میترا طرهانی - ضعیف شدن قریب الوقوع‌دلار نمونه قابل استنادی است که نشان می‌دهد بازارهای ارز تا چه اندازه می‌توانند بی‌ثبات باشند.

بنابر اظهارات اد یاردنی Ed Yardeni، رییس موسسه تحقیقاتی یاردنی، افت جدید در قیمت‌دلار نه تنها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران منافع سریعی را در بر داشته بلکه امکان استفاده از «پول سهل‌الوصول» را فراهم کرده است. بنابر عقیده وی «تجارت ارز بازی خطرناکی است». شرایطی که در آن‌دلار ضعیف‌تر شود و یا قیمت آن افزایش یابد بستگی زیادی به اقدام بعدی فدرال رزرو دارد و ایجاد تعادل در این شرایط بسیار دشوار است.

طی ماه گذشته بانک مرکزی آمریکا پایه نرخ بهره خود را به میزان ۵/٠‌درصد کاهش داده و به ۷۵/٤‌درصد رسانده که البته چنین کاهشی بیش از حد انتظار وال استریت بوده است. فدرال رزرو نیز نرخ کار مزد بانکی خود برای وام‌های کوتاه‌مدت ضروری را تا ۵/٠‌درصد کاهش داده است.

بنا بر اظهارات یاردنی انتظار می‌رود که نرخ بهره بیش از این کاهش یابد. اما وی تصور می‌کند که فدرال رزرو در اقدام اخیر به اندازه کافی تهاجمی رفتار کرده است و امکان کاهش مجدد نرخ بهره‌ها به این زودی وجود ندارد.

از دیدگاه وی اگر فدرال رزرو نرخ بهره‌های خود را ثابت نگه دارد احتمال ثبات در قیمت ‌دلار وجود دارد و مبادله آن در مقابل برخی از ارزهای بازار مانند یورو وین ژاپن با یک دامنه بسته صورت خواهد گرفت. این مطلب می‌تواند سبب تغییر شانس سرمایه‌گذارانی شود که از چنین تغییرات بی‌مقدمه‌ای استفاده می‌کنند و صندوق ذخیره ارز را برای شرط‌بندی بر روی ادامه سقوط قیمت ‌دلار بکار می‌گیرند. صندوق‌های ذخیره ارزی امکان خرید و فروش پوند انگلیس، فرانک سوئیس یا حتی پزو مکزیک را برای افراد ساده‌تر کرده است. برخی از صندوق‌های ذخیره ارز نیز به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که بر روی افزایش یا کاهش قیمت‌دلار در مقابل سبد سایر ارزها شرط‌بندی کنند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران مستقل به سمت این صندوق‌ها کشیده شده‌اند. طبق محاسبات تیم میر Tim Meyer مدیر بازرگانی صندوق ذخیره ارزی در شرکت سرمایه‌گذاری Rydex امسال از ١/١ بیلیون‌دلار جاری شده به حساب صندوق‌های ذخیره هشت ارز اصلی آن شرکت فقط حدود ٣٠‌درصد آن به طور خالص از سوی بنگاه‌های سرمایه‌گذاری مانند طرح‌های بازنشستگی و صندوق مربوط به داد و ستد تامینی بوده است. ۵٠‌درصد دیگر احتمالا» از طریق برنامه ریزان مالی و ٢٠‌درصد باقیمانده نیز از طریق حساب‌های حق‌العمل کاری به طور on line صورت گرفته است.

موسسه سرمایه‌گذاری Rydex واقع در Rockville, m.d. صندوق‌های ذخیره ارزی جدید بسیاری را تشکیل داده است. ارز مربوط به هر یک از صندوق‌ها در حساب بانکی نزد Jp Morgan Chase لندن نگه داری می‌شوند. این صندوق بهره پرداخت می‌کند و نرخ بهره آن هر شب براساس نرخ هر ارز در بازار محاسبه می‌شود و کار مزد بانکی نیز از آن کسر می‌شود.

بنابر اظهارات یاردنی با توجه به اینکه نرخ‌دلار در مقابل دامنه وسیعی از ارزها سقوط کرده است شرایط به‌وجود آمده احتمالا» بزودی پیچیده‌تر خواهد شد. قیمت‌دلار در ۶ ماه آینده با توجه به شرایط اقتصادی و نرخ‌های بهره هر کشور ممکن است در مقابل برخی از ارزهای اصلی افزایش پیدا کند در حالیکه در مقابل سایر ارزها کاهش خواهد داشت.

برای مثال ین ژاپن که نرخ آن در سالیان متمادی شرایط بی‌ثباتی داشته و تقویت آن در مقابل‌دلار که سرمایه‌گذاران را شگفت زده کرده است. هر چند یاردنی معتقد است که امکان کاهش نرخ ین یا حتی معکوس شدن شرایط آن وجود دارد مگر آنکه بانک مرکزی ژاپن نرخ‌های بهره razor-thin کشور خود را افزایش دهد. وی معتقد است که با توجه به نشانه‌های جدید کاهش تورم در ژاپن این امر بزودی رخ نخواهد داد.

یاردنی عقیده دارد در مورد یورو که برای نخستین بار در ماه جاری با نرخ بالای ٤٠/١ داد و ستد شده است نیز می‌توان افزایش تا ٤۵/١‌دلار را پیش‌بینی کرد اما این نرخ به ۵/١‌دلار نخواهد رسید. وی همچنین پیش‌بینی می‌کند که پوند انگلیس که در حال حاضر با نرخ بیش از دو برابر‌دلار معامله می‌شود احتمالا» در شش ماه آینده تا حدود ٨۵/١‌دلار سقوط خواهد کرد.

