ایسناـ‌ موضوع صندوق ضمانت صادرات برای بالاترین افراد در سطح سیستم بانکی مجهول است و این باعث شده سیستم بانکی تقاضایی را به صندوق ارائه نکند. سیدکمال سیدعلی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در همایش بررسی عملکرد صندوق ضمانت صادرات کشور، افزود: بین بخشنامه‌های قسمت اعتباری و قسمت ارزی بانک‌ها ارتباط نزدیک وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های صادراتی باید در تصمیم‌های دولت تاثیرگذار باشند، افزود: صندوق ضمانت صادرات و سازمان توسعه تجارت وظیفه دارند رابطه واردات و صادرات را بررسی کنند.

سید علی اظهار کرد: صندوق ضمانت صادرات مانند همه موسسه‌های بیمه‌ای دنیا وظیفه حمایت از صادرات کشور و پر کردن فاصله زمانی فروش نسیه و تامین مالی صادرکنندگان را به عهده دارد.

وی هزینه بیمه‌ای را به عنوان یکی از هزینه‌های صادرات برشمرد و گفت: بازارهایی که صادرکنندگان ما با آنها مبادلات دارند، بازارهایی با ریسک بالا هستند و اگر از برگشت وجوه به صندوق مطمئن باشیم، بهتر می‌توانیم منابع را جذب کنیم.

وی گفت: تسهیلات ریالی صادرات کشور تنها دو‌درصد از کل تسهیلات سیستم بانکی را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: امسال کل سرمایه این صندوق ۷۰‌میلیارد تومان بود که به۲۵۰‌میلیارد تومان افزایش داده شد و اگر دولت این مبلغ را بپردازد، می‌توانیم ریسک‌های بیشتری را بپذیریم.

سیدعلی با بیان اینکه حداقل دو تا سه‌میلیارد دلار تا آخر سال برای واردات از حساب ذخیره ارزی برداشت می‌شود، تصریح کرد: یکی از اقدام‌های انجام شده از سوی این صندوق حذف «گشایش اعتبار» بوده است و نرخ کارمزد نیز از سه‌درصد به دو‌درصد کاهش خواهد یافت.

پیش‌بینی می‌شود که مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران رشد وزنی صادرات به عراق را مناسب دانست و بیان کرد: در برنامه چهارم ۵۲‌میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که در دو سال اول حداقل ۲۶‌میلیارد دلار صادرات داشتیم. وی افزود: طی ۱۰ سال اخیر در استان خراسان ۴۸ فقره ضمانتنامه به مبلغ چهار‌میلیارد تومان از سوی این صندوق صادر شده است که ۱۷ فقره آن به مبلغ دو‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومان خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه در سال ۷۹ جمعا یک‌میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات می‌خریدیم، گفت: در شرایط حاضر مطلوبیت ریال به دلیل نرخ بهره بالاتر، بیشتر از ارز است و در سال جدید ۱۲‌میلیارد دلار ارز از مردم خواهیم خرید.

در این همایش امیر طالبی، رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: استان در سال گذشته حدود ۷۰۰‌میلیون صادرات داشته که از رشد ۳۲‌درصدی برخوردار بوده است.

وی اظهار کرد: انتظار صادرکنندگان استان این است که در این بخش خدمات موثری از طرف دولت با حفظ سرمایه‌های آنها انجام شود و اولین جایی که به نظر می‌رسد امکان دریافت این خدمات را دارد، صندوق ضمانت صادرات است. شریعتی مقدم، نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی، نیز گفت: صادرکنندگان در زمینه استفاده از ضمانتنامه‌های بانکی مشکل دارند و به‌رغم اینکه از ۱۰ سال گذشته توجه به صادرات خیلی زیاد شده است اما در بخش صادرات و تسهیلات و صدور ضمانتنامه‌ها، صادرکنندگان با مشکلات جدی روبرو هستند. وی با انتقاد از اینکه هنوز شاهد ورود تکنولوژی در کالاهای صادراتی نیستیم، افزود: بخش عمده‌ای از صادرات ما کالاهای سنتی است و قدرت چانه زنی صادرکنندگان ایرانی نیز در سطح بین‌المللی بسیار پایین است که در این زمینه نقش صندوق ضمانت صادرات بسیار مهم است. وی با بیان اینکه هنوز فرهنگ حمایت از تولید و صنعت نهادینه نشده است، تصریح کرد: عمده مشکلات صادرکنندگان، زیاد بودن هزینه صدور ضمانتنامه است که این امر برخلاف سیاست دولت در جهت کاهش سود صادرات و هزینه صادرات است. در این همایش، سیادت،‌ رییس اتحادیه صادرکنندگان استان نیز صندوق ضمانت صادرات را جزو ناشناخته‌ترین تشکیلات برای صادرکنندگان دانست و تاکید کرد: ریسک‌های تحت پوشش این صندوق شامل استنکاف خریدار از قبول کالای صادر شده، پرداخت‌نکردن بهای کالا و خدمات در سررسید مقرر، ناتوانایی مالی خریدار به دلیل ورشکستگی، بروز جنگ، تیرگی یا قطع روابط سیاسی با کشور خریدار، اعمال سیاست‌های اقتصادی که موجب مسدود شدن مطالبات صادرکنندگان شود، اعمال سیاست‌های مربوط به محدودیت‌های وارداتی و ارزی در کشور خریدار، سلب مالکیت از خریدار و سایر عوامل خارج از حیطه اختیار صادرکننده است.