مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: با ابلاغ بانک مرکزی، تمام بانک‌های دولتی و خصوصی دستورالعمل اعطای تسهیلات به صادرکنندگان را اجرایی می‌کنند.

«سیدکمال سیدعلی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تحقق پیشنهاد وزارت بازرگانی برای اختصاص اعتبار تسهیلاتی به سایر بانک‌ها گفت: از این پس بانک‌های دولتی و خصوصی هر یک به ترتیب می‌توانند به میزان ۱۰۰ و ۵۰میلیون دلار تسهیلات صادراتی اعطا کنند. وی در ادامه گفت: نظام بانکی تاکنون از منابع حساب ذخیره ارزی برای صادرات استفاده نکرده است و تسهیلات اختصاصی برای اولین بار در نظر گرفته می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، تمامی بانک‌ها به هر میزان که متقاضی داشته باشند، می‌توانند از بانک مرکزی تسهیلات درخواست کنند و محدودیت اعتبار در این مورد وجود ندارد.

سیدعلی سپس با بیان اینکه سال گذشته از مجموع ۹میلیارد دلار تامین مالی (فاینانس) تنها حدود ۴۰۰میلیون دلار استفاده شد، ابراز امیدواری کرد تا با اجرایی شدن طرح جدید، صادرکنندگان تسهیلات بیشتری را دریافت کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به شش ماه باقی مانده از سال‌جاری گفت: با توجه به این مهم امکان جذب اعتبارات بیشترازسوی بانک‌ها وجود دارد.

وی در عین حال گفت: هم‌اکنون بانک‌های توسعه صادرات و صنعت و معدن تسهیلات مناسبی را دراختیار دارند که صادرکنندگان می‌توانند ازآنها استفاده کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران سپس تاکید کرد، پیوستن تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی به جمع اعطاکننده تسهیلات صادراتی، امکان بهره‌گیری بیشتر صادرکنندگان از تسهیلات را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه تمامی صادرکنندگان می‌توانند از این تسهیلات بانک‌ها کنند، افزود: در صورتی که متقاضی وام وثیقه ناکافی داشته باشد، می‌تواند با مراجعه به صندوق ضمانت صادرات ایران از امکانات این صندوق استفاده کند.

سیدعلی تصریح کرد: صادرکننده خود می‌تواند کشور هدف سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده و ممنوعیتی درباره انتخاب کشور وجود ندارد. این مقام مسوول سپس در پاسخ به پرسشی درباره درصد پایین تقاضای تسهیلات صادراتی در سال گذشته بر نقش پوششی صندوق ضمانت صادرات ایران تاکید کرد و گفت: تا زمانی که مشتری درخواست خود را از بانک عملیاتی نکند، این صندوق نمی‌تواند نقشی در پیشبرد کار داشته باشد. وی در عین حال به قراردادهای نقدی صادرکنندگان با کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: این نوع مناسبات نیز بر میزان استفاده از اعتبارات صادراتی تاثیر دارد.

به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، در زمان حاضر برخی صادرکنندگان مبادلات خود را با کشورهایی چون ونزوئلا و عراق به صورت نقدی انجام می‌دهند و بنابراین به سراغ استفاده از تسهیلات صادرات نمی‌روند.

وی افزود: برخی محصولات صادراتی مانند پسته نیازمند تسهیلات بسیار هستند. سیدعلی در پایان اظهار داشت: برخی شرکت‌های بزرگ دولتی همچون پتروشیمی نیز به سراغ استفاده از تسهیلات صادراتی نمی‌روند و معاملات خود را به صورت نقدی انجام می‌دهند و نگرانی از بابت قراردادهای خود ندارند.