گروه بازار پول- بازار ارز داخلی، آخرین روز هفته گذشته را نیز به آرامی و بدون تغییرات شدید قیمتی پشت سر گذاشت.شکایت دلالان خرد از بازار بدون نوسان، نشانه‌هایی از کمرنگ و حتی محو شدن سفته‌بازی در بازار را به نمایش می‌گذاشت.
قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار در روز پنج‌شنبه، تغییراتی محدود؛ ولی در یک جهت را متحمل شدند. برخی از بازاری‌ها این افزایش محدود را ناشی از موکول شدن مبادلات روز‌های برفی هفته گذشته به پنج‌شنبه عنوان کردند. نرخ طلا در بازارهای جهانی نیز در واکنش به بازگشت چینی‌ها به بازار قدری افزایش یافته بود. انتشار آمار بازار کار آمریکا در آخرین ساعات کاری دیروز نیز افزایش قیمت طلای جهانی را موجب شد. آمار مربوط به اشتغالزایی از مقادیر پیش‌بینی شده، ضعیف‌تر بوده و این مساله تقویت طلا در همان دقایق ابتدایی انتشار آمار را موجب شد. اما قیمت فلز گرانبها در ادامه مجددا کاهش یافت.
بازار ارز
دلار بازار داخلی، در آخرین روز هفته گذشته نیز، تغییر قیمت قابل توجهی را ثبت نکرد. دلالان راسته بازار در تفسیر وضعیت موجود، مانند همیشه در اظهار نظرهایی کلیشه‌ای دولت را دخیل دانسته و می‌گویند که قیمت دلار بدون دخالت دولت و بانک مرکزی بالا می‌رود.این در حالی است که روند قیمتی دلار در ماه‌های گذشته نشان داده که این ارز در بازار داخلی روی قیمت‌های تعادلی خود می‌ایستد. علاوه‌بر این اگر رویدادی باعث جابه‌جایی شدید قیمت‌ها، چه به سمت پایین و چه به سمت بالا می‌شد، بازار طی چند روز تغییرات را تعدیل می‌کرد. این رفتار نیز به اعتقاد کارشناسان از تعادلی بودن نرخ دلار در بازار داخل حکایت داشت. به هر روی دلالان راسته بازار این روزها، محوطه خالی جلوی دستگاه‌های خودپرداز را نشان داده و می‌گویند که بازارشان کساد است. عده‌ای از آنها هوای سرد هفته گذشته را علت کساد بودن بازارشان در روزهای گذشته می‌دانند، اما شکایت این افراد از کساد بودن کاسبی به قبل از اینها بازمی‌گردد. به اعتقاد آنها تقاضا برای دلار پایین است و همین مقدار مبادلات هم به عرضه ارز توسط افرادی که از بالا رفتن نرخ ارز ناامید شده‌اند، مربوط می‌شود. برخی از این دلالان نوساناتی را که در ماه‌های اخیر توانسته‌اند از آن سودی به دست آورند بسیار محدود عنوان کرده و معتقد هستند که کاهش دامنه نوسانات امکان کاسبی را از آنها گرفته است. بر این اساس ادعاهای مبنی‌بر کمرنگ شدن سفته‌بازی در بازار، مورد تایید قرار می‌گیرد. روند قیمتی یکنواخت و کم‌نوسان نرخ ارز باعث شده است که مردم از خرید و فروش دلار برای سوداندوزی ناامید شوند و این مساله نیز بازار سفته‌بازان را کساد کرده است. در حال حاضر عمده مبادلات از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد، با این وجود ادعای دلالان مبنی‌بر پایین بودن سطح تقاضا به نسبت عرضه موضوعیت دارد و از سوی صرافان نیز مورد تایید قرار می‌گیرد. فرض کنیم، عواملی که قیمت دلار را بالا می‌کشند، با عواملی که قیمت دلار را پایین می‌کشند، در یک نقطه به تعادل نسبی رسیده و قیمت این ارز در بازار داخلی را حدود ۲ هزار و ۹۵۰ تومان رقم زده ‌باشند. در این صورت کم بودن تقاضا یکی از عواملی خواهد بود که در پایین نگه داشتن نرخ دلار، نقشی ایفا کرده است. در نتیجه اگر تقاضا برای ارز در بازار داخل، به واسطه گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران افزایش یابد، این نیروی پایین کشنده، قدرت تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهد. تعادل عواملی که نرخ دلار را در سطوح کنونی رقم زده‌اند به هم خواهد خورد و قدرت نیروهای بالابرنده بیشتر می‌شود. در آن صورت امکان افزایش نرخ ارز وجود خواهد داشت. برای اجتناب از این امر و تداوم ثبات حاکم بر بازار، باید بین عرضه و تقاضای بازار تعادلی به وجود آید که بتواند حرکت قیمت ارز را کنترل کند. به هر روی بازار داخلی روند بلندمدت خود را می‌پیماید و این امر دلالان و سفته‌بازان را در شرایط بدی قرار داده است. سطح تقاضا برای ارز قدری پایین است، اما بازاری‌ها امیدوارند افزایش تقاضا در هفته‌ها و ماه‌های آینده به پویایی بیشتر بازار کمک کند و عرضه و تقاضا در سطوح بالاتری ملاقات کنند.
