گروه بازار پول- سیاست‌های جدید ارزی از سوی نمایندگان مجلس با برخورد دوگانه روبه‌رو شده است و بخشی از نمایندگان معتقدند سیاست بورس ارز می‌تواند به سامان بازار منجر شود و برخی دیگر موضعی مقابل این دیدگاه دارند. در تازه‌ترین اظهارنظرها برخی از نمایندگان حاضر در کمیسیون‌های مرتبط با مباحث سیاست‌های اقتصادی اهداف این اقدام را مبهم توصیف کرده‌اند و برخی دیگر آن را زمینه شفافیت در بازار دانسته‌اند.

اظهار نظرهای مسوولان به بازار ارز تنش وارد نکند

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یکی از چهره‌های مدافع بورس ارز است.او گرچه سیاست تغییر نرخ ارز مرجع را درست نمی‌داند اما معتقد است: سیاست ایجاد بورس ارز کارآمد است.

او درباره سیاست‌های متناقض مسوولان پولی و مالی دربازار ارز گفت: با توجه به اینکه امسال در شرایط خاص اقتصادی قرار داریم؛ مسوولان با مدیریتی قوی‌تر، منسجم‌تر و هم جهت‌تر در بازار ارز حرکت کنند. هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، افزود: مسوولان پولی و مالی باید از ایجاد تنش‌ و ارائه اظهارنظرهای متفاوت و وارد کردن شوک به بازار که آثار زیانبار اقتصادی دارد، پرهیز کنند.

نماینده مردم اسفراین درمجلس شورای اسلامی درباره سیاست تغییر نرخ ارز مرجع گفت: ضرورتی به تغییر نرخ ارز مرجع نیست و سیاست‌های ارزی درقانون بودجه و برنامه ۵ ساله مشخص شده است؛ از این رو تغییرات پی‌درپی نرخ ارز آسیب جدی به اقتصاد وارد می‌کند که در شرایط اقتصاد مقاومتی به مصلحت نیست.

وی معتقد است بورس ارز، تقاضای سفته‌بازی دربازار ارز را کم می‌کند و نگرانی متقاضیان ارز در آینده را کاهش می‌دهد.

قوامی در این باره که با راه‌اندازی بورس ارز نوسانات افزایش می‌یابد، یادآور شد: نوسانات قیمت ارز افزایش نمی‌یابد و بورس ارز تقاضای ارز را کاهش داده و در مدیریت بازار ارز می‌تواند نقش داشته باشد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: زمانی که شخصی نیاز ارزی ۵ یا ۶ ماه آینده‌اش را امروز تامین کند تقاضا برای ارز افزایش می‌یابد اما اگر متقاضیان بدانند نیازشان درموعد مقرر تامین می‌شود نوسانات قیمت کاهش پیدا می‌کند.

نوسان بورس ارز بازار را متزلزل می‌کند

در مقابل رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دولت با اتخاذ سیاست‌های ارزی مناسب باید ثبات اقتصادی ایجاد کند گفت: جای ارز در بورس نیست؛ چراکه با راه‌اندازی بورس ارز ثبات اقتصادی زیر سوال می‌رود و نوسانات هر روز بازار ارز قیمت‌ها را متزلزل خواهد کرد.

ارسلان فتحی‌پور اظهار کرد: با کاهش و افزایش روزانه تقاضای ارز واردکنندگان مواد اولیه تولید نمی‌دانند که چه زمانی کالا وارد کنند. نماینده مردم هوراند، کلیبر، آبش احمد و خدا آفرین با بیان اینکه تا زمانی که ثبات در بازار ارز وجود نداشته باشد نمی‌توان اقتصاد پویا داشت و در این باره که ارز انبوه دست دولت و صادرکنندگان است نه مردم گفت: هرگونه تزریق پول به جامعه تورم‌زا است و دولت باید تمام اولویت‌ها و برنامه‌هایش در راستای تقویت تولید باشد و ارز ۱۲۲۶ تومانی واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید را تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جای ارز در بورس نیست، اظهار کرد: باید در شرایط کنونی اقتصاد ماموریتی حرکت کرد به طور مثال به وزارت جهاد و صنعت و معدن به شرطی یارانه بدهیم که در عرض یک سال یا مدت مشخصی تولید را به میزان هدف برسانند و پس از یکسال به طور کامل یارانه را قطع کنیم.

