حمیدرضا اسلامی منوچهری- شبکه بانکی کشور در پایان شهریور‌ماه امسال ۲۸۸هزار و ۸۵۷میلیارد ریال سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت جذب کرده است که ۳/۷۷درصد آن متعلق به بانک‌های دولتی و ۷/۲۲ آن به بانک‌های خصوصی تعلق دارد. سپرده‌های کوتاه مدت، شامل سپرده مدت‌دار ارزی، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، کوتاه‌مدت ویژه و سپرده‌های دریافتی بابت کارت‌های اعتباری است. به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بانک‌های خصوصی در نیمه اول امسال معادل ۶۳درصد نسبت به پایان سال ۸۴ رشد داشته است. این درصد رشد در بانک‌های دولتی معادل ۱۶درصد و در بانک‌های تخصصی معادل ۱۲درصد بوده است. سهم بانک‌های دولتی از سپرده‌های کوتاه‌مدت در تاریخ یاد شده ۴/۶۹درصد و بانک‌های تخصصی ۹/۷درصد بوده است. بانک‌های خصوصی نیز معادل ۷/۲۲درصد از سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت را به‌خود اختصاص داده‌اند.

در مدت یاد شده سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت در بانک‌های خصوصی از رشدی معادل ۲۵درصد برخوردار بوده در حالی که این رشد در بانک‌های دولتی ۱۱درصد گزارش شده است. سهم بانک‌های دولتی از سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت ۱/۷۹درصد و سهم بانک‌های خصوصی ۹/۲۰درصد است.

مانده سپرده‌های بلندمدت در کل شبکه بانکی در پایان شهریور ماه امسال به ۳۰۴هزار و ۹۷۱میلیارد ریال رسیده است که رشد ۱۴درصدی را نسبت به پایان سال ۸۴ نشان می‌دهد. در مدت مورد گزارش مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری در شبکه بانکی کشور به ۲۱۲هزار و ۸۰۷میلیارد ریال رسیده که نسبت به پایان سال ۸۴ معادل ۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد. سهم بانک‌های دولتی از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ۸/۹۷درصد و سهم بانک‌های خصوصی ۲/۲درصد است. درصد رشد سپرده‌های مذکور در بانک‌های خصوصی در مدت یاد شده ۳۰درصد و در بانک‌های دولتی ۲۰درصد بوده است.

بانک‌های خصوصی در پایان شهریور ماه امسال نسبت به پایان سال ۸۴ در جذب سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند اگرچه سهم آنها در کل شبکه بانکی به بیش از ۵/۰درصد نمی‌رسد. بانک‌های خصوصی در پایان شهریورماه امسال با مانده ۶۴۷میلیارد ریال سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز، معادل ۵۰درصد رشد را نسبت به پایان سال ۸۴ داشته‌اند.

این درصد در بانک‌های تجاری ۲۴ و در بانک‌های تخصصی معادل ۲۳درصد بوده است. مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در کل شبکه بانکی در تاریخ یاد شده معادل ۱۱۸هزار و ۶۰۱میلیارد ریال بوده است که ۵/۹۹درصد آن متعلق به بانک‌های دولتی و ۵/۰درصد به بانک‌های خصوصی اختصاص دارد. سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در ردیف سپرده‌های ارزان‌قیمت بانکی قرار دارد. سپرده‌های دیداری و سایر سپرده‌ها نیز جزو سپرده‌های ارزان‌قیمت قرار می‌گیرند. این سپرده‌ها از این نظر که هزینه‌ای را برای بانک‌ها ندارند از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشند. نسبت‌های مالی در بانک‌های دولتی نشان می‌دهد در پایان شهریور ماه امسال سپرده‌های ارزان‌قیمت به کل سپرده‌ها معادل ۷۰/۵۲درصد بوده است.