خشایار امینی

هفته گذشته بازنده اصلی بازار دلار بود و این ارز در برابر اکثر ارزهای بین‌المللی برای چندمین هفته متوالی تضعیف شد‌.

به طوری که در برابر یورو به پایین‌ترین حد در طول تاریخ‌، در برابر دلار کانادا به پایین‌ترین حد در ۳۰ سال گذشته و در برابر دلار استرالیا به پایین‌ترین حد در ۱۸ سال پیش رسید‌. نرخ برابری یورو در مقابل دلار به رکورد تاریخی نیز دست یافته است. اخبار منفی بازار مسکن و افزایش گمانه‌زنی‌ها نسبت به کاهش نرخ بهره ایالات متحده را می‌توان دلیل اصلی این امر دانست‌.

شاخص‌های بازار مسکن آمریکا در هفته گذشته بسیار ناامید‌کننده اعلام شدند به‌طوری که میزان فروش خانه به پایین‌ترین حد در ۵‌سال گذشته و میزان فروش خانه‌های نو به پایین‌ترین حد در ۷ سال گذشته رسید و علاوه بر اینها قیمت مسکن افت قابل توجهی داشت‌، کاهشی که در سی سال اخیر بی‌سابقه بوده است‌.

این اخبار حکایت از آن دارد که مشکل بازار مسکن آمریکا شاید بسیار جدی‌تر از آن باشد که در ابتدا تصور می‌شد و همین مساله باعث شده موج تضعیف دلار ادامه یابد.

اما اگر بخواهیم به اخبار هفته جاری اشاره کنیم سه رویداد را باید مد نظر قرار دهیم‌. مهم‌ترین اخبار اعلام شاخص NFP یا میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر‌کشاورزی ایالات متحده است‌.

بی‌هیچ تردیدی این شاخص مهم‌ترین محرک بازار در چند سال گذشته بوده است، اما پس از بحران مالی اخیر شاید اهمیت آن بیشتر نیز شده باشد‌.

فعالان بازار مایلند بدانند که آیا مشکلات ناشی از بازار مسکن آمریکا به دیگر بخش‌های اقتصاد این جامعه نیز سرایت کرده است یا خیر ؟

این سرایت یا عدم سرایت در میزان استخدام‌ها خود را به بهترین وجه ممکن نشان می‌دهد چون کاهش استخدام نیروی کار به منزله رکود اقتصاد تلقی می‌شود‌.

شاخص NFP جمعه ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام می‌شود و اهمیت NFP این هفته از آنجا بیشتر می‌شود که این شاخص در ماه گذشته بسیار اسفناک اعلام شد (منفی چهار هزار‌) و فعالان بازار علاقه‌مند هستند بدانند که آیا اوضاع بهتر شده است و یا همچنان باید انتظار خبر‌های بد را داشت‌.

این هفته علاوه بر اینکه میزان شاخص مهم است‌، تجدید‌نظر احتمالی ماه گذشته نیز مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت‌. در صورتی که تعدیل مثبتی در عدد منفی ۴۰۰۰ که ماه پیش اعلام شد داده شود‌، خبر مثبتی برای دلار محسوب می‌شود .

اما پنج‌شنبه درست یک روز پیش از اعلام NFP دو رخداد مهم دیگر را شاهد هستیم که جزو اخبار مهم هفته محسوب می‌شوند‌.

جلسه بانک مرکزی اروپا و انگلستان در این روز برگزار می‌شوند و هر چند انتظار عمومی ‌بازار این است که تغییر خاصی در نرخ بهره هیچ‌کدام از این دو بانک رخ ندهد، اما شرایط به اندازه‌ای ملتهب است که پیش‌بینی را بسیار مشکل کرده است‌.

نرخ بهره اروپا در حال حاضر ۰۰/۴ است و تا چندی پیش انتظار داشتیم که تریشه و تیم همراهش افزایش‌های بعدی را نیز در جلسات خود اعلام کنند، اما سرایت بحران مالی آمریکا به اروپا و ضربه دیدن سیستم بانکی این قاره و سپس افزایش بی‌رحمانه یورو و بالطبع آسیب دیدن بخش‌هایی از اقتصاد این ناحیه از جمله بخش صادرات و صنعت توریسم موجب شده است تا مقامات بانک مرکزی اروپا سکوت پیشه کنند و نرخ بهره را ثابت نگاه دارند و منتظر اعداد و ارقام و حوادث بیشتری برای تصمیم‌گیری بمانند‌.

از این رو احتمال ثابت ماندن نرخ بهره اروپا در جلسه پنج‌شنبه بالا است و محرک اصلی یورو سخنان تریشه‌، رییس بانک مرکزی اروپا‌، خواهد بود .

اما بانک مرکزی انگلستان شاید داستان پیچیده‌تری داشته باشد‌. نرخ بهره انگلستان در‌حال‌حاضر ۷۵/۵ است که در میان کشور‌های صنعتی نرخ نسبتا بالایی محسوب می‌شود‌. تا چندی پیش انتظار عمومی ‌بازار این بود که این عدد بالاتر خواهد رفت و حتی تا پایان ۲۰۰۷‌، رقم ۰۰/۶ را رد خواهد کرد، اما بعد از بحران‌های اخیر و مشکلاتی که برای سیستم بانکی انگلستان پیش آمد ۱۸۰ درجه تمایلات بازار عوض شد و اینک نه تنها انتظار افزایش را نداریم بلکه عموما بر این باورند که حرکت بعدی در جهت پایین خواهد بود‌.

این تفکرات در واقع دلیل اصلی تضعیف شدید پوند در برابر یورو در هفته‌های گذشته بود و جلسه پنج‌شنبه بانک مرکزی انگلستان نیز به همین دلیل از اهمیت بالایی بر‌خوردار است‌.

اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که جلسه پنج‌شنبه بدون تغییر خاصی برگزار شود‌، اما بانک مرکزی انگلستان نشان داده است که غیر‌قابل پیش‌بینی‌ترین بانک در میان بانک‌های مرکزی کشورهای پیشرفته است و رفتار آن را به سادگی نمی‌توان پیش‌بینی کرد‌.

www.fxacm.com