مسعودرضا طاهری- بهای طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات روز گذشته در حد ۹۰/۶۸۲دلار متوقف شد. رشد بهای نفت همچنان مهم‌ترین دلیل این افزایش است. در عین حال افزایش قیمت کالاها در بازارهای جهانی همچون گاز طبیعی، نیکل، ذرت و سویا، همچنان سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا تشویق می‌کند که بر بالا رفتن میزان قیمت طلا در بازارهای جهانی به عنوان سدی در برابر فشارهای تورمی نقش فراوان داشته است. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از آغاز سال ۲۰۰۷ تاکنون ۴/۵درصد رشد داشته است.

طی هفته گذشته استقبال از فعالیت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به صورت خرید شمش و سکه‌های طلا بی‌سابقه بوده است. تحیلگران بازار معتقدند که مردم با نظاره کردن رشد قیمت انواع کالاها در جهان بیش از پیش به خرید طلا روی آورده‌اند.

روز گذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل در ماه آوریل در بازار نیویورک در یک نوسان حتی به مرز ۹۰/۶۹۱دلار نیز رسید. برخی تحلیلگران تا هفته آینده انتظار دارند که قیمت هر اونس طلا به ۷۰۰دلار برسد. ترکیبی از فعالیت سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان در بازارهای فلزات گران‌بها به رشد قیمت این فلزات به شدت دامن زده است. تقاضا برای سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا هم‌اکنون (سال ۲۰۰۷) در حدود ۱/۱۹میلیون اونس بوده است. بنابر اعلام شورای جهانی طلا این میزان تا پایان ۲۰۰۶ در حدود ۱۴/۱۸میلیون اونس بوده است. چشم‌انداز رشد قیمت طلا در آینده به دلیل بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی در جهان و بالا رفتن قیمت کالا و همچنین نرخ رشد تورم رو به تزاید دارد. نرخ رشد سالانه اقتصادی چین، هندوستان و برخی کشورهای آسیایی در حدود ۱۰درصد است. در این مناطق سالانه رشد بالای جمعیت وجود دارد که بر رشد تقاضای طلا دامن زده است.

روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری به سطح ۹۰/۶۸۲دلار رسید. اگرچه نسبت به رقم پایان معاملات روز جمعه در حدود ۶دلار افزایش داشته است اما در روند معاملات روز جمعه و پایان معاملات روز پنج‌شنبه گذشته این میزان به حد ۵۰/۶۸۲دلار نیز رسیده بود. در بازار داخلی نیز این رشد قیمت موجب بالا رفتن قیمت انواع سکه و طلا بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰تومان بوده است.

روز گذشته با وجود اینکه ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی در مقابل سایر ارزهای عمده کاهش داشت اما قیمت این ارز در بازار داخلی پس از رشد ملایم ۱۹/۱درصدی سالانه خود به ۹۳۰تومان رسید.