گروه بنگاه‌ها- دومین همایش مشترک مدیران موسسه مالی و اعتباری مهر و مسوولان حوزه نمایندگی ولی فقیه با عنوان جهاد عملی برای تحقق بانکداری اسلامی و با شعار «استقرار بانکداری اسلامی، بسترساز اقتصاد مقاومتی» به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار شد. در این همایش که با شرکت معاونین و مدیران کل امور شعب موسسه، مسوولان حوزه نمایندگی ولی فقیه سراسر کشور، علمای اعلام و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد، دکتر غلامحسن تقی نتاج، مدیر عامل موسسه مهر گفت: حذف ربا از تمام عملیات بانکی و انطباق تمام فعالیت‌های بانکی با موازین شرعی از مهم‌ترین مولفه‌های بانکداری اسلامی است. مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر با اشاره به ‌منابع این مجموعه یادآور شد: این موسسه با حدود ۱۰ میلیون مشتری بیش از ۱۲ میلیون حساب و ۲۱ هزار میلیارد تومان از منابع و سرمایه این مردم را در اختیار دارد که هزار میلیارد تومان نیز از محل منابع سهامداران تامین شده است. نتاج با اشاره به رویکردها و اهداف این موسسه ادامه داد:‌ پایبندی به اخلاق اسلامی، توجه به نیاز مشتری، التزام عملی به شریعت دین مبین اسلام، ریسک‌پذیری منطقی و عقلانی در به کارگیری سپرده‌های سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین رویکردهای مجموعه مهر به شمار می‌روند. وی در پایان گفت: این موسسه هم‌اکنون در سراسر کشور ۸۰۰ شعبه دارد و ۶ هزار نفر به صورت مستقیم با آن همکاری می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این همایش گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در عرصه اقتصاد، ضرورت ایجاد بانکداری اسلامی است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به مساله بانکداری بدون ربا توجه بسیار جدی شد و قانون بانکداری بدون ربا در سال ۶۲ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط شورای نگهبان تصویب شد. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اقدامات موسسه مالی و اعتباری مهر تاکید کرد: این موسسه وابسته به پاک‌ترین و ارزشمند‌ترین نهاد انقلابی است که در حقیقت پیشانی فعالیت‌های اقتصادی نظام را تشکیل می‌دهد و اعمال بانکداری در این موسسه بسیار چشمگیر است.

آیت‌الله علم الهدی، امام جمعه مشهد گفت: در حال حاضر الگوی توسعه ایران اسلامی باید مبتنی بر توسعه دانش‌بنیان باشد و به فضل الهی در مسیر این نوع از توسعه به مراحل بسیار خوبی رسیده‌ایم و باید آن را ادامه دهیم.

آیت‌الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این همایش ضمن تقدیر از برنامه راهبردی موسسه در خصوص تحقق بانکداری بدون ربا اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت ۳۰ سال از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا این ظرفیت ایجاد شده که با استفاده از نظرات کارشناسان در حوزه فقه، اقتصاد و حقوق تحول عظیمی در بانکداری اسلامی شکل بگیرد. وی در ادامه گفت: برنامه راهبردی موسسه مهر در تحقق عملی بانکداری بدون ربا قابل تقدیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید عباس موسویان، عضو هیات علمی‌ دانشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن تمجید از ابتکار عمل موسسه مالی و اعتباری مهر به واسطه پایبندی به الزامات شرعی و تهیه سند الزامات بانکداری بدون ربا در این همایش با اشاره به آیات و روایات اسلامی‌در خصوص ربا گفت: اگر بخواهیم گناه ربا را با سایر گناهان در قرآن مقایسه کنیم، تنها گناهی که با آن قابل قیاس می‌باشد کفر و شرک به خداوند متعال است. موسویان در خصوص مقوله جریمه‌ها در فعالیت‌های بانکی، تصریح کرد: به جز بهره دیرکرد که همه آن را ربا می‌دانند، جریمه تاخیر تادیه و وجه التزام، از نظر فقهی مورد اختلاف بین علما است.

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: در حکومتی که داعیه‌دار توسعه فرهنگ ناب اسلامی است باید تمام اقدامات از جمله فعالیت‌های مالی منطبق با موازین اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه که از دیگر سخنرانان این مراسم بود، گفت: در اجرای بانکداری اسلامی ‌باید بسیار دقیق و شفاف بود و از عواملی که موجب انحراف می‌شوند پرهیز کرد. و برای تحقق بانکداری اسلامی ‌باید به عواملی چون مدیریت، ساختار سازمانی و نظام اداری، جامعیت برنامه‌ها، نیروی انسانی و تجهیزات توجه داشت.

حمیدرضا نجف‌پور، معاون اعتبارات و تجهیز منابع موسسه در نشست خبری در حاشیه این همایش اظهار کرد: تمام بانک‌های کشور تلاش می‌کنند تا قانون عملیات بانکی بدون ربا را اجرایی کنند؛ اما موسسه مالی و اعتباری مهر تلاش‌های چشمگیری را در راستای پیاده‌سازی این قانون انجام داده و آن را به یک مدل و الگوی عملی و اجرایی تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: موسسه مالی و اعتباری مهر قریب یک دهه است در حوزه پیاده‌سازی بانکداری بدون ربا تلاش می‌کند و برای اولین بار در کشور توانسته با تاسیس کمیته فقهی بانکداری اسلامی و گنجاندن ساختار سازمانی اداره بانکداری اسلامی در چارت سازمانی موسسه، بخشی از الزامات الگوی عملی بانکداری بدون ربا را اجرایی ­نماید.