نوسان به بازار بازگشته است؟

گروه بازارپول- قیمت ارز در بازار افزایش را از سر گرفت. روز گذشته قیمت دلار آمریکا در مسیر افزایشی در ساعت ۲ بعدازظهر ۲۱۰۰ تومان را پشت سر گذاشت. در بازار همچنین قیمت سکه‌ها و طلا روندی افزایشی به خود گرفتند. از بازار صرافان خبر می‌دهند که صدور مجوز آنها ادامه دارد و کارشان به راه‌اندازی بورس آتی ارز ربطی پیدا نمی‌کند. در حالی که انتظار می‌رفت قیمت ارز در دو روز اول کاری این هفته روندی حداقل باثبات را از سر بگذراند، قیمت‌ها روز گذشته افزایش یافت. بر اساس برخی شنیده‌ها اسکناس دلار آمریکا در بازار روز پنج‌شنبه ضمن کاهش شدید قیمت، تا ۲۰۳۵ تومان هم فروش رفته بود که با افزایش تقاضا برای آن قیمت دوباره تا ۲۰۹۰ تومان هم رسید. روز گذشته نیز برخی شرایط موجب افزایش قیمت دلار شد. از جمله اینکه قیمت حواله برای دلار از مسیر دبی بر اساس درهم ۵۷۳ تومانی با افزایش حداقل ۵ تومان کارمزد ۲۱۱۰ تومان تعیین شد. بالارفتن قیمت درهم تا هنگام ظهر، یکی از مجموعه عوامل تعیین‌کننده در بالارفتن قیمت دلار آمریکا بود.تا ساعاتی قبل از این، نرخ حواله دلار از همین مسیر ۲۰۹۵ تومان اعلام شده بود. با وجودی که هنوز بانک مرکزی هیچ واکنشی به اظهارات مطرح شده در مورد تغییر نیافتن نرخ مرجع دلار از خود نشان نداده، به نظر می‌رسد که بحث افزایش نرخ مرجع ارز به فراموشی سپرده شده و در کنار مطرح شدن دوباره راه‌اندازی بورس ارز که وعده افتتاح آن پایان مرداد ماه و مرجع راه‌اندازی آن دستور رییس‌جمهور اعلام شده بود، قیمت دلار دوباره به نوسان واداشته شده است. بر اساس شواهد موجود و سخنان برخی از نمایندگان مجلس، بانک مرکزی تمایل چندانی به راه‌اندازی این بورس و نتایج احتمالی آن نداشته و از آن استقبال نکرده‌ است.

بر اساس برخی نظریه‌های کارشناسی مکانیسم تعیین قیمت در بازار بورس بر تقابل عرضه و تقاضا استوار است و در جایی که نرخی به عنوان نرخ مرجع وجود خارجی داشته باشد، نرخ استانداردی برای قیمت دلار در بازار به دست نخواهد آمد. اگر نرخی هم در این بازار اعلام شود، حداقل در راستای تک نرخی شدن ارز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. بانک مرکزی به عنوان سکاندار سیاست‌های پولی و ارزی کشور درصدد است که افسار کنترل قیمت ارز را در بازار خود بر عهده داشته باشد.ازاین رو سپردن این وظیفه به عهده سازما‌ن‌های دیگر را موازی‌کاری می‌داند. در مقابل مقامات وزارت اقتصاد که طی هفته‌های گذشته از راه‌اندازی بورس ارز دفاع کرده‌اند، شفافیت قیمت را در معاملات این بازار امری اجتناب‌ناپذیر می‌دانندو به نتیجه بخش بودن آن بسیار امیدوارند. مشخص شدن نام طرفین معامله و عرضه عمده‌تر در این بازار و مطرح شدن برخی ابزارهای مالی از جمله گواهی سپرده ارزی در جریان معاملات بازار آتی ارز برخی از امکاناتی است که امید دارند شفافیت بیشتری در مسیر حذف سفته‌بازی و تک نرخی شدن ارز به دست دهد. مخالفین این طرح البته همین موارد را از جمله عوامل بازدارنده در موفقیت این بورس ارزیابی کرده‌اند. بازار دلالی ارز در ۲۴ ماه اخیر تقریبا به جایی تبدیل شده که بهترین فرصت‌ها را برای سودجویان رقم زده است. آنهایی که سال‌ها با این بازار سروکار داشته‌اند، می‌دانند که ماهیت بازار ارز تمایل چندانی به شفافیت ندارد و تنها محاسبه هزینه فایده در ماندن یا بیرون رفتن از آن تعیین‌کننده است. نرخ سودبانکی، نرخ بازدهی بازار بورس سهام، فضای کسب و کار، نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در مسکن، توان صادراتی کالاهای تولید داخل، ثبات قیمت ارز و میزان سهولت در نقل و انتقال آن و همچنین مواردی از این دست با محوریت انتظارات تورمی در جامعه شوق ورود و بازی در بازارارز را کم و زیاد می‌کند. این بازار جایی برای فرار از مالیات و نگرانی‌های بوروکراتیک کار نیز هست.نقد شوندگی جاذبه تمایل به بازار ارز است. مسائلی از این دست را اگر بتوان از مسیر سرازیر شدن نقدینگی به این بازار از میان برداشت، شاید رسیدن به ارز تک نرخی چندان زمان بر نباشد.

