سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است.

بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده
خسارت بدنی اشخاصی مستثنی شده در بیمه شخص ثالث را بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده پوشش می‌دهد. بر این اساس، این بیمه‌نامه به شکل ادغام شده در بیمه‌نامه شخص ثالث صادر می‌شود.
بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده دو بخش اصلی یعنی جدول مشخصات و شرایط بیمه‌نامه دارد. چهار قسمت اول جدول مشخصات شامل مشخصات بیمه‌نامه، مشخصات بیمه‌گذار، مشخصات اتومبیل و مدت بیمه همان قسمت‌های متناظر در جدول مشخصات بیمه‌نامه شخص ثالث است. وجه تمایز بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده از بیمه‌نامه شخص ثالث در قسمت تعهدات بیمه‌گر و حق بیمه است. تعهدات بیمه‌گر در بیمه حوادث سرنشین و راننده عبارتند از پرداخت غرامت و یا هزینه پزشکی. هزینه پزشکی در جدول حق بیمه مبلغی درج می‌شود که بیمه‌گذار در ازای تعهدات فوق باید بپردازد. بیمه حوادث سرنشین و راننده جریمه تعدد خسارت یا تخفیف عدم خسارت ندارد.
بخش دوم بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده، شرایط بیمه‌نامه را در بر می‌گیرد. شرکت‌های بیمه به جای چاپ متن کامل این شرایط، معمولا به درج یک یا چند شرط آن اکتفا می‌کنند. بیمه‌گذار حق دارد متن کامل شرایط بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده را از نماینده یا اداره صدور بیمه‌نامه مطالبه کند. این کتاب، در ضمن شرح اصطلاحات مربوط به بیمه حوادث سرنشین و راننده، ‌این شرایط را توضیح داده است.
بیمه‌نامه شخص ثالث
بیمه‌نامه شخص ثالث دو بخش اصلی یعنی جدول مشخصات و شرایط بیمه‌نامه دارد. جدول مشخصات خود چند جدول فرعی را در بر می‌گیرد. در جدول اول، شماره و تاریخ صدور بیمه‌نامه، شماره بیمه‌نامه سال قبل، مشخصات نماینده یا شعبه صادرکننده بیمه‌نامه و اطلاعات مرتبط دیگر درج می‌شود. جدول بعدی مشخصات بیمه‌گذار شامل نام و نشانی بیمه‌گذار و سایر اطلاعات احتمالی مرتبط را در بردارد. در جدول سوم، نوع وسیله نقلیه، شماره اتومبیل، شماره موتور، شماره شاسی، رنگ، سال ساخت، تعداد سیلندر و نوع استفاده اتومبیل درج می‌شود. جدول چهارم، تاریخ شروع و پایان مدت بیمه را نشان می‌دهد. جدول بعدی تعهدات بیمه‌گر در صورت وقوع خسارت تحت پوشش را با دو مبلغ بیمه یا تعهد مجزا نشان می‌دهد. جدول آخر، حق بیمه یا مبلغ پرداختی در ازای تعهدات بیمه‌گر در جدول قبل را در بر دارد. این مبلغ با محاسبه و تلفیق اجزای حق بیمه شخص ثالث به دست می‌آید. اجزای مندرج در جدول حق بیمه عبارتند از حق بیمه اجباری شخص ثالث، حق بیمه اختیاری شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت یا جریمه تعدد خسارت (در موارد مرتبط) و عوارض وزارت بهداشت. بخش دوم بیمه‌نامه شخص ثالث، شرایط بیمه‌نامه را در برمی‌گیرد. بیشتر شرکت‌های بیمه، به جای چاپ متن کامل این شرایط، قسمتی از آن را به همراه اطلاعات موردنیاز بیمه‌گذار مانند نام و نشانی شعب پرداخت خسارت درج می‌کنند. بیمه‌گذار حق دارد متن کامل شرایط بیمه‌نامه شاخص ثالث را از نماینده بیمه یا اداره صدور بیمه‌نامه شخص ثالث مطالبه کند. در این کتاب، در ضمن شرح اصطلاحات مربوط به بیمه شخص ثالث، این شرایط توضیح داده شده است. وجه تمایز بیمه‌نامه شخص ثالث از بیمه‌نامه بدنه و بیمه‌نامه حوادث سرنشین و راننده، داشتن بخش دیگری است که در زمان اعلام خسارت کاربرد دارد.