سیدحمید پورمحمدی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی آخرین روند خصوصی‌سازی بانک‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه جلساتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی از حدود ۵/۱سال پیش با حضور نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی، بورس و بانک‌های مشمول واگذاری بند (ج) اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شد، خاطرنشان کرد: نتیجه این جلسات، تشکیل کارگروهی برای اجرایی کردن واگذاری سهام بانک‌های دولتی بود. وی ادامه داد: این کارگروه با تشکیل سه کمیته فعال کار خود را آغاز کرد، مسوولیت کارگروه‌ها به عهده بانک‌های صادرات، ملت و تجارت بود. به گفته او تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک‌ها، وضعیت شعب زیان‌ده، وضعیت مطالبات معوقه و اختلاف حساب میان بانک‌ها و دولت، تجربه‌های مالیاتی و اشیای ارزشمند بانک‌ها برای خصوصی‌سازی بانک‌ها باید به شفافیت کامل برسند. وی متذکر شد: اقدامات مذکور تا پایان سال ۸۵ باید انجام می‌شد که انجام هم شد، بعد از اتمام کار‌ها در درون نظام بانکی، در سال ۸۶ جلساتی با دستگاه‌هایی مانند سازمان خصوصی‌سازی و بورس که با این موضوع مرتبط بودند، تشکیل شد تا اقدامات لازم برای خصوصی‌سازی بانک‌ها انجام شود. پورمحمدی با بیان اینکه برای واگذاری بانک‌ها، باید دستورالعمل مربوطه به هیات عالی واگذاری برود و پس از تصویب این هیات و دولت باید اقداماتی در جهت تشکیل مجامع انجام شود، تصریح کرد: به محض رسیدن این مصوبه از سوی دولت به وزارتخانه، اقدامات حین واگذاری انجام خواهد شد و سرانجام هم اقدامات بعد از واگذاری انجام می‌شود. وی ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات، شورای عالی واگذاری جلسه‌ای تشکیل داده تا مصوبه واگذاری سهام این بانک‌ها را در بورس آماده و به هیات دولت ارائه کند، بنابراین این مصوبه ظرف یک هفته در هیات دولت بررسی و به تصویب خواهد رسید که در نهایت براساس مصوبه مذکور و برنامه چهارم توسعه، این پنج بانک مشمول قانون تجارت شده و از شمول قانون بانک‌ها خارج می‌شوند که در این صورت آمادگی آن‌ها برای ورود به بورس نیز تسهیل می‌شود. وی در گفت‌وگوی خود با هفته‌نامه خبری وزارتخانه با بیان اینکه نمی‌توان گفت کدام بانک‌ها در اولویت واگذاری هستند و کدام نیستند، تصریح کرد: زمینه برای همه بانک‌ها فراهم شده است و الان هیات عالی واگذاری باید تصمیم بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که نخستین سری سهام بانک‌ها در شهریور ماه سال جاری وارد بورس شود. پورمحمدی زمان واگذاری بانک‌ها را یک دوره هشت ساله عنوان کرد و گفت: به تدریج و هم زمان با افزایش سرمایه و فروش حق تقدم‌ها، به صورت گام به گام این پروسه انجام خواهد شد، چراکه دیدگاه دولت این است که بانک‌ها به عنوان آخرین بنگاه‌های اقتصادی در دست دولت به بخش خصوصی واگذار شوند. وی خاطرنشان کرد: براساس استفساریه سازمان خصوصی‌سازی و هیات عالی واگذاری سهام از مقام معظم رهبری از آنجایی که ارزش سهام بانک‌هایی که واگذار می‌شود، ۵۰درصد ارزش صنعت بانکداری را تشکیل می‌دهد، بنابراین باید تمامی‌ سهام پنج بانک صادرات، ملت، تجارت، رفاه و پست بانک به بخش خصوصی واگذار شود. او از عرضه پنج درصد از سهام بانک‌ها و بیمه‌ها در بورس برای کشف قیمت خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا سهام این بانک‌ها در سهام عدالت هم عرضه می‌شود؟ گفت: چون مسوولیت واگذاری با سازمان خصوصی‌سازی است، اطلاع دقیقی ندارم.