قیمت‌های داخلی

به دنبال بالارفتن قیمت دلار در بازار داخلی، قیمت پوند انگلیس تا ۳۳۰۰ تومان، صد ین ژاپن تا ۲۷۰۰ تومان، درهم تا ۵۷۳ تومان، دلار کانادا تا ۲۱۵۰ تومان، دلار استرالیا تا ۲۲۵۰ تومان و لیر ترکیه تا ۱۲۱۰ تومان گران شدند. یوآن چین نیز تا ۳۴۰ تومان گران شد. در بازار سکه طرح جدید و قدیم هر یک ۷۰۰۰ تومان افزایش یافته و به ترتیب تا ۷۷۴ هزار تومان و ۷۷۶ هزار تومان گران شدند. نیم سکه ۴۰۰۰ تومان افزایش یافت و ۳۸۷ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه هم با ۲۰۰۰ تومان افزایش تا ۱۹۵ هزار تومان گران شد. در بازار طلا همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ۳۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۹۲۳ تومان افزایش از ۷۹هزار تومان بالاتر رفت.

تداوم صدور مجوزبرای صرافی‌های جدید

همزمان با مطرح شدن مباحثی مبنی بر راه‌اندازی بورس ارز، بانک مرکزی اعلام کرده است که در دادن مجوز به صرافی‌های جدید مشکلی ندارد. ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانک مرکزی در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد ارائه مجوزهای جدید به متقاضیان برای راه‌اندازی صرافی، با بیان اینکه ما برای دادن مجوز مشکلی نداریم، عنوان کرد: ما در دادن مجوز صرافی به آنهایی که شرایط آن را داشته باشند و نوبت آنها برسد، مشکلی نداریم. با وجود این، وی با اشاره به فعالیت بیش از ۶۰۰ صرافی در کشور تاکید کرد: ما دائما در حال کنترل و پایش صرافی‌ها هستیم و به طور متوسط در سال حداقل یک تا دو نوبت صرافی‌ها بازرسی‌ خواهند شد.

این در حالی است که طبق اخباری که تاکنون در مورد جزئیات بورس ارز منتشر شده با راه‌اندازی بورس ارز برخی امور صرافی‌ها محدود خواهد شد. اما معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرده است که بورس ارز بر کار صرافی‌ها تاثیر مستقیم نمی‌گذارد، چرا که در همه جای دنیا صرافی یک کار خاص دارد و کار آنها نقد یا تبدیل کردن پول است و کار بورس ارز جدای از این است. به همین دلیل هم درویشی صراحتا گفته است که بانک مرکزی مشکلی در دادن مجوز به صرافی‌های جدید ندارد.

پیش‌بینی و تحلیل بازار ارز و طلا

در هفته آتی

سایت بینا نیز به نقل از یک کارشناس نوشت: طبق اعلام بانک مرکزی بازار بورس ارز تا پایان مرداد ماه افتتاح خواهد شد، اما حقیقت آن است که هنوز دستورالعمل‌ها و طرف عرضه و تقاضا در این معاملات مشخص نشده است، در حالی که بیش از یک هفته نیز به پایان مرداد ماه باقی نمانده است.

در پی آن تعطیلات چند روزه به مناسبت

عید فطر و برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد را در پیش رو داریم. از این رو به احتمال زیاد تعیین تکلیف بورس ارز تا بعد از مرداد ماه به طول خواهد انجامید. در این میان اگر طی هفته جاری خبری از افتتاح بورس ارز منتشر نشود، بازار طلا نوسان صعودی به خود خواهد دید.

همچنین با توجه به تعطیلات پیش رو و افزایش سفرهای برون مرزی تقاضا برای ارز بیشتر خواهد شد. این در حالی است که ارز مسافرتی نیز حذف شده است. در نتیجه اگر بانک مرکزی ارز مسافرتی که قول آن را داده بود، عرضه نکند، افزایش تقاضا در بازار آزاد را به تبع آن شاهد خواهیم بود.

