یک کارشناس اقتصادی گفت: خطای سیاستگذاری بانک مرکزی و عدم همکاری دولت در بازپرداخت بدهی خود به بانک مرکزی عملا سبب شده که نرخ ارز نه تنها نسبت به گذشته پایین نیاید بلکه رابطه برابری وزنی نرخ ارز بالا نیز رفته است. بیژن بیدآباد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: بعد از حمله آمریکا به عراق و تهدیدات آن در منطقه خاورمیانه عملا توجه صاحبان سرمایه به این موضوع معطوف شد که با اقدام این کشور به ایجاد تشنجات بین‌المللی نرخ برابری دلار با سایر ارزهای جهان‌شمول رو به تنزل خواهد گذاشت. وی افزود: اعمال این سیاست‌ها رابطه ارزهای مهم را به شدت به ضرر دلار در چند سال گذشته تقلیل داد به طوری که رابطه برابری دلار و یورو که در زمانی کمتر از یک بود در حال حاضر نزدیک به ۵/۱دلار به ازای هر یورو است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در اقتصاد ایران به خاطر افزایش حجم پول همچنان ارزش ریالی در مقابل کلیه ارزها در نیم دهه گذشته رو به کاهش گذاشته است و در نتیجه افزایش ریال ناشی از سوءمدیریت بانک مرکزی باعث شد تا ارزش کلی ریال در مقابل همه ارزها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه از طرفی دلار نیز نسبت به سایر ارزها نیز کاهش ارزش داده بود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بود که مشاهده می‌شود ارزش ریال نسبت به یورو کاهش زیادی یافت ولی نسبت به دلار تنزل ارزش زیادی نداشت.

بیدآباد تاکید کرد: در این میان نکته اساسی این است که در نیم دهه گذشته تراز پرداخت‌های خارجی کشور همواره مثبت بوده و حجم ذخایر ارزی در حد بسیار بالا و در رقم ۶۵‌میلیارد دلار گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در کشوری که سال‌ها تراز پرداختهای خارجی مثبت دارد باید نرخ ارز کاهش یافته و پول ملی تقویت شود، تصریح کرد: خطای سیاستگذاری بانک مرکزی در ایران و عدم همکاری دولت در بازپرداخت بدهی خود به بانک مرکزی عملا سبب شده که نرخ ارز نه تنها نسبت به گذشته پایین نیاید بلکه رابطه برابری وزنی نرخ ارز بالا نیز رفته است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به عبارت دیگر به جای اینکه از منابع مالی در جهت تقویت پول ملی استفاده شود هیچ‌گونه سیاست بهبود ارزش پول اعمال نشده است و مسلما این پدیده یعنی ثابت نگه داشتن نرخ برابری سبب خواهد شد که اقتصاد کشور به عدم تعادل کشانیده شود.