیز هر کیلو گوشت مرغ نیز به قیمت تقریبا ۶ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شده بود.

رشد ۱۶ درصدی قیمت گوشت قرمز در یک سال

در هفته منتهی به اول فروردین سال جدید، قیمت گوشت قرمز نیز همسو با گوشت مرغ روند افزایشی را پشت سر گذاشت. با این تفاوت که طی یک هفته، تنها حدود ۶/۰درصد به قیمت این ماده خوراکی افزوده شده است. بر اساس آمار منتشر شده هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان، به‌طور متوسط حدود ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شد و متوسط قیمت این ماده خوراکی در دوره مشابه سال قبل، ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. در نتیجه در بازه سالانه قیمت گوشت قرمز در حدود ۱۶ درصد رشد داشته است. در بازه ماهانه نیز قیمت گوشت قرمز تغییر قابل توجهی نداشته است چراکه در پایان بهمن ماه، هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به‌طور متوسط در حدود ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رسید. در این هفته متوسط قیمت‌ها در گروه سبزی‌های تازه نیز ۸/۰ درصد افزایش یافته است که این پایانی بود بر روند نزولی سه هفته قبل در این گروه. بر اساس آمارهای منتشر شده، متوسط قیمتی بازه ماهانه در گروه سبزی‌های تازه حدود ۳ درصد کاهش یافته است. در هفته پایانی سال ۱۳۹۲، قیمت هر کیلو خیار با ۷/۳ درصد افزایش به ۳ هزار تومان رسید. این در حالی است که در انتهای ماه بهمن، هر کیلو از این ماده خوراکی با قیمت ۳ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسید. در نتیجه طی یک ماه حدود ۹ درصد از قیمت خیار کاسته شده است؛ اما در هفته انتهایی سال ۹۱ هر کیلو خیار در حدود ۲هزار و ۴۰۰تومان عرضه شده بود. متوسط قیمت گوجه فرنگی نیز در هفته آخر سال گذشته به ۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که این برای مدت مشابه سال قبل ۲ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده بود، در نتیجه در بازه سالانه قیمت در این ماده خوراکی حدود ۱۱درصد کاهش یافته است.

کاهش هفتگی قیمت تخم مرغ

در هفته انتهایی سال ۹۲، قیمت تخم مرغ حدود ۹/۱ درصد کاهش یافت. این دومین هفته متوالی بود که قیمت تخم مرغ روند نزولی را طی کرده بود. در نتیجه این کاهش، قیمت در هر شانه دو کیلویی به ۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. قیمت این ماده خوراکی در مدت مشابه سال قبل حدود ۷ هزار و ۷۰۰ تومان، گزارش شده بود؛ بنابراین در حدود ۱۴ درصد به قیمت تخم‌مرغ در بازه سالانه افزوده شده است. در این هفته قیمت در گروه چای حدود ۱/۰ درصد کاهش یافته است. در هفته انتهایی سال قیمت در پنج گروه لبنیات، برنج، حبوب، قند و شکر و روغن نباتی بدون تغییر بوده است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد که در هشت هفته انتهایی سال قبل قیمت گروه روغن نباتی تغییری نداشته است. همچنین در سه هفته انتهایی سال قبل، نیز قیمت در سه گروه لبنیات برنج و حبوب ثابت بوده است.