خبرگزاری مهر برای انجام تحول و تشکیل کارگروه در صنعت بیمه نقطه نظرات چند تن از مسوولان این صنعت را جویا شده است که در ادامه می‌آید: تغییر نگرش نسبت به صنعت بیمه

مدیرعامل بیمه ایران در گفت‌وگو با مهر عمده‌ترین راهکار تحول صنعت بیمه را تغییر نگرش نسبت به این صنعت عنوان کرد و گفت: صنعت بیمه خدمت گزار مردم است، بنابراین باید امنیت اقتصادی و اجتماعی را برای مردم فراهم کند.جواد سهامیان مقدم گام دوم را فراهم کردن ابزارهای لازم دانست و افزود: توسعه یک هدف بدون ابزار به توفیق چندانی نخواهد رسید. وی ابزارهای مورد نیاز را فراهم کردن زیرساخت‌ها و ابزارها ذکر و تصریح کرد: مهم‌ترین زیرساخت نیل به این هدف، وجود نیروهای متخصص کارآزموده و نگرش مثبت به خدمت گزاری به مردم است.

مدیرعامل بیمه ایران با تاکید بر اینکه برای انجام این اقدام نیز نیازمند جذب نیروهای متخصص و ارتقای آموزش‌های عملی و کاربردی برای کارکنان صنعت بیمه هستیم، اظهار داشت: اگر نیروها دارای تخصص و مهارت کامل در رشته خود نباشند، نمی‌توان پاسخگوی توقعات واقعی مردم بود.

وی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها که در فرمان رییس‌جمهوری نیز مورد تاکید است، را توجه به بخش IT در این صنعت اعلام کرد و گفت: این بخش در صنعت بیمه باید به جد مورد توجه قرار گیرد، در غیر اینصورت محقق نمی‌شود.

سهامیان مقدم با اشاره به فرمان رییس‌جمهور در بخش نظارت، اظهار داشت: هم‌اکنون صنعت بیمه دارای بیش از ۸هزار نمایندگی شبکه فروش و بیش از ۴۰۰ شعبه در سراسر کشور است، بنابراین نظارت بر این حجم عظیم کار با نیروهای انسانی امکان‌پذیر نیست و باید به سمت الکترونیکی کردن این صنعت پیش رفت.

وی با تاکید بر متنوع کردن محصولات و رشته‌های بیمه توسط شرکت‌های بیمه، تصریح کرد: تعدادی بیمه‌نامه از سال‌های گذشته وجود دارد، اما پاسخگوی نیاز امروز جامعه ما نیست، نیاز امروز جامعه ما صدور بیمه‌نامه‌های اعتباری، بیمه‌های مورد نیاز اقشار آسیب‌پذیر و غیره است.

مدیرعامل بیمه ایران گفت: باید شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه‌ای را صادر کنند که تضمین‌کننده سهام عدالت باشد و باید به سمت تنوع‌سازی پیش برویم.

به گفته وی قشر عظیمی‌از مردم کشور در روستا‌ها زندگی می‌کنند، این در حالی است که درصد بسیار کمی‌از پرتفوی و حق بیمه‌ها در این بخش صادر شده است، به عبارت دیگر این بخش فراموش شده است.

اصلاح ساختار نظارت

همچنین مدیرعامل بیمه البرز در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه هم‌اکنون ۵ کارگروه مشغول تبدیل رهنمودهای رییس‌جمهوری برای تبدیل آن به برنامه‌های اجرایی هستند، تصریح کرد: نتایج اقدامات کارگروه‌ها طی دو ماه نهایی و گزارش آن توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم رییس‌جمهوری خواهد شد.

محمد امین مهم‌ترین تحولاتی که باید در صنعت بیمه انجام شود را اصلاح ساختار نظارت و رقابتی کردن بازار دانست. وی بر اصلاح قوانین و مقررات موجود، تغییر بسیاری از دستور‌العمل‌ها و آیین‌نامه‌های رایج در صنعت بیمه و تغییر نگاه به بیمه‌های بازرگانی تاکید کرد.

تبدیل نقش کنترلی بیمه مرکزی به راهبری

مدیرعامل بیمه توسعه نیز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه قرار است، در کارگروه‌هایی که برای صنعت بیمه تشکیل شده، شرکت‌های بیمه خصوصی نیز همکاری و مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: نتایج حاصل شده توسط این کارگروه‌ها، تحولات و چارچوب‌های فعالیت صنعت بیمه را مشخص خواهد کرد.

علیرضا بیانیان گفت: عمده شرکت‌های بیمه خواستار تبدیل نقش کنترلی بیمه مرکزی به راهبری هستند، نه اینکه بیمه مرکزی به عنوان یک فیلتر و بازدارنده عمل کند.

وی با بیان اینکه بیمه مرکزی خود را در همه بیمه‌های اتکایی اجباری سهیم می‌کند، در حالیکه باید بیمه مرکزی از این راه کنار برود، تصریح کرد: در مورد نرخ‌ها، شرایط و تسهیلات نیز باید رقابت شکل بگیرد.

مدیرعامل بیمه توسعه گفت: اگر قرار باشد تمام شرکت‌های بیمه از یک تعرفه و یک شکل تبعیت کنند، مساله رقابت از بین خواهد رفت و روز به روز کمرنگ‌تر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر خواستار ایجاد تحول، ارزان تر کردن محصولات بیمه و ارتقای سطح خدمات هستیم، باید رقابت را ایجاد کنیم.

بیانیان اضافه کرد: ایده ایجاد شرکت‌های خصوصی بیمه و واگذاری شرکت‌های بیمه دولتی به خصوصی براساس این دیدگاه و منطق یعنی رقابت و افزایش پیشرفت است.

وی ابراز امیدواری کرد که برای تحول صنعت بیمه که رییس‌جمهور پیش قدم شده، صحبت‌ها تبدیل به عمل شود، زیرا تاثیر مستقیم آن مستقیما بر مردم خواهد بود.

مردم بیمه‌ها را باور ندارند

کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قوانینی که در جامعه در خصوص صنعت بیمه چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ پوشش اجرا می‌شود، مناسب نیست، تصریح کرد: هر چقدر تعرفه‌ها و قوانین صنعت بیمه دچار تغییر و تحول شود، باز هم به نیاز مردم در بخش بیمه‌ها پاسخ داده نمی‌شود.

فرانک رضایی ادامه داد: هر چه‌قدر هم که نرخ بیمه‌ها را به دلیل شرایط اقتصادی کاهش و تعهدات را افزایش می‌دهند، در زمان پرداخت خسارت مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید صنعت بیمه در کشور جایگاه خود را بیابد و مردم آن را باور کنند، تصریح کرد: در ایران تنها بیمه‌هایی که مردم آن را به عنوان بیمه قبول دارند، بیمه درمان و بیمه شخص ثالث است.

کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه در جامعه ما هیچ بیمه دیگری جز این دو بیمه شناخته شده نیست، اظهار داشت: این موضوع دقیقا برعکس آن چیزی است که در کشورهای اروپایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در ایران مردم در حالت عادی از بیمه فرار می‌کنند، گفت: اگر مسائل خاصی همچون تصادفات و حوادث جاده‌ای نبود، شاید بسیاری از افراد بیمه‌نامه‌های مربوط به آنها را نیز دریافت نمی‌کردند. به گفته رضایی بیش از نیمی‌از کارخانه‌های تولیدی در کشور بیمه نیستند و به آن اعتقادی ندارند.