به اعتقاد رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تزریق ارز در بازار بورس نقدینگی و تورم را افزایش داده و تقاضا برای خرید ارز را افزایش می‌دهد و در نهایت با افزایش قیمت ارز قیمت کالاهای اساسی افزایش می‌یابد.

میدان رقابت ایجاد می‌شود

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، راه‌اندازی بورس ارز را اتفاقی مثبت در بازار ارزی کشور خواند و در عین حال تاکید کرد: اگر برخی تصمیمات ناپخته و اظهارنظرهایی که می‌شود بر این بورس سایه افکند، راه به جایی نخواهیم برد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا، با اشاره به راه‌اندازی بورس ارز در کشور، اظهار کرد: این بورس به طور قطع میدان رقابت را در بازار ارزی کشور ایجاد می‌کند و می‌تواند گام مثبتی در جهت ایجاد تعادل ارز باشد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی اظهارنظرهای نامناسب بر نوسانات ارزی دامن می‌زند، افزود: اگر سیاست‌گذاری‌هایی که در ارز صورت می‌گیرد مانند حذف ارز دانشجویی و مسافرتی و برخی تصمیمات ناپخته و اظهارنظرهایی که می‌شود بر بورس هم سایه بیفکند راه به جایی نخواهیم برد.

وی تصریح کرد: اما اگر واقعا کار بر پایه اصول و درست باشد جای امیدواری است که یک اتفاق صحیح در اقتصاد کشور رخ دهد. به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم، بورس ارز در صورت سیاست‌گذاری‌های صحیح می‌تواند راهی برای جلوگیری از رانت و چند نرخی شدن ارز باشد.

هدف مشخص نیست

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند که تمرکز بورس ارز بر ارز تک‌نرخی است یا ارز چند نرخی، اما متاسفانه هنوز هدف وزیر اقتصاد مشخص نیست.ابراهیم نکو، راه‌اندازی بورس ارز را نیاز به کار کارشناسی و مطالعاتی دقیق خواند و اظهار کرد: اگر این بورس به صورت فی‌البداهه راه‌اندازی شود، به طور قطع ذهنیت‌ها و مشکلات دیگری به وجود می‌آورد.

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای راه‌اندازی بازار بورس ارز باید کار کارشناسی دقیقی صورت بگیرد تا فردا پشیمانی در پی نداشته باشد؛ اما امیدواریم که این بورس بتواند تا حدی بازار آشفته ارز را ساماندهی کند. وی با بیان اینکه بانک مرکزی یکی از مراجع اصلی است که باید درباره راه‌اندازی بورس ارز اظهارنظر کند، گفت: به نظر می‌رسد که آقای بهمنی و بانک مرکزی نظر مساعدی در رابطه با راه‌اندازی این بورس ندارند.

نکو در توضیح دلایل تمایل نداشتن بانک مرکزی به احداث بورس ارز، یادآور شد: در مجموع با توجه به شرایط پیش آمده برای ارز، این بورس نمی‌تواند بازار ارز را ساماندهی کند، از سوی دیگر باید بدانیم هدف از راه‌اندازی این بورس چیست.

به گفته نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس نهم، وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند که تمرکز این بورس بر ارز تک نرخی است یا ارز چندنرخی، اما متاسفانه هنوز هدف وزیر اقتصاد مشخص نیست. دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، افزود: برای احداث این بورس باید پیش از اجرا یک گروه کارشناسی در این رابطه نظرات خود را بیان کنند و پس از جمع‌بندی تصمیم نهایی درباره بورس ارز گرفته شود.