خشایار امینی

هنگامی که بیل ویلیامز اندیکاتور Alligator (تمساح) را طراحی می‌کرد به نیکی می‌دانست که بازار همواره مومنتوم لازم برای حرکت‌های خیلی شدید و پشت سر هم را ندارد.

رفتار بازار همواره بدین صورت است که بعد از یک موج مرتفع برای مدتی آرام می‌شود و این آرامش خود مقدمه طوفان بعدی است.

هفته گذشته دلار و ین به شدت تقویت شدند که این مساله در حالی بود که خبر چندان مهمی از اقتصادهای این دو کشور نداشتیم. هر چند که تولید ناخالص ملی آمریکا (GDP) روز جمعه بسیار بهتر از انتظار اعلام شد اما نباید فراموش کنیم که موج اصلی تقویت دلار قبل از این خبر براه افتاده بود. همچنین هفته گذشته اخبار مربوط به بازار مسکن آمریکا را داشتیم که چندان امیدوار‌کننده نبود.

اگر برای دلار بتوان توجیهاتی هر چند نادرست‌تراشید، خوشبین‌ترین تحلیگران در شرایطی که شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن تنها پس از مدتی از به دست‌گیری سکان هدایت دومین اقتصاد برتر جهان با شکستی فراموش نشدنی مواجه می‌شود نمی‌توانند دلیل موجهی برای تقویت ین بیاورند.

دولتی که یک خود کشی، رسوایی فراموش نشدنی در زمینه پرونده مربوط به امور بازنشستگی و دست آخر شکستی سهمگین در انتخابات مجلس علیا در کارنامه دارد، در ادامه کارش احتمالا با مشکلاتی جدی روبه‌رو خواهد شد.

حال سوال اینست که علت تقویت ین و دلار در هفته گذشته چه بود و آیا این روند ادامه دارد؟

در جواب به این سوال باید به آمار و ارقام این دو ارز نگاه کرد. هر دو ارز در برابر رقبای خود به ضعیف‌ترین حد در چند دهه اخیر رسیده بودند.

یورو هم در برابر دلار و هم ین به بالاترین حد خود از زمان پیدایش ارز واحد رسیده بود. پوند، دلار کانادا، دلار استرالیا و بعضی ارزهای مهم دیگر نیز رکورد چند دهه قبل خود را در برابر دلار و ین شکستند.

در چنین شرایطی که ارزی تا بدین حد ضعیف می‌شود، جذابیت بسیاری برای خرید پیدا می‌کند. بانک‌های مرکزی و شرکت‌های بزرگی که علاقه به خرید ارزان دارند در هفته گذشته فرصت را مناسب دیدند و با خریدهای سنگین خود موجب تقویت دلار و ین شدند.

در این شرایط بعضی بورس‌های جهانی مثل داوو جونز نیز نزول داشتند که سرمایه داران برای امن کردن سرمایه خود به سمت دلار هجوم آوردند. به عبارتی تمام آنچه که هفته گذشته اتفاق افتاد یک موج اصلاحی محسوب می‌شود و هم جهت با روند کلی بازار نیست. برای روشن‌تر شدن مطلب رفتار دلار در برابر پوند را مورد بررسی دقیق‌تر قرار می‌دهیم.

این زوج از ابتدای ۲۰۰۶ در حال صعود هستند و با رسیدن به حد ۰۶/۲ در چند روز گذشته به بالاترین حد در چند دهه گذشته رسید. این سطح ظاهرا سطح مقاومت مهمی محسوب می‌شده و با واکنش شدید بازار مواجه شد و علت اصلی تقویت دلار در هفته گذشته نیز همین امر بود.

اما باید توجه داشت که در شرایطی که بازار احتمال یک مورد کاهش نرخ بهره را تا پایان سال برای بانک مرکزی آمریکا می‌دهد و دقیقا تحلیلی معکوس برای بانک مرکزی انگلستان مبنی بر یک مورد افزایش دارد، نمی‌توان روند صعودی این زوج را تمام شده دانست.

از نظر تکنیکی نیز تا زمانی که خط روند مورد نظر شکسته نشده است نمی‌توان روند تضعیف دلار در برابر پوند را تمام شده دانست. بنابراین هنوز برای امیدوار شدن به دلار و ین زود است.

www.fxacm.com