در بازار طلا با توجه به اینکه پیش‌فروش سکه تمام شده و عرضه جدیدی نیز پیش رو نیست، احتمال می رود به مرور زمان حباب منفی بازار از بین برود و هفته‌ای صعودی را پیش‌رو داشته باشیم.

شایان ذکر آنکه، در بازارهای جهانی نیز اونس جهانی نوسان‌های مختلفی را تجربه کرد. انتظارات از محرک‌های اقتصادی بانک های مرکزی دنیا، طلا را به بالاتر از ۱۶۰۰دلار در هر اونس فرستاد و اخبار منتشر شده طی هفته اخیر همگی از نرخ طلا حمایت کردند، به عنوان مثال تولیدات صنعتی چین و شاخص خرده‌فروشی در ماه جولای کاهش یافتند.

روز جمعه نیز طلای خالص رکورد ۱۶۲۰ دلار در هر اونس را زد. کاهش قیمت ها طی روز جمعه در حالی اتفاق افتاد که پنج شنبه در پی انتشار اخبار کاهش روند رشد اقتصادی چین و افزایش امیدها به ارائه محرک‌های اقتصادی اونس روند صعودی به خود گرفته بود. بلاتکلیفی از آنکه آیا فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا اقدامی جهت بهبود وضعیت اقتصاد خواهند کرد یا خیر صعود بیشتر بازار طلا را نامحتمل کرده است.

طلا در بازارهای جهانی

بامداد روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی با ۱۲ دلارافزایش نسبت به بعداز ظهر جمعه در سطح ۱۶۲۰ دلار بسته شد. قیمت طلا طی هفته گذشته بین ۱۶۰۰ تا ۱۶۲۰ دلار حرکت ملایمی داشته است. قیمت سکه اما برخلاف آن از نوسان قیمت دلارتاثیر گرفته است.

سکه از دلار جا ماند

همچنین اقتصادآنلاین در گزارشی نوشت: این هفته بازار طلا و به خصوص بازار ارز تهران با نوسانات شدید و البته رو به بالایی مواجه شدند. در نهایت در پایان هفته، سکه به‌رغم صعود ۵۶/۱ درصدی اونس، از دلار در ثبت بازدهی عقب ماند. در این هفته بازار ارز تهران شاهد نوسان شدید و صعود نرخ دلار بود.

دلار در روز سه‌شنبه حتی از مرز ۲۲۰۰ تومان هم عبور کرد، اما در روز چهارشنبه بازار ارز با سقوط نرخ دلار مواجه شد. در نهایت دلار در بازار ارز تهران در روز پنج‌شنبه نسبت به هفته گذشته با افزایش ۷۶ تومانی (۷۶/۳ درصدی) از ۲۰۱۹ به ۲۰۹۵ تومان رسید.

در همین حال اونس جهانی طلا در این هفته با افزایش ۲۵ دلاری (۵۶/۱ درصدی) (تا ساعت ۱۷ روز پنج‌شنبه) به ۱۶۱۳ دلار رسید.

در حالی که دلار در این هفته با افزایش ۷۶/۳ درصدی مواجه شد و سکه می‌توانست با توجه به افزایش ۵۶/۱ درصدی اونس، با افزایش بیش از ۵ درصدی مواجه شود، اما در نهایت سکه تنها افزایش ۸۲/۲ درصدی را در این هفته تجربه کرد. در این هفته سکه با افزایش ۲۱۰۰۰ تومانی از ۷۴۶۰۰۰ تومان به ۷۶۷۰۰۰ تومان رسید.

اما در این هفته با وجود صعود سکه در بازار نقدی، بازار آتی سکه با نزول اندک نرخ‌ها در عموم سررسیدها مواجه شد. در حالی که قیمت سکه با افزایش ۸۲/۲ درصدی در بازار نقدی به ۷۶۷۰۰۰ تومان رسید، قیمت (آخرین معامله) سکه آتی سررسید مرداد با افزایش ۱۹/۱ درصدی به ۷۶۸۰۰۰ تومان، قیمت سکه آتی سررسید شهریور با کاهش ۱۹/۰ درصدی به ۸۰۲۱۰۰ تومان، قیمت سکه آتی سررسید مهرماه با کاهش ۱۹/۰ درصدی به ۸۳۸۴۰۰ تومان و در نهایت قیمت سکه آتی آبان با کاهش ۳۶/۰ درصدی به ۸۸۱۰۰۰ تومان رسید.