عملکرد یک ساله بانک صادرات از زبان برهانی

لیلا اکبر پور- اولین نشست مطبوعاتی مدیر عامل بانک صادرات ایران چهارشنبه گذشته در برج سپهر برگزار شد. حمید برهانی گفت: فعالیت بانک‌ها در تمام دنیا براساس ۲محور اصلی جذب سپرده و اعطای تسهیلات انجام می‌شود.

وی افزود: بانک صادرات ایران، بانکی مردمی است و حجم عمده سپرده‌های آن مربوط به سپرده‌های خرد و پس‌اندازهای مردم است.

مدیر عامل بانک صادرات ضمن ارائه آمار عملکرد این بانک در ۸ ماه اول ۸۴ و مقایسه آن با ارقام ۸ ماه اول امسال تاکید کرد: آمار ارائه شده در خصوص سپرد‌ه‌های داخلی است و سپرده‌های ارزی و فعالیت شعب خارجی در آن لحاظ نشده است.

برهانی با بیان اینکه جمع سپرده‌ها در آبان ۸۴ معادل ۱۱۴هزار میلیارد ریال بود، گفت: این رقم در آبان ۸۵ به ۱۵۰هزار میلیارد ریال رسید که حکایت از رشد ۳۳درصدی دارد.

وی ادامه داد: جمع تسهیلات پرداختی در آبان ۸۴ نیز معادل ۱۱۶هزار میلیارد ریال بود که با رشد ۲۹درصدی در آبان ۸۵ به ۱۴۸هزار میلیارد ریال رسید.

مدیر عامل بانک صادرات با اشاره به اینکه سهم این بانک از بازار خدمات بانکداری کشور ۷/۱۶درصد است، گفت: ۳۳درصد تسهیلات بانک صادرات به بخش‌های خدمات، بازرگانی و صادرات، ۳۷درصد به بخش صنعت و معدن، ۱۸درصد به امور مسکن و ساختمان و ۱۲درصد به بخش کشاورزی اعطا شده است.

برهانی یادآور شد: یکی از حوزه‌هایی که بانک صادرات باتوجه به مسوولیت‌های اجتماعی خود به آن پرداخت، اعطای تسهیلات به طرح‌های کوچک زودبازده بود. از میان ۳۰هزار و ۸۵۳ طرح موجود که نیازمند ۱۲هزار و ۵۷۸میلیارد ریال است، معادل ۴هزار و ۶۴۳میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

او تاکید کرد: بانک صادرات در راستای تکریم واقعی ارباب رجوع توسعه سیستم‌های الکترونیکی را مدنظر قرار داد و عملکرد قابل قبولی داشت.

برهانی گفت: تعداد شعب سپهری بانک صادرات (شعب آنلاین و دارای شبکه یکپارچه که مشتری با مراجعه به هر یک از آنها می‌تواند انواع خدمات بانکی را بگیرد) در سال ۸۴ معادل یک‌هزار و ۵۲۴شعبه بود که در پایان آبان‌ماه امسال به ۲هزار و ۶۰۲شعبه رسیده و نشانگر رشد ۷۰درصدی است.

مدیر عامل بانک صادرات تعداد حساب‌های سپهری را ۵میلیون و ۷۰۰هزار حساب در سال ۸۴ اعلام کرد و گفت: این آمار در آبان ۸۵ به ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار حساب رسیده که حکایت از رشد ۱۱۲درصدی دارد.

برهانی تعداد کارت‌های سپهری را از ۲میلیون و ۱۰۰هزار در سال ۸۴ معادل ۳میلیون و ۴۰۰هزار کارت در آبان ۸۵ اعلام کرد و گفت: صدور کارت سپهری نیز رشد ۶۳درصدی دارد.

برهانی با بیان اینکه استفاده از ATM صرفا به عنوان ترویج بانکداری الکترونیکی نیست یادآور شد: POS(ها (پایانه های فروش)‌ راهی است تا تقاضای مردم برای استفاده از اسکناس به حداقل برسد. در این راستا ۷۷۰ POS بانک صادرات در سال ۸۴ در پایان ۸۵ به ۱۲هزار POS رسید که نشان‌دهنده ۱۴۰۰درصد رشد است.

مدیرعامل بانک صادرات همچنین گفت: به‌رغم توسعه بانکداری الکترونیکی و گسترش POS هنوز تعداد موجود دستگاه‌های ATM (خودپرداز) نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مراجعین باشد، از این‌رو ۵۷۸ دستگاه خودپرداز بانک صادرات در سال ۸۴ در آبان ۸۵ به یک‌هزار و ۱۴۰ ATM افزایش یافت و از رشد ۹۷درصدی حکایت دارد.

برهانی در‌خصوص روند خصوصی‌شدن بانک صادرات گفت: این بانک نخستین بانک دولتی است که مشمول بند «ج» سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی می‌شود.

او ادامه داد: پس از صدور دستور اجرای این اصل، کمیته‌ای تخصصی برای این کار تشکیل شد و اکنون تمام مدارک و اطلاعات مورد نیاز در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است.

مدیرعامل بانک صادرات گفت: کمیته تخصصی این بانک تقاضای تشکیل مجمع فوق‌العاده‌ای را برای این کار داده است تا در نتیجه آن اساسنامه بانک صادرات اصلاح و اجازه عرضه سهام آن در بورس اوراق بهادار صادر شود.

او با بیان اینکه همکاران بانک صادرات صادق، پرتلاش و توانمند هستند، گفت: تفویض اختیارات استانی یکی از سیاست‌های بانک صادرات طی سال گذشته بوده است.

برهانی در‌خصوص تحریم‌های آمریکا گفت: بانک صادرات برای مقابله با تحریم خزانه‌داری آمریکا، تدابیری را اتخاذ کرده که انجام معاملات با یورو به جای دلار یکی از آنها است.

وی یادآور شد: قبل از این ۶۰ تا ۷۰درصد فعالیت‌های بانک صادرات به دلار بود که در حال حاضر به ۵۰درصد کاهش یافته است.

سعدونی، مدیر روابط عمومی بانک صادرات نیز با تاکید بر تنوع خدمات در بانک صادرات و گسترش خدمات بانکداری الکترونیک در این بانک گفت: ظرف روزهای آینده سمیناری با مشارکت وزارت امور اقتصادی و دارایی، دانشکده مدیریت و بانک صادرات ایران برگزار خواهد شد.