گروه بازار پول-گزارش بانک مرکزی از تغییر قیمت‌ها در هفته اول‌ماه جاری نشان می‌دهد که قیمت مرغ در طول هفته افزایش یافته بود، این گزارش همچنین از کاهش قابل‌توجه قیمت میوه‌های پاییزی در ابتدای‌ماه آذر خبر داد. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به هشتم آبان سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.
قیمت سیب زمینی در یک سال سه برابر شد
گزارش‌ها از مواد خوراکی درهفته اول آذرماه نشان می‌دهد که بیشترین رشد سالانه قیمت‌ها در گروه کالاها «سبزی‌های تازه» و «حبوب» با ۵/۵۸ و ۵/۵۷ درصد بوده است، همچنین رشد قیمتی در گروه «برنج» در حدود ۵۰ درصد گزارش شده است. در بین گروه کالاهای خوراکی «لبنیات» و «میوه‌های تازه» با ۱۹ و ۲۱ درصد کمترین رشد قیمتی در طی یک سال را به نام خود ثبت کرده‌اند. رشد قیمتی سالانه در دو گروه «گوشت مرغ» و «گوشت قرمز» عددی نزدیک به هم بوده است، گوشت مرغ نسبت به آذر سال قبل ۳۶ درصد افزایش قیمت داشته و این افزیش برای گروه گوشت قرمز در حدود ۳۷ درصد گزارش شده است.
در این بین رشد قیمتی بعضی کالاها مانند سیب‌زمینی و لبنیات قابل‌توجه است، به نحوی که طی یک سال قیمت سیب‌زمینی ۱۸۶ درصد رشد کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت جاری سیب زمینی در آذر سال قبل کیلویی ۷۷۰ تومان بوده است، این در حالی است که قیمت آن پس از یک سال به ۲۲۰۰ تومان در هر کیلو رسیده و در حدود سه برابر شده است.
کره پاستوریزه دیگر کالایی است که در مقایسه با مواد خوراکی دیگر رشد قابل‌توجهی داشته است، کره پاستوریزه در هفته اول آذر‌ماه سال قبل در حدود ۱۲ هزار تومان در هر کیلو به فروش رسیده بود، این در حالی است قیمت این ماده لبنی طی یک سال دو برابر شده و در ابتدای آذر سال جاری کیلویی ۲۴ هزار تومان عرضه شده بود.
افزیش قیمت کره در حالی گزارش می‌شود که گروه لبنیات در مقایسه با سال قبل در حدود ۱۹ درصد رشد داشته است و با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی قیمت کره پاستوریزه، می‌توان نتیجه گرفت که در برخی دیگر از مواد لبنی کاهش قیمت سالانه کمتر از ۱۹ درصد بوده است؛ زیرا که رشد در گروه‌های کالایی، تصویری از میانگین تغییر قیمت‌ها طی یک سال را ارائه می‌دهد. گزارش‌ها از دیگر کالاهای لبنی نشان می‌دهد که قیمت شیر و ماست پاستوریزه در این مدت ۵/۱۳ درصد و قیمت پنیر در حدود ۶/۱۱ درصد افزایش یافته است. در هفته اول آذر‌ماه امسال شیر پاستوریزه به قیمت ۲ هزار و ۴۰۰ تومان در هر لیتر به فروش رسید، همچنین قیمت پنیر پاستوریزه در بسته ۴۵۰ گرمی در حدود چهار هزار و ۱۵۰ تومان بود و ماست پاستوریزه کیلویی دو هزار و ۳۵۰ تومان به فروش می‌رسید.
کاهش قیمتی ماهانه در میوه‌ها
آمار منتشر شده از مواد خوراکی در ابتدای‌ماه جاری نشان می‌دهد که نسبت به‌ماه گذشته، بیشترین افزایش برای گروه‌های «سبزی‌های تازه» با ۱/۷ درصد بوده، این در حالی است که گروه «میوه‌های تازه» با ۲۰ درصد کاهش، بیشترین افت قیمت ماهانه را پشت سر گذاشت.
این کاهش قابل‌توجه در قیمت میوه‌ها نشان می‌دهد که عرضه میوه‌ها در بازار میوه و تره بار توانسته تقاضای مشتریان را پاسخ دهد. آمار منتشر شده از قیمت میوه‌های پرمصرف در فصل پاییز، حاکی از آن است که عرضه مناسب در بازار میوه و تره‌بار حتی سبب کاهش قیمت آنها شده بود، به نحوی که طی یک‌ماه قیمت لیمو شیرین و پرتقال درجه یک به ترتیب ۳۷ و ۲۲ درصد کاهش یافته است.
در هفته اول‌ماه جاری، قیمت هر کیلو لیمو شیرین ۲ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده بود، این در حالی است در ابتدای‌ماه آبان قیمت هر کیلو لیمو شیرین چهارهزار تومان گزارش شده و در طول یک‌ماه ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو کاهش یافته است، همچنین قیمت پرتقال درجه یک در ابتدای‌ماه جاری سه هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو رسید، پرتقال در ‌ماه قبل کیلویی چهارهزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسیده بود.
این کاهش قیمت ماهانه برای انار حدود ۳۰ درصد بود و قیمت آن در هر کیلو به سه هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود. این در حالی بود که انار در ابتدای‌ماه آبان در هر کیلو ۵ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسید. در گروه سبزی‌های تازه، قیمت گوجه در طی یک‌ماه ۶۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافته است و از ۲ هزار و
۱۰۰ تومان به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود، اما قیمت خیار در مدت مشابه ۱۰۰ تومان کاهش یافته به سه هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو رسید. گزارش‌های بانک مرکزی از مواد خوراکی نشان می‌دهد که قیمت گروه گوشت قرمز طی یک‌ماه نیز افزایش ۲/۴ درصدی را پشت سر گذاشته است، قیمت هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در ابتدای‌ماه جاری به ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده بود، این در حالی است که در هفته مشابه‌ماه قبل، قیمت آن در هر کیلو ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده بود.
قیمت مرغ در طول هفته افزایش یافت
آمار و ارقام منتشر شده از تغییر قیمت‌های ۱۱ گروه مورد بررسی از هفته اول‌ماه آذر نشان می‌دهد که در طول یک هفته قیمت ۴ گروه کاهش یافته و تغییرات سه گروه دیگر نیز صفر بوده است. افزایش قیمت گوشت قرمز و سبزی‌های تازه نیز جزئی بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی در گروه سبزی‌های تازه رشد ۵ درصدی قیمت گوجه فرنگی تنها عامل افزایش قیمت این گروه بوده؛ زیرا بهای دیگر کالاهای این گروه رشد منفی قیمت داشته‌اند.
در بررسی هفتگی قیمت گروه کالایی گوشت مرغ با ۲/۵ درصد، بیشترین رشد قیمتی را داشته است. قیمت جاری گوشت مرغ پس از این افزایش هفتگی به کیلویی ۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. همچنین در این گزارش گروه کالای میوه‌های تازه با کاهش ۹/۴ درصدی طی یک هفته بیشترین کاهش را در بین مواد خوراکی دارد، این آمار‌ها نشان می‌دهد، در هفته ابتدایی‌ماه جاری گروه‌های روغن‌نباتی، قند و شکر و حبوب تغییر قیمتی را نداشته‌اند. همچنین قیمت تخم مرغ کاهش ۸/۰ درصدی را پشت‌سر گذاشت و به ۹ هزار تومان در هر شانه ۲ کیلویی رسید. قیمت‌ها در گروه برنج نیز در طی یک هفته ۱/۰ کاهش یافت و برنج درجه یک حدود هفت هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو به فروش رسید.