صندوق تعاون برای پرداخت وام مسکن در ازای وثیقه سفته دریافت می‌کند

فاطمه بهادری

صندوق تعاون تا سقف ۵۰میلیون ریال برای خرید و ساخت مسکن به اعضای شرکت‌های تعاونی تسهیلات پرداخت می‌کند. مهندس سیدمحمد کریمی مدیرعامل صندوق تعاون کشور با تشریح عملکرد این صندوق در سال ۸۵ و برنامه‌های سال جاری ضمن بیان این مطلب گفت: اعضای شرکت‌های تعاونی مسکن که تعاونی آنها نسبت به تفکیک زمین و واگذاری آن اقدام کند و پروانه ساختمان نیز به نام عضو ذی‌نفع صادر شود، می‌توانند جهت ساخت مسکن از صندوق تعاون تسهیلات اعتباری تا سقف ۵۰میلیون ریال دریافت کنند.

وی تصریح کرد: صندوق تعاون برای پرداخت تسهیلات مسکن از متقاضیان در ازای سند، سفته دریافت می‌کند که مساعدت قابل توجهی از سوی صندوق است.

وی با بیان اینکه این صندوق تا سقف ۱۰میلیون ریال تسهیلات برای تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی به متقاضیان پرداخت می‌کند، افزود: ضریب ۵/۱برابری نسبت به دوره محاسبه گردش حساب در اعطای تسهیلات جامعه بابت تعمیر مسکن به اعضای شرکت‌های تعاونی (غیر از تعاونی‌های مسکن) در نظر گرفته می‌شود.

کریمی با تاکید بر اینکه اعضای تعاونی‌های روستایی می‌توانند تا سقف ۸۰میلیون ریال تسهیلات اعتباری از صندوق تعاون دریافت کنند، افزود: در اعطای تسهیلات به شرکت‌های تعاونی و روستایی ضریب ۵/۱برابری نسبت به دوره محاسبه گردش حساب اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات فوق در قبال ارائه دفترچه عضویت توسط اعضای شرکت تعاونی روستایی مبنی‌بر تایید فعالیت متقاضی است.

مدیر عامل صندوق تعاون اظهار داشت: این صندوق قصد دارد به اعضای شرکت تعاونی تاکسیرانی و وانت‌بار جهت خرید خودروی سبک اعم از سواری و وانت‌بار حداکثر تا ۵۰میلیون ریال پرداخت کند. پرداخت تسهیلات اعتباری جهت خرید خودروی نیمه سنگین اعم از مینی‌بوس و کامیون تا سقف یکصد میلیون ریال خرید خودروهای سنگین حداکثر ۱۵۰میلیون ریال است.

وی تسهیلات اعتباری صندوق به اعضای شرکت تعاونی‌‌های صیادی، باربری و مسافربری دریایی جهت خرید شناور را حداکثر به مبلغ ۱۵۰میلیون ریال اعلام کرد.

به گفته کریمی اعضای شرکت‌های تعاونی مصرف نیز می‌توانند تا سقف ۲۰میلیون ریال جهت خرید کالاهای اساسی از صندوق تعاون تسهیلات دریافت کنند که در اعطای تسهیلات فوق نیز ضریب ۵/۱ برابری نسبت به دوره محاسبه گردش حساب اعمال می‌شود. وی تصریح کرد: اتحادیه، شرکت‌های تعاونی و اعضای آنها می‌توانند امتیاز دوره محاسبه گردش حساب را به سایر اتحادیه‌ها، شرکت‌های تعاونی و اعضای آنها واگذار کنند.

مدیرعامل صندوق تعاون سرمایه صندوق در سال ۸۵ را یک هزار میلیارد ریال و تسهیلات پرداختی را دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سرمایه صندوق تعاون از محل کمک‌های دولت ۸۴۰میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: صندوق تعاون قصد دارد در سال جاری ۴هزار میلیارد ریال به شرکت‌های تعاونی تسهیلات پرداخت کند.

کریمی با اشاره به برنامه‌های تعاونی اعتبار برای مساعدت با اعضای تعاونی‌های اعتباری کارگری و کارفرمایی در سال ۸۶ اظهار داشت: دوره انتظار سپرده در صندوق تعاون برای تسهیلات میان مدت حداقل ۴ و بلند مدت حداقل ۶ ماه خواهد بود و تسهیلات با مدت انتظار ۳ ماه و ضریب سه برابر سپرده پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: صندوق تعاون در رویکردی جدیدی در نظر دارد در سال جاری تسهیلات اعتباری این صندوق در بخش‌های مختلف را معادل چند برابر میزان گردش حساب موجودی تعاونگران در بخش کشاورزی صنعت و معدن مسکن و بازرگانی پرداخت کند.

