شرایط برای حضور بانک‌های خارجی در ایران فراهم نیست

رییس سابق موسسه عالی بانکداری گفت: شرایط اقتصادی کشور برای حضور بانک‌های خارجی در ایران فراهم نیست. دکتر محمد طبیبیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اجازه فعالیت بانک‌های خارجی در ایران افزود: توجه به فراهم کردن شرایط و نحوه فعالیت بانک‌های خارجی در ایران بسیار مهم است.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور برای حضور و فعالیت بانک‌های خارجی در ایران مناسب نیست، تصریح کرد: هنوز شرایط لازم برای این امر فراهم نشده بنابراین نمی‌توان انتظار حضور بانک‌های خصوصی معتبر خارجی برای فعالیت در ایران را داشت.

وی با بیان این که هر سرمایه‌گذاری برای حضور در هر عرصه‌ای به منافع فرصت‌ها، امتیازات، نحوه بهره‌برداری‌های خود توجه می‌کند، تصریح کرد: با توجه به این که سرمایه‌گذاران برای حضور در داخل ایران زیاد نیستند، باید منافع آنها را در نظر گرفت و شرایط را برای حضور آنها فراهم کرد.

رییس سابق موسسه عالی بانکداری با بیان که سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی برای حضور در ایران به نحوه فعالیت و آزادی عمل بخش خصوصی، مردم و آزادی اقتصادی بازار توجه می‌کنند، اظهار داشت: تا زمانی که مشکلات اقتصادی کشور حل نشود، نمی‌توان درها را باز کرد.

به گفته وی، اجازه دادن برای فعالیت بانک‌های خارجی در ایران و یا سرمایه‌گذاری خارجی شرط لازم است اما کافی نیست و باید شرایط را فراهم نمود.

سرمایه‌گذار خارجی هرگز تحت نظر مدیر ایرانی کار نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به تنگناهای قانون اساسی درباره بخش پولی و بانکی کشور اشاره کرد و گفت: تا وقتی مالکیت و مدیریت بنگاه‌های پولی و مالی در اختیار طرف خارجی نباشد، دلیلی برای حضور در عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشور از سوی خارجی‌ها نیست.

ایرج ندیمی در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر حضور بانک‌های خارجی در عرصه فعالیت‌های بانکی کشور، با طرح این سوال که چرا طی ۲۸ سال گذشته حضور و فعالیت بانک‌های خارجی در ایران مد نظر قرار نگرفته بود، گفت: شاید به دلیل تنگناهای قانونی اساسی یا ضعف اجرایی بتوان مساله را توجیه کرد.

ایرج ندیمی‌ گفت: واقعیت این است که سرمایه‌گذار خارجی هرگز تحت نظر مدیر ایرانی کار نمی‌کند و اصولا معتقد است اگر مدیر ایرانی دارای توان بالایی باشد نیاز به بانک یا مدیر خارجی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: مهمترین مساله این است که با تنگناهای قانون اساسی تا وقتی مالکیت و مدیریت بنگاه‌های پولی و مالی و غیر آن در اختیار طرف خارجی نباشد، دلیلی برای حضور در عرصه فعالیت‌های اقتصادی کشور از سوی خارجی‌ها نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تا زمانی که تنگناهای موجود در قانون اساسی مرتفع نشود و نوع نگاه به سرمایه‌گذاری، علی‌الخصوص سرمایه‌گذار خارجی عوض نشود کار به جایی نخواهد رسید.

ندیمی‌ضمن اشاره به توجه بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به نحوه برخورد و عمل با بانک‌های خصوصی، گفت: وجود ضعف و کاستی در روش‌های مدیریتی، نحوه برخورد با بانک‌ها و نحوه عمل با اصل سرمایه‌گذاری و تجربیات گذشته کشور نمی‌تواند نشانه‌های خوبی برای حضور خارجی‌ها در عرصه فعالیت‌های بانکداری باشد.

وی ضمن مثبت خواندن اصل جذب سرمایه‌گذار خارجی و استفاده از بانک‌های خارجی، گفت: اگر این اتفاق مثبت عملی شود با تامین نقدینگی آسان‌تر قدرت پاسخگویی بیشتری به نیازهای مردم امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته ندیمی، با ورود بانک‌های خارجی در عرصه صنعت بانکداری کشور، مساله کاهش نرخ سود بانکی هم با افزایش رقابت بین بانک‌ها اتفاق می‌افتد و در بخش ارائه خدمات و سرویس دهی به مشتریان اتفاق مثبت رخ می‌دهد.

