دنیای اقتصاد- به‌گفته مدیرعامل بانک مسکن، افرادی که پیش از این وام مسکن ۱۸میلیون تومانی وکالتی خریده‌اند، می‌توانند با پرداخت ۱۰درصد مانده تسهیلات یادشده آن را به نام خود تغییر دهند. با فرصت یکماهه

وام ۱۸میلیونی وکالتی مسکن با پرداخت ۱۰درصد به نام می‌شود

مدیرعامل بانک مسکن از امکان تغییر نام وام‌های ۱۸میلیون تومانی وکالتی تا آخر شهریور ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن کاری با اشاره به مشکلات احتمالی خرید و فروش وکالتی واحدهای مسکونی گفت: افرادی که پیش از این وام مسکن ۱۸میلیون تومانی وکالتی خریده‌اند می‌توانند با پرداخت ۱۰درصد مانده تسهیلات یادشده آن را به نام خود تغییر دهند.

این درحالی است که وام ۱۸میلیون تومانی با قیمت متوسط ۳میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

در این گونه معاملات همه چیز به ضرر خریدار وام مسکن است و با ریسک بسیار بالایی اقدام به خرید منزل می‌کند، در حالی که فلسفه وجودی اعطای وام مسکن خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه است.

مدیر شعب بانک مسکن استان خراسان رضوی نیز در این خصوص گفته بود: سود واقعی ۶میلیون تومان سپرده‌‌ای که برای دریافت وام ۱۸میلیون تومانی مسکن در این بانک سپرده‌گذاری می‌شود، سالانه ۵۰۰هزار تومان است در حالی که این وام با قیمتی بین ۳ تا ۵/۳میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و محل درآمدی برای افراد سودجو شده است که به صلاح افراد کم‌درآمد جامعه نیست.

هر چند بانک مسکن برای مقابله با مشکلات احتمالی از بابت نقل و انتقال وام مسکن در بنگاه‌های معاملات ملکی که ۵/۱میلیون تومان گران‌تر از نقل و انتقال قانونی صورت می‌گرفت اقداماتی را انجام داد اما از آنجا که اکثر دارندگان دفاتر معاملات ملکی دارای اوراق حق‌تقدم بودند توانستند هر یک‌میلیون تومان حق‌تقدم را ۲۵۰ تا ۳۰۰هزارتومان به فروش برسانند.

این جریان ادامه داشت تا اینکه تغییر شرایط پرداخت وام مسکن (افزایش سقف سپرده‌گذاری از ۶ به ۹میلیون تومان از اول خردادماه امسال) موجب شد تا تعداد وام مسکن در اوایل خرداد کاهش و قیمت‌ها افزایش یابد.

این کاهش عرضه در بازار موجب شد تا وام ۱۸میلیون تومانی مسکن در همان روزها بدون هزینه قطعی و رهن در دفاتر اسناد رسمی ۳میلیون و ۷۵۰هزار تومان تا ۴میلیون تومان در بنگاه‌ها خرید و فروش شود.

در حال حاضر قیمت وام ۱۸میلیون تومانی در بازار با تمام هزینه‌ها ۴میلیون و۳۰۰هزار تومان و وام ۱۲میلیون تومانی ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که باز هم بنگاهداران آن را یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسانند.

تا پیش از این خریداران وام ۱۸میلیون تومانی به صورت توام (۱۲میلیون تومان با سپرده) و ۶میلیون تومان بدون سپرده پس از پرداخت یک تا ۳سال از مدت بازپرداخت و واریز کردن ۱۰ تا ۳۰درصد مانده تسهیلات می‌توانستند نسبت به تغییرنام وام وکالتی خود اقدام کنند که با اعلام تصمیم جدید بانک مسکن اکنون می‌توانند با پرداخت ۱۰درصد مانده تسهیلات حتی پس از چند روز از خرید وام آن را به نام خود تغییر دهند.

قطعا این تصمیم موجب جلوگیری از تقلبات احتمالی در فروش یک وام به چند خریدار می‌شود اما باید دید این راهکار برای کنترل قیمت وام ۱۸ و ۱۲میلیون تومانی در بازار نیز موثر خواهد بود؟