تعطیلی طولانی مدت عید فطر سال گذشته تجربه خوبی نبود و بازخوردهای ناشی از آن مبین عدم توفیق آن است.

محمود توسلی شکیب، مدرس علوم بانکداری، در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: تعویق پنج روزه فعالیت بانکی و تجمیع آن در یک روز سبب بالا رفتن حجم کار بانکی و کاهش کارآیی می‌شود. وی با یادآوری صفوف طولانی بانک‌ها به علت این قبیل تعطیلات، تاکید کرد: این ازدحام‌ها سبب ناخشنودی ارباب رجوع می‌شود.

این مدرس علوم بانکداری اذعان کرد: در زمینه زیان مالی ناشی از این تعطیلی‌ها بر نظام بانکی کشور، آماری استخراج نشده است اما تبعات اجتماعی آن به راحتی قابل مشاهده و حاکی از عدم کارکرد این قبیل تعطیلی‌هاست.

وی با اشاره به تطابق نداشتن بانکداری کشور با نظام بانکداری جهانی، برخی تعطیلی‌ها را مازاد توصیف و اظهار کرد: برخی تعطیلی‌ها به دلیل پیش آمدن حوادث خاص، طبیعی است. اما می‌توان با حذف برخی تعطیلات غیر ضروری بر میزان کارآیی افزود. توسلی شکیب به قیاس میزان تعطیلات کشور با سایر کشورها پرداخت و گفت: این کشورها علیرغم داشتن تعطیلات آخر هفته دو روزه، در عرصه‌های گوناگون از ما جلوتر هستند ضمن این که صرفه‌جویی آنان نیز بسیار بیشتر است.

این مدرس علوم‌بانکی با برشمردن برخی تاثیرات منفی این‌گونه تعطیلات بر تجارت بین‌المللی و سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش تعطیلات، افزود: مدیران در سطح کلان نیز به این باور رسیده‌اند که تعطیلات باید تقلیل پیدا کند و این باورپذیری در سخنان آنان مشهود است.