سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. سرقت کلی

سرقت اتومبیل یا سرقت لوازم آن جزء خسارات تحت پوشش در بیمه بدنه است. سرقت اتومبیل، سرقت کلی نام دارد. بررسی و پرداخت خسارت سرقت کلی، در مقایسه با سایر خسارات اتومبیل شرایط متفاوتی دارد.

مهلت پرداخت خسارت در مورد سرقت کلی، ۶۰روز است که از تاریخ اعلام خسارت به بیمه‌گر شروع می‌شود. در صورت پیدا نشدن اتومبیل در این مدت خسارت به موجب شرایط بیمه‌نامه پرداخت می‌شود (شرطی در بیمه بدنه اتومبیل). قبل از پرداخت خسارت مربوط به سرقت کلی سند مالکیت اتومبیل باید به بیمه‌گر انتقال داده شود (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

اگر تا یک سال پس از پرداخت خسارت اتومبیل سرقت شده و انتقال مالکیت آن به بیمه‌گر این اتومبیل پیدا شود بیمه‌گر موظف است آن را با رعایت آیین‌نامه بازیافت خسارت بفروشد و سهم بیمه‌گذار از مبلغ بازیافتی را با توجه به درصد کسر شده از خسارت پرداختی به او بپردازد (شرطی در بیمه‌نامه بدنه).

سرنشین

در بیمه حوادث سرنشین و راننده سرنشین به شخص اطلاق می‌شود که مالک اتومبیل دارای این بیمه یا همسر، پدر، مادر، اولاد، اولا اولاد یا اجداد تحت تکفل بیمه‌گذار یا شخص بیمه‌گذار باشد.

علاوه بر این در زمان وقوع حادثه داخل اتومبیل فوق بوده باشد.

سن راننده

طبق آمار حوادث رانندگی، رانندگان پایین‌تر و بالاتر از یک سن معین یا اصطلاحا رانندگان جوان و مسن به طور متوسط سابقه خسارتی بدتری دارند.

بر این اساس بیمه‌گران اتومبیل نرخ حق بیمه و یا خسارت قابل پرداخت را با توجه به عامل سن راننده نیز تنظیم می‌کنند.

شخص ثالث

طبق قانون «بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث»، کلیه اشخاصی که به علت حوادث وسیله نقلیه موتوری زمینی دچار خسارت بدنی و یا خسارت مالی می‌شوند شخص ثالث تلقی می‌شوند به جز بیمه‌گذار وسیله نقلیه موردنظر و چند شخص معین دیگر.

در صورت تصادف دو یا چند وسیله نقلیه با یکدیگر، رانندگان آنها در مقابل یکدیگر شخص ثالث تلقی می‌شوند. (قانون بیمه اجباری شخص ثالث، ماده ۲).

شماره شاسی

شاسی یک چارچوب یا زیرساخت فلزی است که اتاق اتومبیل روی آن قرار می‌‌گیرد. شاسی یکی از قطعات و قسمت‌های اصلی اتومبیل محسوب می‌شود. هر شرکت سازنده اتومبیل، شماره‌ای را بر روی شاسی حک می‌کند. شماره شاسی در کارت شناسایی اتومبیل درج می‌شود و جزء مشخصات اتومبیل در بیمه‌نامه است.

در جریان بازدید اولیه و بازدید سلامت اتومبیل، اصالت شماره شاسی و مطابقت آن با شماره مشابه در کارت شناسایی اتومبیل کنترل می‌شود.