نظام مدیریت ریسک در بانک اقتصاد نوین راه‌اندازی می‌شود

فاطمه بهادری- دی‌ماه امسال نظام مدیریت ریسک بانک اقتصاد نوین در تمامی شعب این بانک اجرایی می‌شود. این سیستم برای اولین بار در یک بانک ایرانی راه‌اندازی می‌شود.

دکتر سعید فلاح‌پور رییس گروه مطالعات و مدیریت ریسک بانک اقتصاد نوین در نشستی با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت: عکس: احمد نادری

فعالیت‌های بانکی و تجاری دارای ریسک است و اگر قرار باشد که ریسک‌ها را نپذیریم نباید به مشتریان هم تسهیلات ‌دهیم.

وی افزود: بانک اقتصاد نوین از پاییز سال گذشته، به طراحی سیستم مدیریت ریسک پرداخت و در حال حاضر شرکت ایرانی، سوئیسی کامپیوکو مراحل طراحی نرم‌افزار مدل‌های مدیریت ریسک بانک را طراحی می‌کند.

فلاح‌پور با بیان اینکه پروژه مدیریت ریسک دارای سه‌بخش است تصریح کرد: بخش اول مربوط به طبقه‌بندی و ریسک نقدینگی در مرحله آزمایش است.

وی ادامه داد: بخش دوم ریسک اعتباری تا آبان‌ماه به پایان می‌رسد و ریسک عملیاتی و بازار به عنوان سومین بخش، تا دی‌ماه به طول می‌انجامد. به گفته وی، براساس دسته‌بندی کمیته‌بال، سه‌نوع ریسک اعتباری، بازار و عملیاتی وجود دارد که در بانک اقتصاد نوین نیز براساس این دسته‌بندی، مدل مدیریت ریسک طراحی شده است.

رییس گروه مطالعات ومدیریت ریسک بانک اقتصاد‌نوین تصریح کرد: رویکرد مدیریت یکپارچه ریسک با سه‌جزء اصلی حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک و تطبیق با قوانینی که مورد تاکید کمیته بال است در بانک اقتصاد نوین نیز اتخاذ شده است.

به گفته وی حاکمیت شرکتی روابط بین ذی‌نفعان را تعیین و تنظیم می‌کند تا سهامداران مسائل شرکت را کنترل کنند و برای بانک‌های خارج از کشور مهم است که فعالیت‌های یک بانک تا چه میزان با قوانین کمیته بال و بانک مرکزی آن کشور مطابقت دارد.

وی ادامه داد: بانک اقتصاد نوین رویکرد مدیریت ریسک را از پاییز سال گذشته دنبال کرد و بانک مرکزی نیز از بهار امسال حدود ۶ دستورالعمل قاطع برای مدیریت ریسک را به بانک‌ها اعلام کرده است.

فلاح‌پور با بیان اینکه بانک‌ها موظف به ارائه گزارش در زمینه مدیریت ریسک به بانک مرکزی هستند افزود: توجه بانک مرکزی به بحث افزایش مطالبات معوق در کنار توجه به سهامداران و سپرده‌گذاران باعث ابلاغ دستورالعمل‌های این بانک شده است. به گفته وی، برای اولین بار، بانک اقتصاد نوین مدل Credit Riskt را در حوزه ریسک اعتباری طراحی کرده و با قوانین بال ۲ نیز مطابقت خواهد داد که در بسیاری از کشورها حتی ژاپن و چین هم وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ریسک بازار، نوسان نرخ سهام و ارز مدنظر قرار می‌گیرد اظهار داشت: بانک اقتصاد نوین در حوزه ریسک عملیاتی، شاخص KRI و در حوزه ریسک نقدینگی، مدل مدیریت دارایی و بدهی را طراحی کرده است.

به گفته وی، عدالت در ارائه تسهیلات و عدم اعمال نظر شخصی در ارائه خدمات بانکی از مزایای اجرای مدیریت ریسک است. تشخیص ارائه تسهیلات به افراد دارای ریسک کمتر و یا سهم هر نوع از تسهیلات در پرتفوی بانک نیز از دیگر مزایای این سیستم است که منافع سپرده‌گذاران و سهامداران را حفظ می‌کند.