مدیرعامل صندوق تعاون کشور اجرا و پیاده سازی سیستم جامع اتوماسیون و مکانیزه کردن سیستم‌های مالی صندوق را از برنامه‌های سال جاری اعلام کرد و گفت: این صندوق قصد دارد حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه ویژه‌ای را با رویکرد تجمیع نقدینگی موجود در بخش تعاون ایجاد کند که از محل آن وام قرض‌الحسنه به اعضای تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

وی انعقاد تفاهمنامه با سایر بانک‌ها انعقاد قرارداد جهت عاملیت وجوه اداره شده در دستگاه‌های دولتی واگذارنده اعتبار را از دیگر برنامه‌های صندوق در سال جاری دانست.

کریمی اظهار داشت: تسهیل در اخذ تضمین‌ها و وثایق مناسب با شرایط طرح و اهلیت متقاضیان و حذف دیوان سالاری اداری زائد در جهت تسهیل و تسریع در روند تقلیل زمان بررسی و کارشناسی طرح‌ها تا مرحله تصویب و پرداخت تسهیلات اعتباری نیز از جمله برنامه‌های امسال صندوق است.

وی در خصوص میزان معوقات صندوق‌ تعاون گفت: این صندوق با توجه به فرهنگ بالای تعاونگران معوقه چندانی ندارد.

کریمی بدون اعلام میزان مطالبات معوق صندوق افزود: در سال‌هایی که در کشور خشکسالی داشتیم نظام بانکی و صندوق مطالبات معوقی را داشت که نسبت به پرداخت تسهیلات قابل توجه نیست.

وی تاسیس بانک تعاون را جزو تکالیف دولت عنوان کرد و گفت: در صورت صلاحیدید دولت این بانک در سال جاری تاسیس می‌شود.

کریمی ادامه داد: یکی از گزینه‌های وزیر تعاون اجرایی کردن این تصمیم با مشارکت دولت است و یا این که صندوق تعاون به بانک توسعه تعاون تبدیل شود و صندوق نیز برای این کار آمادگی دارد.

وی افزود: ایجاد شرکت بیمه در بخش تعاون نیز در دست مطالعه است.مدیر عامل صندوق تعاون درباره نحوه حمایت از تعاونی‌های ورشکسته اظهارداشت: اگر ورشکستگی تعاونی‌ها به دلیل سو‌ء‌مدیریت باشد، دولت هیچ کمکی نمی‌تواند بکند. اما در سایر موارد مثل ورشکستگی به خاطر حوادث و سوانح وزارت تعاون با معرفی آنها به ستاد بحران آنها را به مسیر حمایت هدایت می‌کند.

وی دلیل منتشر نشدن اوراق مشارکت بخش تعاون در سال گذشته را وجود محدودیت دانست و افزود: اگر دولت و وزارت تعاون بخواهد این اوراق منتشر می‌شود.

کریمی در خصوص نرخ‌های جدید سود گفت: منتظر تصمیم دولت در این زمینه هستیم.

وی توجه بیشتر به فارغ‌التحصیلان را به عنوان یک نیاز معرفی کرد و اظهار داشت: فارغ‌التحصیلان می‌توانند با ایجاد تعاونی تحت پوشش صندوق قرار گرفته و از منابع آن استفاده کنند.

مدیر عامل صندوق تعاون تصریح کرد: وزارت تعاون متولی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در بخش تعاون است و صندوق تعاون به عنوان معین بخش تعاون در صدد است تا وظایف خود را در جهت اجرای بهینه‌‌ این سیاست‌ها انجام دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۷۸شعبه صندوق تعاون در سراسر کشور تاسیس شده اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ۲۰شعبه دیگر به این تعداد افزوده شود.

وی میزان پرونده‌های تشکیل شده در سال ۸۵ را با ۱۰۰درصد افزایش ۲۴هزار پرونده اعلام کرد و گفت: ۳۶هزار نفر اشتغال توسط صندوق تعاون ایجاد شده که ۱۴هزار نفر از این تعداد اشتغال جدید و ۲۳هزار نفر حفظ شغل بوده است.

وی میزان تسهیلات کوتاه‌مدت را ۳۳درصد، میان‌مدت را ۳۷درصد و بلندمدت را ۳۰درصد اعلام کرد.

میزان تسهیلات پرداختی این صندوق در سال گذشته ۲هزار و ۱۱۶میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل از آن ۵/۸۵درصد رشد برخوردار بوده است.