حمیدرضا اسلامی منوچهری - دایره پولی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از متغیرهای پولی و اعتباری کشور رشد نقدینگی را در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال ۸۴ معادل ۳۶درصد اعلام کرد. در آبان‌ماه سال گذشته حجم نقدینگی ۸۱۹هزار و ۴/۲۲میلیارد ریال بود که با ۳۶درصد رشد در آبان‌ماه امسال به یک میلیون و ۱۱۳هزار و ۶/۹۸۱میلیارد ریال رسیده است. نقدینگی شامل اسکناس و مسکوکات در دست اشخاص، سپرده‌های دیداری و سپرده‌های بلندمدت بانکی می‌شود. چندی پیش معاون اقتصادی بانک مرکزی رشد ۴۱درصدی نقدینگی را تا پایان امسال پیش‌بینی کرده بود. کارشناسان اقتصادی در مورد رشد ناموزون حجم نقدینگی بدون رشد اقتصادی متناسب هشدار می دهند. امسال رشد اقتصادی کشور که میزان آن حجم کالاها و خدمات تولید شده در کشور را شامل می‌شود کمتر از ۶درصد پیش‌بینی می‌شود.

افزایش حجم نقدینگی بدون رشد اقتصادی متناسب ، تقاضای کل را در جامعه افزایش می‌دهد و به تورم دامن می‌زند.

در دو سال گذشته با اهرم واردات و تثبیت قیمت ۹ قلم کالا و خدمات بین رشد نقدینگی و تورم گسست ایجاد شده است.

به عبارت دیگر نقدینگی موجود در جامعه در مهار واردات و تثبیت قیمت چند کالا قرار گرفته اما به گفته کارشناسان اقتصادی با تغییر شرایط و از جمله کاهش قیمت نفت که درآمدهای نفتی را کاهش خواهد داد غول خفته نقدینگی بیدار خواهد شد و تورم لجام گسیخته‌ای را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

اما آنچه موجب امیدواری است ترکیب حجم نقدینگی در کشور است.

به گزارش بانک مرکزی رشد شبه پول (سپرده‌های بلندمدت بانکی) در مدت یاد شده ۴/۳۹درصد بوده که نشان از تثبیت نسبی نقدینگی می‌دهد.

در این مدت پول ، شامل اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و سپرده‌های دیداری ۲/۲۹درصد رشد داشته‌است.

بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز در آبان ماه سال ۸۵ نسبت به آبان ماه سال ۸۴ رشد قابل توجهی داشته است. این متغیر نیز از عوامل مهم رشد نقدینگی است.

در مدت یاد شده بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری ۹/۴۱درصد رشد داشته است.

بیشترین میزان رشد بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی بوده است. در این مدت بدهی مردم و فعالان اقتصادی به موسسات پولی غیردولتی ۹۵درصد رشد کرده است.

بدهی دولت به نظام بانکی

بدهی دولت به نظام بانکی هم در پایان آبان ماه امسال به حدود ۱۵۱هزار میلیارد ریال رسیده است که رشدی ۱۳درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

میزان بدهی دولت و شرکت‌های دولتی در آبان ماه امسال به نظام بانکی به ۲۴۵هزار و ۱۲۸میلیارد ریال رسیده است.

دارایی‌‌های خارجی کشور

دارایی‌های خارجی کشور تا پایان آبان ماه سال جاری به ۵۹میلیارد و ۴۷۰میلیون دلار رسیده است. دارایی‌های خارجی کشور در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸درصد افزایش داشته است.دارایی‌های خارجی ایران در پایان آبان ماه سال گذشته بیش از ۳۸۳هزار میلیارد ریال بود.

در پایان سال ۸۴ این میزان به بیش از ۴۲۸هزار میلیارد ریال رسید و به این ترتیب در ۸ ماه گذشته با ۱۰۰هزار میلیارد ریال افزایش دارایی‌های خارجی نسبت به پایان سال ۸۴ ، این میزان به ۵۲۹هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.