فارس- بیمه شخص ثالث تنها بیمه اجباری در ایران است که سالانه هزینه قابل توجهی را بر دوش آحاد مردم می‌گذارد. در مقابل مردم انتظار دارند که شرکت‌های بیمه، خدمات مناسبی در زمان وقوع حوادث رانندگی ارائه دهند، اما برخی شرکت‌های بیمه در زمان پرداخت خسارت با عنوان کردن برخی موارد سعی در کاهش خسارت پرداختی دارند که موجب نارضایتی مردم شده است. یکی از اصلی‌ترین مواردی که باعث ترغیب مردم به سمت خرید پوشش‌های مختلف بیمه‌ای در جامعه می‌شود، تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای در زمان انعقاد قرارداد با مشتریان است که در این میان بیمه‌های اشخاص به خصوص بیمه شخص ثالث با توجه به اینکه در مقایسه با سایر رشته‌های بیمه‌ای موجود در کشور، درصد قابل توجهی از تقاضای بازار را به خود اختصاص داده است، اهمیت فوق‌العاده‌ای میان افراد جامعه پیدا می‌کند.

در رابطه با این بیمه‌نامه باید گفت بیمه شخص ثالث اتومبیل همان طور که از نام آن پیدا است، خسارت‌هایی را که رانندگان اتومبیل به اشخاص ثالث وارد می‌کنند، تحت پوشش قرار می‌دهد. در این نوع بیمه‌نامه، خسارت‌های وارده به اموال افراد ثالث که خسارت مالی نامیده می‌شود؛ بیمه به عنوان جبران‌کننده خسارت به وسایل منقول و غیرمنقولی که با اتومبیل بیمه شده برخورد کرده، آسیب را جبران می‌کند. مورد دیگر خسارت جانی وارده به جان افراد ثالث است که خسارت جانی یا بدنی نامیده می‌شود و فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه را دربرمی‌گیرد. بنابراین بیمه‎نامه شخص ثالث دارای دو پوشش مالی و جانی است. با توجه به موارد عنوان شده عمده صاحبان اتومبیل با گرایش به سمت شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی در جست‌وجوی بیمه‌نامه شخص ثالثی با خدمات مطلوب هستند، اما به جهت آنکه خودروسازان با انعقاد قرار داد با شرکت‌های متبوع خود بیمه‌نامه آنها را به اجبار به خریداران خود به فروش می‌رسانند، عملا حق این انتخاب از خریداران اخذ شده است. دراین راستا شرکت‌های بیمه‌ای از جمله دلایل انتخاب خود توسط خودروسازان را خدمات مطلوب و نرخ‌های مناسب عنوان می‌کنند در حالی که با تمام تبلیغات صورت گرفته از جانب این شرکت‌ها تاکنون به نحو شایسته‌ای نتوانسته‌اند جوابگوی پرداخت خسارت بیمه‌گران خود باشند.

نکته قابل تامل در این رابطه وجود تعداد زیاد بیمه‌گذاران این بیمه‌ها و عدم رضایت مناسب آنها از عملکرد شرکت‌های بیمه در این رشته‌ بیمه‌ای است؛ چراکه این شرکت‌ها در زمان انعقاد قرارداد تمام مکانیزم‌های احتیاطی را برای دریافت حق بیمه‌ها به کار می‌گیرد، اما در زمان پرداخت خسارت صدها بند و ماده را بهانه کرده و از پرداخت خسارت به موقع به مشتریان خود تعلل می‌کنند. به عنوان نمونه اگر شخصی بخواهد خسارتی را از یک شرکت بیمه اخذ کند باید در پیچ و خم ادارات درگیر و چندین ماه را صرف دریافت حقی که به شرکت بیمه برای جبران خسارت وارده بر خود ارائه کرده، باشد.

ارزیابان، خسارات را دقیق محاسبه نمی‌کنند

محمد حسینی، کارمند بازنشسته‌ای که در یکی از آژانس‌های تاکسیرانی فعالیت می‌کند در رابطه با مشکلات دریافت خسارت بیمه‌گذاران از شرکت‌های بیمه اظهار داشت: من بیمه‌نامه شخص ثالث یک شرکت بیمه خصوصی را برای اتومبیل خود تهیه کرده‌ام و هر سال حق بیمه خود را پرداخت می‌کنم، البته با تحقیق‌های کلی خود تفاوت زیادی میان بیمه‌نامه شخص ثالث شرکت‌ بیمه خود و سایر شرکت‌های دیگر مشاهده نکرده‌ام. وی افزود: یکی از مشکلات من با این شرکت بیمه ارزیابان خسارت آن است، زیرا در هر بار که با حادثه‌ای مواجه می‌شوم خسارت را خلاف واقع و با توجه به ارزیابی ناقص خود انجام داده‌اند، حتی در مواقعی که اعتراضی کرده‌ام، ضوابط و معیارهای خاص خود را برای توجیه عملکرد خود عنوان می‌کنند.

تبلیغات غیرواقعی شرکت‌های بیمه

حامد نوری دیگر راننده پاکدشتی نیز در این رابطه با اشاره به اینکه درگذشته نظامی بوده و با انتخاب بیمه شخص ثالث خود از یک شرکت بیمه دولتی به صورت قسطی حق بیمه را پرداخت می‌کنم، گفت: شرکت بیمه منتخب من البته تخفیف‌هایی را نیز برای نیروی‌های مسلح در نظر گرفته است، اما با توجه به اینکه در تبلیغات خود پرداخت خسارت آسان و سریع را با خودروهای سیار عنوان می‌کند، در چندین تجربه حادثه رانندگی خود چنین موردی را مشاهده نکرده‌ام. دیگر مشکل افراد جامعه با شرکت‌های بیمه در رشته بیمه شخص ثالث، عدم پاسخگویی مناسب شعب مختلف و نبود پایگاه‌های سیار برای رفع نیاز بیمه‌گذاران است به صورتی که در بیشتر موارد افراد در زمان حادثه نتوانسته‌اند شعب نزدیکی را برای ارزیابی خسارت خود پیدا کنند.

شعب کم شرکت‌های بیمه و حق بیمه‌های زیاد

یاسر محمدی یکی ازکارمندان آموزش و پرورش که چندی پیش مشکلاتی با یکی از شرکت‌های بیمه پیدا کرده بود، ضمن بیان اینکه من سالانه ۲۵۰ هزار تومان حق بیمه شخص ثالث به یکی از شرکت‌های بیمه خصوصی پرداخت می‌کنم، افزود: چند ماه پیش زمانی که با حادثه رانندگی مواجه شده بودم به دلیل کمبود شعبه‌های پرداخت خسارت این شرکت بیمه نتوانستم خسارت اتومبیل خود را دریافت کنم‌. وی معتقد است، البته اگر هم شعبه مناسبی پیدا شود، ارزیابان خسارت خلاف واقع خسارات را تخمین می‌زنند، به نحوی که من در بیشتر موارد شاهد شکایت مردم نسبت به عملکرد شرکت‌های بیمه بوده‌ام حتی آنها مدل ماشین را هم در ارزیابی خود دخیل می‌کنند.