نرجس خاتون براهویی

بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ تنزیل وام‌هایی که به بانک‌های تجاری اعطا می‌کند را در جمعه گذشته ۵/۰درصد، کاهش داد تا آرامش را به بازارهای مالی بازگرداند. به گزارش بی‌بی‌سی، پس از اینکه بازارهای سهام سراسر دنیا دو هفته پرنوسان و ملتهب را پشت سر گذاشتند، سرانجام بانک مرکزی ایالات‌متحده تصمیم گرفت تا به اقدامی دست یازد که در شرایط بسیار بحرانی انجام می‌داد و تاکنون در مقابل افزایش آن مقاومت کرده بود به این ترتیب در تصمیمی اضطراری نرخ تنزیل ایالات‌متحده را از ۲۵/۶درصد به ۷۵/۵درصد رسانده و باعث آرامش و اطمینان بازارها شد. پیش از این بانک‌های مرکزی در آمریکا، اروپا و ژاپن برای کم کردن از التهاب بازارها، میلیاردها دلار به سیستم بانکی تزریق کردند اما این اقدام آنها نتوانسته بود آرامش قطعی به بازارها بدهد.

تحلیلگران معتقدند کاهش ۵/۰درصدی نرخ تنزیل به افزایش حجم پول در سیستم مالی ایالات‌متحده منجر خواهد شد و نگرانی سرمایه‌گذاران را درباره محدودیت دسترسی به پول و اعتبارات مالی برطرف می‌کند. اولین تاثیر این اقدام در بازارهای سهام اروپا و نیز وال استریت دیده شد.

وال استریت روز جمعه را از همان آغاز روز با افزایش آغاز کرد و شاخص داوجونز که طی هفته گذشته بیش از ۳۰۰واحد از دست داده بود، جمعه را با ۸۲/۱درصد یا ۲۳۳واحد افزایش سپری کرد و به واحد ۰۷۹/۱۳ رسید. شاخص وال استریت در اوایل ماه ژوئیه یک بار از واحد ۰۰۰/۱۴ گذشته بود، اما حال در اواسط اوت با بیش از ۱۰۰۰واحد تنزل به ۰۰۰/۱۳ رسیده است. استاندارداند پورز ۳۵واحد یا ۴۶/۲درصد به دست آورد و به واحد ۱۴۴۵ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵۴واحد یا ۲۰/۲درصد افزایش یافت و به واحد ۲۵۵ رسید.

در لندن هم شاخص FTSE لندن با به دست آوردن ۲۰۵واحد، جهش ۵/۳درصدی در شاخص یافت و به واحد ۶۰۶۴ رسید، این در حالی است که در روز پنج‌شنبه شاخص FTSE لندن ۱/۴درصد تنزل یافته بود و یکی از بدترین روزهای خود در سال ۲۰۰۷ را پشت سر گذاشت. به این ترتیب شاخص FTSE هفته را با ۴/۰درصد سود سپری کرد، اما داوجونز یکی از مهم‌ترین شاخص‌های دنیا هفته را با تنزل ۳/۱درصدی به پایان برد.

بیانیه بانک مرکزی که کاهش نرخ تنزیل را به اطلاع می‌رساند، کاملا متواضعانه و حاکی از پذیرش جدی بودن بحران بازارهای مالی و اراده بانک برای رفع این نگرانی‌ها بود. همچنین به نظر می‌رسید که مقامات بانک برای رفع قطعی تنش‌های موجود آماده کاهش نرخ بهره در ایالات متحده باشند، خصوصا که رکود مسکن در ماه‌های اخیر بر بازارهای سهام تاثیر زیادی گذاشته است. بروس‌کازمن، یکی از اقتصاددانان موسسه تحقیقاتی مورگان به فاینشنال تایمز گفت: با کاهش نرخ تنزیل، سرمایه‌ها دوباره به سیستم بانکی و نهادهای مالی بازخواهند گشت و باعث ترغیب آنها به وام دادن می‌شود.

مقامات بانک مرکزی در بیانیه خود توضیح دادند که اگر چه داده‌های اخیر حاکی از این است که اقتصاد با آهنگ منطقی و مناسبی در حال رشد است، ریسک و خطراتی که می‌تواند روند رشد را باژگونه کند نیز همچنان به قوت خود باقی است. بیانیه بانک مرکزی میزان آمادگی بانک برای دخالت در بازار را به وضوح نشان می‌دهد که به ندرت اتفاق می‌افتد. بانک مرکزی فقط در مواقعی که خط بحران را جدی احساس کند، اقدام به دخالت می‌کند و اقدامات روزهای اخیر در تزریق پول به بازارها و از طرفی کاهش نرخ تنزیل در زمره اقدامات تاریخی بانک مرکزی برای جلوگیری از بحران به شمار می‌رود.