مسعودرضا طاهری - حجم مصرف طلا در عربستان‌سعودی در سال ۲۰۰۶ نسبت به سال ۲۰۰۵ در حدود ۲۰درصد کاهش یافت. عرب‌نیوز گزارش داد: اگرچه در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۶ مصرف طلا در عربستان نسبت به سه ماه چهارم سال قبل از آن در حدود ۱۵درصد رشد داشت اما در سه ماهه اول سال ۲۰۰۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸درصد این میزان افت کرده است.

آخرین گزارشات صنعتی ارائه شده در این کشور نشانگر آن است که میزان مصرف طلا در سال ۲۰۰۷ نیز کماکان کاهش خواهد داشت. با وجود اینکه عربستان از اقتصاد قدرتمندی برخوردار است اما تحلیل شورای جهانی طلا در توجیه کاهش مصرف طلا در این کشور به دلایلی همچون کاهش شدید رونق بازار سرمایه در عربستان، تورم بالا، افزایش اجاره‌بها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده در خرید کالاهایی همچون جواهرآلات که از نوسان قیمتی فراوانی برخوردارند اشاره شده است.

دفتر منطقه‌ای شورای جهانی طلا در دبی اعلام کرده که افزایش تقاضا برای طلا به شرط کاهش ۵درصدی تعرفه گمرکی در کشورهای عربی به‌ویژه عربستان تداوم خواهد داشت.

مجموع تقاضای طلا در عربستان سعودی با ۲۳درصد افزایش در خرده سرمایه‌گذاری طلا به حد ۳/۱۲۲ تن رسیده است.

در سال ۲۰۰۶ میزان تقاضای طلا در امارات متحده عربی به ۹۶ تن رسید که نسبت به سال ۲۰۰۵ در حدود ۱۰درصد کمتر بوده است. شورای جهانی طلا میزان مصرف طلای کشورهای دیگر خلیج‌فارس در سال ۲۰۰۶ را نسبت به سال قبل از آن ۱۲درصد کمتر اعلام کرده است حتی تقاضا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ در حدود ۴درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۵ کاهش داشته است. اگرچه این میزان از نرخ رشد سه ماهه اول کمتر بوده است. مجموع تقاضای طلا در کشورهای کویت، بحرین، عمان و قطر در سال ۲۰۰۶ در حدود ۳/۴۵ تن بوده است.

بنابراین گزارش بازار مصرف طلا در مصر نیز در سه ماهه چهارم ۲۰۰۶ با کاهش ۳درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است که البته در مقایسه با میزان مصرف آن در سه فصل اول سال ۲۰۰۶ که تا میزان ۲۵درصد افت داشته، از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار بوده است.

بازار ترکیه نیز همچون دیگر کشورهای منطقه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ نسبت به بقیه فصول سال اوضاع بهتری داشته است. این میزان نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۵ در حدود ۴درصد بیشتر بوده و در مجموع سال ۲۰۰۶ نسبت به سال ۲۰۰۵ نزدیک به ۱۵درصد مصرف طلا در این کشور کاهش داشته است.

چشم‌انداز مصرف طلا برای سال ۲۰۰۷ در منطقه خاورمیانه حکایت از افزایش روند آن در هر دو حوزه خرده‌فروشی و مصرف جواهرآلات دارد که امکان تثبیت قیمت‌ها را تا حد زیادی فراهم کرده است.

گزارش شورای جهانی طلا (WGC) به نقل از مدیر منطقه‌ای خاورمیانه می‌افزاید: به‌علاوه رشد اقتصادی کشورهای منطقه، افزایش تعداد شرکت‌های سازنده جواهرآلات توام با بازاریابی مصرف جواهر‌آلات بر تقاضای مصرف طلا افزوده است.

وی خرید طلا و جواهرآلات و رشد نگرش سرمایه‌گذاری در این بخش را از جمله تمایلات مردم خاورمیانه به گسترش پس‌انداز این فلز گرانبها عنوان کرده است. وی معتقد است با وجود کاهش حجم مصرف طلا، تثبیت قیمت طلا به رشد پیوسته تقاضا منجر شده است.

این گزارش درباره میزان مصرف طلا در هندوستان می‌افزاید، تقاضا برای خرده سرمایه‌گذاری در بخش طلا در سال ۲۰۰۶ در این کشور در حدود ۳۸درصد رشد داشته است در حالی که در بخش مصرف جواهرآلات نسبت به سال ۲۰۰۵ نزدیک به ۱۴درصد کاهش داشته است.

مجموع تقاضای طلا در سال ۲۰۰۶ در هندوستان در حدود ۱/۶۹۱تن بوده است که نسبت به سال قبل ۴درصد کاهش داشته است.

سال ۲۰۰۶ ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان با ۱۱درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۵، حجم ۱/۳۳۶تن طلا مصرف کرده است.

این گزارش می‌افزاید در سال ۲۰۰۶ کشور چین با ۳درصد رشد به میزان مصرف ۶/۲۵۹تن دست یافت که بیشتر به رشد تقاضای سرمایه‌گذاران عمده در زمینه طلا مربوط بوده است اگر چه خرده سرمایه‌گذاری در بازار طلا در این مدت ۲۸درصد رشد داشته است. کشور چین در عین حال گام‌های بزرگی را برای توسعه صنعت جواهرسازی برداشته است.