جایگاه بانک‌ها و بیمه‌ها در بین 100 شرکت برتر
سازمان مدیریت صنعتی طبق رسم چند ساله خود شرکت‌های برتر کشور را از نظر حوزه اشتغالزایی، سرمایه، بهره‌وری و شاخص بازدهی فروش در سال مالی 88 رتبه‌بندی و طی مراسمی با حضور وزیر صنایع و دیگر مسوولان اقتصادی کشور معرفی کرد.

فلسفه ایجاد سازمان مدیریت صنعتی ایران، به‌عنوان یک هسته بومی، گسترش دستاوردهای مدیریت علمی بوده است. یعنی مدیریت برخاسته از صنعت و به عبارتی دیگر مدیریت نوین را در سه عرصه مشاوره، تحقیق و آموزش مدیریت به کار گیرد و با توجه به ویژگی‌های بومی کشورمان تا حد امکان این یافته‌های علمی را آنچنان با نیازهای خاص موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی منطبق سازد که در عمل به کارآیی و بهره‌وری آنها کمک کند.
کمک به توسعه ظرفیت مدیریت کشور ماموریت اصلی سازمان مدیریت صنعتی است تا اهدافی چون کمک به سازمان‌های دولتی و خصوصی به منظور بهبود سیستم‌ها و روش‌های مدیریت، افزایش کارآیی از طریق اجرای برنامه‌های مناسب آموزشی و کمک به مدیران و سیاست‌گذاران در پیداکردن کمبود‌ها محقق شود. در فهرست شرکت‌های برتر کشورکه در سیزدهمین سال متوالی توسط سازمان مدیریت صنعتی اعلام شد 15 بانک و موسسه اعتباری و پنج شرکت بیمه قرار دارند که در جدول مذکور آمده است.
بانک‌های پارسیان، صادرات، ملت، ملی، تجارت، سپه، مسکن، پاسارگاد، کشاورزی، اقتصاد نوین، موسسه مالی و اعتباری مهر، صنعت و معدن، کارآفرین، سینا و سرمایه به ترتیب عنوان برترین بانک‌های ایران را در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر به خود اختصاص داده‌اند.
بر این اساس، بانک پارسیان در جایگاه پنجم، بانک صادرات با یک پله صعود جایگاه ششم، بانک ملت با یک پله صعود جایگاه هفتم، بانک ملی با دو پله نزول جایگاه هشتم و بانک تجارت با سه پله صعود جایگاه دهم 10 شرکت برتر را از آن خود کرده اند.
در این فهرست، بانک‌های سپه رتبه ۱۲ و مسکن ۱۷ را کسب کرده‌اند و بانک پاسارگاد نیز تنها پس از چهار سال فعالیت از رتبه ۳۰ به رتبه ۱۸ رسیده و ۱۲ رتبه ارتقا داشته است.
بانک اقتصاد نوین دو پله پایین‌تر آمده و در جایگاه 26 ایستاده و موسسه مالی و اعتباری مهر هم با 9 رتبه صعود، به جایگاه 28 نقل مکان کرده است. دیگر بانک موجود در فهرست 50 شرکت برتر سال 88 بانک صنعت و معدن است که با 9 رتبه نزول، به پله 49 آمده است. بانک‌های کارآفرین، سینا و سرمایه هم دیگر بانک‌های حاضر در فهرست 100 شرکت برتر هستند که جایگاه‌های 63، 70 و 73 را به خود اختصاص داده‌اند. کارآفرین و سینا دو رتبه نزول داشته‌اند، ولی سرمایه 26 رتبه ارتقا داشته و بیشترین میزان صعود را در میان بانک‌ها و موسسات مالی کشور از آن خود کرده است.
همچنین درگروه بیمه‌های بازرگانی، بیمه ایران با حفظ جایگاه خود در همان رده پانزدهم باقی ماند، بیمه آسیا با ۶ رتبه کاهش از جایگاه ۴۹ به جایگاه ۵۵ رفته، بیمه پارسیان با سه رتبه کاهش جایگاه هشتاد و پنجمی را کسب کرده، بیمه البرز جایگاه ۸۶ خود را حفظ کرده و بیمه دانا هم بدون تغییر رتبه روی پله ۸۹ ایستاده است.
همچنین بیمه نوین از رتبه 320 در سال 87 به 205 در سال 88 و بیمه پاسارگاد از رتبه 345 در سال 87 به رتبه 256 در سال 88 ارتقا یافت.
در شاخص بالاترین رتبه فروش، بانک پارسیان با ۵۱ هزار و ۵۰ میلیارد ریال فروش پنجمین شرکت برتر ایران نام گرفته و بانک سرمایه هم با ۲۶ رتبه ارتقا، جایگاه هفتم ۱۰۰ شرکت برتر کشور را در شاخص بیشترین صعود کسب کرده است. در شاخص بیشترین دارایی، بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، مسکن، سپه، پارسیان و کشاورزی به ترتیب جایگاه‌های اول، دوم، سوم، چهارم، ششم، هفتم، هشتم و نهم فهرست ۱۰۰ شرکت برتر را به خود اختصاص داده‌اند.
بانک‌های ملی، صادرات و ملت در بیشترین میزان اشتغالزایی با بیش از 56 هزار نفر، بیش از 29 هزار نفر و بیش از 24 هزار نفر به ترتیب عنوان‌های دوم، چهارم و پنجم را از آن خود کرده‌اند و در بالاترین ارزش بازار هم بانک‌های صادرات و پارسیان با بیش از 18 هزار میلیارد ریال و 17 هزار میلیارد ریال در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش، سازمان مدیریت صنعتی امسال برای دومین سال متوالی فهرست ۱۰ شرکت پیشرو ایران را هم اعلام کرد که در این فهرست، از گروه بانک‌ها و بیمه‌ها، بانک‌های پاسارگاد و تجارت و موسسه مالی و اعتباری مهر عنوان شرکت پیشرو را به خود اختصاص داده‌اند. این دومین سال متوالی است که بانک پاسارگاد در فهرست ۱۰ شرکت پیشرو ایران قرار گرفته است.