وی ضمن اشاره به تسهیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی در عرصه بانکداری کشور در صورت ورود بانک‌های خارجی، مسائلی همچون تحریم‌ها و عوامل بازدارنده از موفقیت این حرکت مثبت و عظیم را قابل تامل دانست.

بانک‌های خارجی باید به‌صورت تدریجی وارد عرصه بانکداری ایران شوند

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز در خصوص ورود بانک‌های خارجی در عرصه خدمات بانکداری کشور گفت: نکته مهم در مورد ورود بانک‌های خارجی به نحوه اداره کردن آنها بستگی دارد وگرنه تجربه قبلی از ورود بانک‌های خارجی به کشور نه تنها مفید واقع نشد، بلکه مضر نیز بود.

محمدکاظم نجفی علمی گفت: در گذشته بانک‌های خارجی در کشور بیشتر منشا خروج سرمایه بودند که علاوه بر خروج سرمایه و استخراج مواد خام و صادرات آن به کشورهای خارجی فقط صنایع مونتاژ و مصنوعات به کشور وارد می‌شد.

وی تصریح کرد: با توجه به بحث مدیریت صحیح و نحوه اداره کردن بانک‌های خارجی می‌توان در گسترش فعالیت‌های ارزی به نقاط مثبتی دست یافت و همچنین در بحث نقل و انتقالات و ورود سرمایه به کشور اثر بخش باشد ولی بدون برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح نتیجه برعکس خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به غیر مفید بودن بانک‌های خارجی قبل از انقلاب در کشور، گفت: در آن زمان فعالیت بانک‌های خارجی بیشتر جنبه سیاسی داشت.

نجفی علمی افزود: حضور صادقانه و غیر سیاسی بانک‌های خارجی در فعالیت‌های بانکی کشور می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند و در غیر این صورت، با ایجاد و اختلاف در نظام پولی و بانکی کشور مواجه خواهیم شد.

وی ضمن تاکید بر حمایت از بانک‌های دولتی و خصوصی کشور حل مشکلات و از بین رفتن رقابت ناسالم بین بانک‌های کشور را ضروری دانست و گفت: با یک برنامه مدون بانکی می‌توان بانک‌های خارجی را به تدریج وارد عرصه بانکداری ایران کرد و از حضور آنها به نفع اقتصاد کشور و نظام بانکی بهره برد.

ورود بانک‌های خارجی به ایران اعتمادسازی جهانی را به دنبال دارد

محمودرضا خاوری فعالیت بانک‌های خارجی در ایران را باعث اعتمادسازی جهانی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال تکنولوژی و دانش فنی و در مقابل انتقال تجربیات بانکداری اسلامی ایران به سایر کشور‌ها دانست.

مدیرعامل سابق بانک سپه در خصوص تاثیر ورود و تاسیس شعب بانک‌های خارجی در کشور گفت: ورود بانک‌های خارجی به عرصه بانکداری کشور از لحاظ اقتصادی باعث انتقال تکنولوژی، تبادل اطلاعات و تجربیات سایر کشورها در عرصه بانکداری به ایران خواهد شد.

محمود رضا خاوری با بیان این که با ورود بانک‌های خارجی به عرصه فعالیت‌های بانکداری ایرانی اعتماد سازی جهانی برای کشور را در پی دارد، تصریح کرد: این امر موجب جذب سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال تکنولوژی، دانش فنی در عرصه بانکداری، تبادل اطلاعات بین بانک‌های خارجی و داخلی می‌شود. وی همچنین بر تاثیر متقابل بانکداری اسلامی بر بانک‌های خارجی تاکید کرد و افزود: با رعایت همه ضوابط و شرایط ورود بانک‌های خارجی در عرصه بانکداری داخلی کشور می‌تواند اثر مثبت داشته باشد و به گسترش بانکداری اسلامی کمک کند.

مدیرعامل سابق بانک سپه ورود بانک‌های خارجی به عرصه فعالیت بانکداری کشور را باعث پیشرفت و بهبود فعالیت‌های ارزی بانک‌های داخلی ایران دانست.

وی گردش بیشتر پول و ارز در کشور در نتیجه فعالیت بانک‌های خارجی را باعث افزایش و رونق سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری بیشتر افزایش درآمد بیشتر برای کشور را به همراه خواهد داشت.