بنابر اظهار نظر وی در جائی که‌دلار در مقابل یورو ضعیف شده و نسبت به پوند تقویت شده ممکن است واگرائی اندکی را مشاهده کنیم زیرا در حال حاضر اقتصاد انگلیس از لحاظ فاکتورهای ریسک دارای تشابه بسیار زیادی با اقتصاد آمریکا است از جمله بازار رهن لرزان و ناپایدار.

وی عقیده دارد که ارزهای دارای بهترین چشم انداز عبارتند از‌دلار استرالیا و کانادا زیرا این دو کشور دارای مواد اولیه هستند که دنیا در حال حاضر به آن نیاز دارد.

در اوایل ماه جاری برابری‌دلار کانادا و‌دلار آمریکا برای نخستین بار در ٣٠سال گذشته یکسان بوده است. اما یاردنی اعتقاد دارد که قیمت‌های‌دلار کانادا و‌دلار استرالیا ممکن است در مقابل‌دلار آمریکا تا ۵‌درصد دیگر یا بیشتر نیز افزایش یابند. میشل متز Michael Metz رییس استراتژی سرمایه‌گذاری در شرکت Oppenheimer & company اظهار می‌کند که برای خرید پوند انگلیس یا یورو دیر شده است و هر دو نوع ارز به طور ناخالص دارای «افزایش قیمت کاذب» هستند. بنابر اظهارات وی ین ژاپن کماکان جذاب است اما نه به اندازه ماه فوریه یعنی زمانی که Rydex، Currency Shares Japanese Yen Trust را معرفی کرد. بنابر اظهار نظر وی هنگامی که این صندوق ذخیره ارز تشکیل شد ین ژاپن ارزان‌ترین ارز بوده است. اما وی در حال حاضر فرانک سوئیس را جایگزین مناسبی برای‌دلار آمریکا معرفی می‌کند. وی می‌افزاید که ارز کشور سوئیس از لحاظ ارزیابی هم ردیف با یورو نیست چرا که سوئیس به طور کلی دارای نرخ‌های بهره کمتری است.

بروس باند Bruce Bond مدیر عامل و رییس بخش اجرائی شرکت Powershares Capital Management در Wheaton ۱II اعتقاد دارد بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند نیستند که از بین ارزهای خارجی یکی را انتخاب کنند. شرکت وی دو صندوق ذخیره ارزی را پیشنهاد کرده است که با استفاده از قراردادهای آینده بر روی‌دلار در مقابل سبد شش ارز: ین، یورو، پوند انگلیس،‌دلار آمریکا، کرون سوئد و فرانک سوئیس شرط‌بندی می‌کنند.

اگر قیمت‌دلار در مقابل این شش ارز افزایش پیدا کند برای سرمایه‌گذاران یکی از صندوق‌های ذخیره ارزی (صندوق Power Shares DB U.S. Dollar Bollish) ایجاد درآمد خواهد شد. اگر قیمت‌دلار سقوط کند صندوق Power Shares DB U.S. Dollar Bollish‌ترقی خواهد کرد. هیچ یک از صندوق‌ها از اوراق قرضه استفاده نمی‌کنند.

این شرکت همچنین یک صندوق ذخیره ارزی به نام Power Shares DB GIO Currenoy Harvest را به این هدف تشکیل داده است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد بر روی ارزهای موجود در کشورهای دارای نرخ‌های بهره پائین شرط‌بندی کنند و بدین‌ترتیب با نرخ‌های بالاتر در آن کشورها دارای سرمایه‌گذاری بلند مدت شوند. اخیرا» این صندوق یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی‌دلار استرالیا،‌دلار نیوزیلند و پوند انگلیس و یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بر روی ین ژاپن، فرانک سوئیس و کرون سوئد انجام داده است.

در ارتباط با سه صندوق Power Share مالیات‌های ویژه‌ای محاسبه می‌شود. سرمایه‌گذاران مربوط به صندوق ذخیره ارزی که از مشتقاتی مانند قرار دادهای آینده استفاده می‌کنند باید هر سال منافع سرمایه خود را مطالبه نمایند حتی اگر سرمایه آنان در صندوق موجود باشد و ٤٠‌درصد از این منافع بعنوان مالیات و با نرخ بالاتر از منافع سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت محاسبه می‌شود. بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که چنین ذخایری را در یک حساب سود مشمول مالیات مانند حساب بازنشستگی فردی نگه داری کنند.

متز اظهار می‌دارد که به طور جایگزین ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که نگران افت بیشتر نرخ‌دلار هستند ساده‌تر باشد که بخش کوچکی از اوراق بهادار خود را بر روی طلا سرمایه‌گذاری کنند. وی در واقع یکی از صندوق‌های ذخیره ارزی که بر روی شمش‌های طلا سرمایه‌گذاری کرده است را توصیه می‌کند مانند صندوق Street Tracks Gold Shares یا iShares Comex Gold Trust.

وی عقیده دارد که «من تصور می‌کنم یک حرکت بزرگ از جانب بانک‌های مرکزی صورت خواهد گرفت تا ذخایر طلای خود که طی سالیان اخیر واقعا» ارزان شده بود را افزایش دهند».

منبع: نیوزویک