تهران رتبه نخست پرداخت وام به متقاضیان بنگاه‌های زودبازده را کسب کرد

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استانداری تهران گفت: استان تهران با پرداخت نزدیک به ۱۱۲میلیارد تومان، رتبه اول پرداخت بیشترین تسهیلات به متقاضیان طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی زودبازده در کشور را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از استانداری تهران، اسماعیل مسعودی به بالا بودن نرخ جمعیت جوان در استان تهران اشاره کرد و با ذکر این نکته که نرخ بیکاری جوانان در استان تهران بالاتر از میانگین کشوری است افزود: اولویت راهبردی کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان تهران در سال ۸۶ تعیین شاخص‌ها و راهکارهای اعطای وام به این گروه سنی برای اشتغال است. معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: به‌رغم مصوبه هیات دولت فقدان مدیریت مستقل بانک‌های عامل در استان تهران و تفویض نکردن اختیار کافی به سرپرستی و شعبه‌ها همچنان از مهم‌ترین مشکلات پرداخت اعتبارات بنگاه‌های زودبازده در استان تهران است.

مسعودی گفت: برای تثبیت اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی استان تهران که بیش از ۳۴درصد از بنگاه‌های کشور را دربر می‌گیرد افزایش اعتبار تا ۳هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی اعتبار طرح‌های مربوط به امسال را ۱۴۰۰میلیارد تومان خواند و با ذکر این نکته که این مبلغ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تصویب قرار گرفته است یادآور شد: تاکنون ۷۱۲ طرح در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات به مبلغ ۳۰۶میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شده است.

مسعودی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان از ۹/۱۴درصد در سال ۱۳۸۴ به ۷/۱۱درصد در سال ۱۳۸۵ کاهش یافته است و در پایان برنامه چهارم باید به ۳/۸درصد کاهش یابد تصریح کرد: براین اساس میزان اشتغال در طول برنامه ۶۶۱هزار و ۵۰۰ نفر محاسبه می‌شود که باید هر سال ۱۶۵هزار شغل در استان تهران ایجاد شود که از محل‌های مختلف از جمله بنگاه‌های زودبازده صورت می‌گیرد.

وی میزان طرح‌های به بهره‌برداری رسیده از اعتبارات سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ را ۱۴هزار و ۸۰۰ طرح به مبلغ ۷۸۷میلیارد تومان و با اشتغال ۱۱۲هزار و ۸۵۳ نفر اعلام کرد.

وی یادآور شد: بانک‌های کشاورزی، سپه و صنعت و معدن به نسبت سهمیه خود بیش از ۱۰۰درصد طرح‌ها را جذب کرده‌اند و بانک‌های ملی، تجارت، صادرات، ملت، مسکن و رفاه به ترتیب ۹۳، ۹۴، ۹۶، ۵۰، ۵۵ و ۳۸درصد پیشرفت در جذب سهمیه خود داشته‌اند.

معاون استاندار در ادامه گفت: با توجه به اینکه تایید طرح‌ها در بسیاری از بانک‌ها به ویژه ملی، تجارت، صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی در مرحله خوبی قرار دارد بنابراین لازم است برای انعقاد قرارداد طرح‌های تایید شده تسریع کنند.

مسعودی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی برای ارسال طرح‌های سال ۱۳۸۶ تا پایان آبان فرصت دارند تا درباره اتمام سهمیه خود به کارگروه اشتغال اقدام فوری کنند.