خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی با شرایط فعلی بی‌معنا است

دکتر محمد طبیبیان گفت: خصوصی‌سازی بانک‌ها بدون تدوین لایحه‌ای قانونی، جامع و سنجیده که جنبه‌های مختلف این مساله را مدنظر قرار دهد، باعث ایجاد اختلال و ریخت و پاش خواهد شد. رییس موسسه عالی بانکداری ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص روش‌های خصوصی‌سازی بانک‌ها گفت: روش‌هایی که دولت برای خصوصی‌سازی بانک‌ها در نظر گرفته کارساز نیست، زیرا خصوصی‌سازی به معنای پخش کردن سهام دولتی نیست، بلکه ایجاد جو و شرایط مناسب برای مردم است.

وی افزود: در شرایطی که بانک‌های خصوصی جزیی کشور با نااطمینانی روبه‌رو هستند، خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی بی‌معنا خواهد بود.

به گفته طبیبیان، خصوصی‌سازی که منجر به مدیریت خصوصی، بازار آزاد، رقابتی و مکانیزم خصوصی نشود، بیشتر به تقسیم منابع و امکانات دولتی می‌ماند تا خصوصی‌سازی.

وی گفت: خصوصی‌سازی بانک‌ها به نتیجه مثبتی نخواهد رسید، مگر اینکه یک قانون یا لایحه اجرایی که جنبه‌های مختلف خصوصی‌سازی بانک‌ها و مشکلات و مسائل این امر را مد نظر قرار داده، تهیه و به تصویب مجلس برسد.

رییس موسسه عالی بانکداری ایران اضافه کرد: در شرایطی که خصوصی یا دولتی بودن، تقسیم سهام و وضعیت مالکیت بانک‌ها مشخص نیست و بحث سهام عدالت نیز به نوعی در واگذاری سهام بانک‌ها مطرح شده، خصوصی‌سازی بانک‌ها به موفقیت

نخواهد رسید.

طبیبیان تصریح کرد: در حال حاضر حتی چند بانک خصوصی فعال در کشور که تنها ۷درصد بازار بانکی را در اختیار دارند، به دلیل نامشخص بودن تکلیفشان دچار تزلزل، نااطمینانی و مشکلاتی شده‌اند، بنابراین تا مادامی که چنین لایحه‌ای تهیه نشود، خصوصی‌سازی بانک‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.