دنیای اقتصاد- جدید‌ترین آمار رسمی تورم نشان از کاهش رشد تورم ماهانه دارد. تورم ماهانه در خرداد ماه سال‌جاری در مقایسه با اردیبهشت‌ماه 7/1 درصد افزایش یافته است. این رقم کمترین میزان ثبت شده بعد از دی‌ماه سال 90 است. تورم نقطه به نقطه نیز 9/24 درصد اعلام شد که در مقایسه با ماه قبل تغییری نداشته است. البته در کنار ایست این دو شاخص، میانگین تورم در خرداد افزایش داشته و به 4/22 درصد رسیده است.

تازه‌ترین آمار رسمی تورم منتشر شد
توقف رشد شاخص قیمت‌ها؟
تورم میانگین خرداد ۴/۲۲ درصد
تورم نقطه به نقطه 9/24درصد
تورم ماهانه ۷/ ۱ درصد
تورم 13/22 درصدی در اولین فصل سال
گروه بازار پول- بر اساس تازه‌ترین برآوردهای بانک مرکزی نرخ تورم در ماه خرداد به ۴/۲۲ درصد رسید. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در این ماه به ۹/۲۴ درصد رسید و تورم ماهانه معادل ۷/۱ درصد ثبت شده است.
به این ترتیب گرچه تورم میانگین در مقایسه با اردیبهشت افزایش یافت، اما در شاخص ماهانه روند کاهشی و در نقطه به نقطه متوقف بوده است. با توجه به تورم 8/21 درصدی در فروردین ماه، 2/22 درصد در اردیبهشت ماه و 4/22 درصدی در خرداد ماه نرخ میانگین تورم در فصل ابتدایی سال جاری 13/22 درصد بوده است.
کاهش شتاب تورم ماهانه
تورم 7/1 درصدی ماهانه در خرداد 90 کمترین میزان از دی ماه سال گذشته است. تورم ماهانه پس از آنکه در دی ماه 4/1 درصد اعلام شد روند شتابانی گرفت به طوری که در دو ماه پایانی سال به ترتیب 2/3 و 4/3 درصد رشد کرد.
این روند در ماه‌های بعدی گرچه تعدیل شد، اما کماکان بالای دو درصد قرار داشت. پس از دو ماه تجربه تورم بالای دو درصد در دو ماه ابتدایی سال روند حرکت شاخص بهای کالای مصرف‌کننده در خرداد ماه کندتر شد و به زیر دو درصد رسید. برخی از کارشناسان امیدوارند با کند شدن روند شاخص ماهانه اثر افزایشی نرخ ارز تخلیه شده باشد.
توقف تورم نقطه به نقطه
تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه همانند ماه قبل خود در سطح ۹/۲۴ درصد باقی ماند. توقف افزایش شاخص تورم نقطه به نقطه نیز حداقل از فروردین سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تورم نقطه به نقطه از ۲/۱۳ درصد در فروردین ماه سال قبل به ۹/۲۴ درصد در اردیبهشت ماه سال جاری رسید.اما برآوردها در خرداد نشان می دهد تورم نقطه به نقطه کماکان در مرز ۲۵ درصد باقی ماند و از این سطح عبور نکرد.
افزایش تورم میانگین
بر خلاف دو شاخص دیگر تورم میانگین به روند افزایشی خود ادامه داد.این شاخص با افزایش دو دهم درصدی به ۴/۲۲ درصد رسید. به این ترتیب شاخص تورم میانگین در ماه خرداد نسبت به ماه اردیبهشت دو دهم درصد رشد کرد. تورم میانگین از تقسیم تغییرات مربوط به سطح عمومی قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر در سال جاری نسبت به دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر در سال قبل به دست می‌آید. بنابراین در این شاخص اثر افزایشی قیمت
کالاها برای تخلیه کامل نیازمند گذشت 24 ماه است.به همین دلیل روند حرکتی تورم در این شاخص در مقایسه با دو شاخص دیگر که بازه زمانی محدودتری دارد افزایشی مانده است.
تورم در ماه‌های بعد
بر اساس روش محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی اگر رشد تورم ماهانه کمتر از نرخ خرداد ماه باشد و در حدود 6/1 درصد ثبت شود، نرخ تورم میانگین با یک پرش به مرز 23 درصد می‌رسد. رشد قابل توجهی در شاخص میانگین که نشان می‌دهد حداقل در کوتاه مدت روند حرکتی این شاخص تغییر نخواهد کرد. برآوردهای مستقل نشان می‌دهد اگر روند گفته شده در تیرماه تحقق یابد نرخ تورم میانگین مردادماه، بدون افزایش نیافتن شاخص ماهانه، به 2/23 درصد می‌رسد.
بر این اساس روند تورمی در تابستان نیز صعودی پیش‌بینی می‌شود.
چشم‌انداز نرخ تورم در سال 1391
به اعتقاد کارشناسان نرخ تورم در سال ۱۳۹۱، ‌تحت تاثیر سیاست پولی سال ۱۳۹۰ قرار دارد. مجموعه شواهد نشان می‌دهد که نرخ رشد نقدینگی تحت سیاست پولی محتاطانه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰، در سطوح پایین‌تر از ۲۵ درصد حفظ شده است.
به این ترتیب انتظار می‌رود، سیاست پولی و نرخ رشد نقدینگی در سال 1390، ‌اثرات نسبتا محدودکننده‌ای بر نرخ تورم در سال 1391 بر جای گذارد. اما عوامل دیگر به ویژه سیاست ارزی بانک مرکزی و سیاست دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، همچنان عوامل موثری در تعیین نرخ تورم در سال 1391 خواهند بود. در حوزه سیاست ارزی، دو سناریو مد نظر است اگر نرخ رسمی ارز مجددا تعدیل شود این امر می‌تواند به افزایش نرخ تورم در کوتاه‌مدت کمک کند. نکته دیگر، قیمت ارز در بازار آزاد است علاوه بر این عامل موثر دیگر بر نرخ تورم، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است. با توجه به اثرات تورمی اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، انتظار می‌رود در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 1391 و افزوده شدن اثرات تورمی آن، نرخ تورم افزایش یابد.
بنابراین اگرچه عوامل بلندمدت موثر بر نرخ تورم (نرخ رشد نقدینگی) چشم‌انداز تورم بالایی را برای سال ۱۳۹۱ نشان نمی‌دهد، اما عوامل کوتاه مدت موثر بر آن (نرخ ارز و هدفمندی یارانه‌ها)، بیانگر آن است که اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۱ همچنان نرخ تورمی در سطوح ۲۰ درصد را تحمل خواهد کرد.