گروه بازار پول- ابلاغ چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور برای رسیدن به قدرت اول اقتصادی در منطقه، ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و ضرورت رشد ۸درصدی اقتصاد در برنامه چهارم توسعه، همگی سیاست‌هایی است که از مهمترین ملزومات آن حمایت از سرمایه و سرمایه‌گذاری و بسترسازی حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. تامین منابع مالی به عنوان بازوی توانمند سرمایه‌گذاران و از مهمترین بسترهای توسعه اقتصادی- صنعتی محسوب می‌شود. به همین جهت در دنیا ابزارهای متنوعی همانند ابزارهای مبتنی بر بدهی و ابزارهای مبتنی بر سرمایه در مدیریت مالی طراحی شده است.

امروزه همه نیازهای مالی سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی و با استفاده از ابزارهای نوین مالی برآورده می‌شود و مهندسان مالی جهت برآورده کردن این نیازها با سرعت فراوانی در حال طراحی ابزارهای نوین مالی هستند و همه این ابزارها متناسب با نیازهای متنوع سرمایه‌گذاران (در بازار پول و سرمایه) طراحی شده‌اند. مجموعه این خدمات و روش‌های کاربرد آنها، نظام مالی متعارف (سنتی) را که هم اکنون در جهان اجرا می‌شود شکل می‌دهد.

شرع مقدس اسلام که راه و روش زندگی بیش از یک‌میلیارد نفر در دنیا می‌باشد حاوی اصولی مانند حرمت ربا، غرر، قمر و... در زندگی اقتصادی- مالی مسلمانان می‌باشد که رعایت کردن آن از جانب مسلمانان ضروری است. این دستورات به طور مستقیم و غیر مستقیم بر نیازهای مالی سرمایه‌گذاران مسلمان در عصر جدید اثرگذار می‌باشد و لذا طراحی یک بسته مالی مبتنی بر این اصول ضروری به نظر می‌رسد. به همین دلیل در کشورهای مسلمان برخی ابزارهای نوین مالی منطبق با دستورات اسلامی طراحی‌شده است و خوشبختانه در حال رشد سریع و روزافزون می‌باشد. در کشور ما به عنوان اولین کشوری که قانون عملیات بانکداری بدون ربا را تدوین کرد. هنوز چارچوب‌ها و بسترهای قانونی و اجرایی مناسب برای تامین مالی نیازهای سرمایه‌گذاران صنعتی و غیر صنعتی منطبق با اصول اسلامی به وجود نیامده است. علاوه بر این کشور ما نتوانسته در توسعه این ابزارها و نهادهای مالی اسلامی نقش بارزی را ایفا نماید.

همایش «تامین مالی اسلامی» در مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری برخی از ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی با رویکردی کاربردی به منظور شناسایی، بررسی و توسعه ابزارها، نهادها و چارچوب‌های نظام مالی اسلامی و همچنین ارائه نمونه کاوی‌ها در کشورهای مختلف طراحی شده است و امید است بتوان گامی هر چند اندک در توسعه نظام مالی کشورمان برداشته و بتوان دریچه‌ای نوین به نیازهای تامین مالی سرمایه‌گذاران باز نمود.

این کنفرانس با حضور استادان تامین مالی اسلامی از کشورهای مختلف مسلمان و غیرمسلمان در سه روز (یک روز همایش و دو روز کارگاه‌های آموزشی) و با محورهای کلیدی زیر برگزار می‌شود:

تامین مالی اسلامی، وضعیت موجود، چشم‌انداز، فرصت‌ها و چالش‌ها در نظام مالی ایران و جهان، جهانی‌سازی و تامین مالی اسلامی، ویژگی‌ها و مزایای تامین مالی اسلامی در مقابل تامین مالی متعارف، چارچوب قانونی، نظارتی و ضرورت‌های زیرساختی تامین مالی اسلامی، تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها با رویکرد اسلامی، ساختار و عملکرد ابزارهای رایج تامین مالی اسلامی، کارکرد نهادهای مالی اسلامی در تامین مالی اسلامی، پوشش ریسک در تامین مالی اسلامی، کارکردهای تامین مالی اسلامی در پروژه‌های صنعتی، معدنی و مستغلات.