گروه بازار پول- برخی کارشناسان با بی‌نتیجه خواندن سیاست عرضه نامحدود سکه برای تنظیم بازار به مسوولان بانک مرکزی هشدار دادند؛ تداوم چنین روندی تبعات خطرناکی چون خروج شمش طلا و سکه از کشور دارد.افزایش ادامه‌دار قیمت سکه، تحلیل‌ها و راهکارهایی متفاوت را به دنبال داشته است. برخی کارشناسان با اشاره به پیوستگی بازار پول و سرمایه وضعیت کنونی را ناشی از جذاب نبودن بازارها عنوان می‌کنند.بنابر عقیده کارشناسان، در شرایط فعلی بازار سرمایه کشور در حالت حبابی قرار دارد، زیرا افزایش قیمت سهام با واقعیت‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد.شاهد چنین فرضیه‌ای رشد نازل تولید ناخالص داخلی است. در شرایطی که این رشد در بهترین حالت کمتر از دو درصد است، سهام به چه دلیل با چنین افزایش قیمتی روبه‌رو است؟ظاهرا همین سوال بنیادی، ورود به بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیر نیستند با تردید جدی مواجه کرده است.در این شرایط بانک مرکزی با کاهش نرخ سود سپرده‌ها از جذابیت‌های بازار پول کشور نیز کاسته است، بنابراین گردش نقدینگی به سمت بازارهایی می‌رود که یا از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند یا در گروه دارایی ثابت قرار گرفته‌اند.بازار مسکن از جمله بازارهای مهمی است که در زیرمجموعه دارایی‌های ثابت دسته‌بندی می‌شود. بازار مسکن چند سالی است که در رکود به سرمی‌برد و ظاهرا به دلیل برخی نگرش‌های سیاسی در شرایط کنونی امکان رشد برای این بخش وجود ندارد.بنابراین برای نقدینگی کنونی که ریسک‌پذیر نیست تنها یک بخش جذاب وجود دارد؛ بازار ارز و سکه.این بازارها به دلیل قدرت نقدشوندگی بالا و ریسک‌ پایین مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. افزایش قیمت جهانی نیز بر جذابیت این بازار افزوده است و به نظر می‌رسد با توجه به سیاست هند و چین برای تبدیل پشتوانه خود به طلا، روند افزایش قیمت تداوم خواهد داشت.اما سوال اساسی این است که بازگرداندن آرامش به بازار چگونه و از چه مسیری باید دنبال شود؟

اصلاح بسته سیاستی بانک مرکزی

اصلاح بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی که منجر به کاهش نرخ سود سپرده‌ها و محدود کردن در اخذ سود در قراردادهای مشارکتی شده از جمله پیشنهادهای کارشناسان است.میثم موسایی اقتصاددان معتقد است: بانک مرکزی به جای دخالت در بازار سکه و تلاش برای تعدیل قیمت‌ها به فکر اصلاح بسته سیاستی باشد.این اقتصاددان به فارس گفت: با کاهش نرخ سود بانکی آن‌هم در شرایطی که نرخ تورم افزایش می‌یابد، خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و هجوم آنها به بازارهایی همچون طلا، سهام و ارز طبیعی بوده که حتی در این میان، شاهد این هجوم به بازار ربا نیز هستیم. وی معتقد است: بانک مرکزی در کنار افزایش سود بانکی باید تلاش کند تا جاذبه لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را فراهم کند تا مردم برای حفظ ارزش پول خود مجبور به وارد کردن آن در بازارهایی مانند سکه نشوند. به گفته موسایی، کاهش نرخ سود بانکی، سپرده‌ها به گریز سپرده‌ها از بانک‌ها و هجوم آنها به بازارهایی مانند سکه، ارز و... منجر شده، بنابراین بانک مرکزی باید بپذیرد که سیاستش اشتباه است و هرچه سریع‌تر به اصلاح سیاست خود بپردازد.

به اعتقاد او با توجه به افزایش روزافزون قیمت سکه، اصرار بانک مرکزی برای عرضه ذخایر سکه و طلا، بی‌نتیجه بوده و حتی ادامه این کار سبب خروج شمش طلا و سکه از کشور می‌شود.