بازار سکه
اما در خصوص بازار سکه در داخل کشور، تغییر جدی مشاهده نشده است. انواع سکه و طلای ۱۸ عیار آخرین روز هفته گذشته را با رشد هر چند محدود قیمت‌ها پشت سر گذاشت؛ درحالی‌که به نظر می‌رسد این تقویت محدود طلا در بازار داخل تحت‌تاثیر افزایش قیمت طلای جهانی در پایان هفته گذشته رخ داده باشد، برخی از سکه فروشان تعبیر دیگری دارند. به اعتقاد آنها، متوقف شدن بارش برف در آخرین روز هفته گذشته، بالاخره به مردم اجازه داد که به بازار بیایند. مبادلاتی که می‌بایست طی چند روز انجام می‌شوند روی هم انباشته شده و به روز پنج‌شنبه موکول شدند، در نتیجه این افزایش سطح مبادلات، امکان تغییر قیمت سکه در بازار به وجود آمد و قیمت‌ها قدری جابه‌جا شدند. البته تغییر قیمت‌ها بسیار محدود بودند و شاید طرح عللی خاص برای آن‌ منطقی نباشد، با این وجود جهت حرکت قیمت انواع سکه در آخرین روز هفته گذشته یکی بوده و این امر توجهاتی را به سوی خود جلب کرد.
طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز مجددا افزایش یافت. این در حالی است که فلز زرد رنگ، در پایان هفته گذشته، تحت‌تاثیر افزایش شاخص سهام و کاهش تقاضای فیزیکی، افت قیمت را تجربه کرده بود. در خصوص تقویت دیروز طلا نیز، مهم‌ترین دلیلی که توسط کارشناسان عنوان می‌شود، بازگشت چینی‌ها به بازار است. بر این اساس، پایان تعطیلات سال نوی چینی‌ها، افزایش تقاضا از سوی این کشور را به دنبال داشت و موجب تقویت فلز زرد رنگ در بازارهای جهانی شد. علاوه‌بر این شاخص سهام در اکثر بازارهای نوظهور و در حال توسعه جهان همچنان با روند نزولی روبه‌رو است و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای طلا داشته است. کاهش چشمگیر ارزش پول ملی آرژانتین، ترکیه، هند و آفریقای جنوبی در برابر دلار آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است. علاوه‌بر این برخی از تحلیلگران پیش‌بینی‌هایی را که در خصوص وضعیت اشتغال آمریکا صورت گرفته بود در تقویت طلا موثر می‌دانند. بر این اساس، برخی از موسسات تحقیقاتی پیش‌بینی می‌کردند که آمار بازار کار آمریکا، این بار هم امیدوارکننده نباشد، بازار طلا نیز به این مساله واکنشی مثبت نشان داد و افزایش نسبی قیمت را تجربه کرد.در این میان آنچه که روند قیمت طلا را تحت‌تاثیر قرار نداد، نشست سران بانک مرکزی اروپا بود؛ درحالی‌که برخی از تحلیلگران بازار، نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا را در تعیین آینده طلا بسیار موثر می‌دانستند، این نهاد در نشست اخیر خود نرخ بهره را تغییر نداد و بازار فلز زرد رنگ را به حال خود گذاشت. به هر روی برخی تحلیلگران بازار بر این باورند که قیمت‌های کنونی کف قیمت طلا به شمار می‌آید و اکنون بهترین زمان ممکن برای خرید به شمار می‌رود، اما آماری که بازار طلا روزهای اخیر را به انتظار آن نشسته بود، بالاخره در آخرین ساعات کاری دیروز منتشر شد. آمارهای اقتصادی روز پنج‌شنبه نسبتا مساعد بودند. تعداد کسانی که در طول هفته، برای نخستین بار تقاضای عضویت برای دریافت حق بیمه بیکاری کرده بودند، کاهش یافته و از مقدار پیش‌بینی شده نیز کمتر بود. میزان فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایالات‌متحده نیز افزایش یافته بود و تصویر نسبتا خوبی از اوضاع اقتصادی این کشور را به نمایش گذاشت، اما تراز تجاری ایالات‌متحده به گزارش «بلومبرگ» از مقدار پیش‌بینی شده منفی‌تر بود و این مساله نگرانی‌هایی را برای سران اقتصادی این کشور به وجود آورد.
آماری که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تاثیر زیادی بر روند قیمت طلای جهانی دارد، به بازار کار آمریکا مربوط می‌شود. پیش‌بینی‌ها از
۱۸۱ هزار جایگاه شغلی جدید در بخش غیرکشاورزی و بیکاری ۶/۷ درصدی برای ماه ژانویه حکایت داشتند. مقدار واقعی آمار منتشر شده در خصوص اشتغالزایی با پیش‌بینی‌ها اختلاف زیادی داشت. بر این اساس در نخستین ماه سال ۲۰۱۴ تنها ۱۱۳ هزار جایگاه شغلی ایجاد شده بود و این امر نیز واکنش مثبت بازار طلا را به همراه داشت. نرخ بیکاری با مقدار پیش‌بینی شده اختلاف زیادی نداشت و حتی از آن مقداری بهتر بود. به هر روی آمار بازار کار دسامبر مبنی بر ایجاد تنها ۷۴ هزار جایگاه شغلی که با مقادیر پیش‌بینی شده اختلاف بسیار زیادی داشت، آمار این دوره را در کانون توجه قرار داد. فاصله نسبتا زیاد اشتغالزایی این ماه با مقادیر پیش‌بینی شده نیز تقویت طلای جهانی در همان دقایق ابتدایی انتشار آمار را موجب شد.اما قیمت فلز گرانبها در ادامه مجددا قدری کاهش یافت.

برف بازار را سرد کرد