مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه با اشاره به عملکرد این بانک در سال‌جاری، گفت: منابع این بانک در هشت ماه اول سال‌جاری ۸۰ درصد رشد داشته و نسبت مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول به تسهیلات پرداختی ۱/۳ درصد است. به گزارش باشگاه خبری فارس غلامرضا مصطفی‌پور در نشست خبری با اشاره به شرایط نظام بانکی در قبل از انقلاب، اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب نظام بانکی همانند سایر کشورها مبتنی بر نرخ بهره بود و پس از پیروزی انقلاب در شهریورماه سال ۶۲ با تلاش مسوولان قانون بانکداری بدون ربا تصویب و در سال ۶۳ به اجرا درآمد.

وی افزود: شاه‌بیت این قانون تفکیک فعالیت‌های بانک‌ها به دو بخش قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری بود که در بخش تسهیلات در چهار بخش تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکتی مضاربه مبادله‌ای بود. مصطفی‌پور ادامه داد: در مدت ۲۸ سال پس از اجرای این قانون تحولاتی در نظام بانکی به وجود آمد که بخشی از آن ایجاد بانک‌های خصوصی و خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی بود و تحول منحصر به فرد آن در سال ۸۶ با ایجاد بانکداری تخصصی قرض‌الحسنه بوده است که مبتنی بر اعتقادات دینی ما است. وی با اشاره به عملکرد این بانک در مدت سه سال گذشته تصریح کرد: تعداد شعب این بانک تا بهمن‌ماه سال‌جاری به ۳۰۱ شعبه رسیده است و توانست منابع قابل توجهی جذب کند. مصطفی‌پور در خصوص میزان عملیات مالی بانک‌ قرض‌الحسنه اظهارداشت: در ابتدای سال‌جاری میزان عملیات هر شعبه به طور متوسط پنج میلیارد و ۱۹۱ میلیون ریال بود که این رقم تا ماه جاری به ۱۰ میلیارد و ۴۸۲ میلیون ریال رسید و همچنین منابع این بانک در هشت ماه اول سال‌جاری ۸۰ درصد رشد داشته و تسهیلات پرداختی بانک از یک هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۳ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال رسیده است.

نسبت ۱/۳ درصدی مطالبات معوق به تسهیلات پرداختی

مصطفی‌پور در مورد مطالبات معوق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران عنوان کرد: نسبت مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول به تسهیلات پرداختی ۱/۳ درصد است. وی با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه عملکرد مناسبی در پرداخت تسهیلات و جذب منابع داشته است، گفت: اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که این بانک جریمه دیرکرد کمتری نسبت به بانک‌های دیگر دریافت می‌کند؛ حداکثر جریمه‌ای که سایر بانک‌ها دریافت می‌کنند ۱۷ درصد است و این رقم در این بانک حد‌اکثر ۱۲ درصد است و در صورتی که علت عدم بازپرداخت تسهیلات ناتوانی مالی باشد بانک به مشتری مهلت خواهد داد و جریمه دریافت نخواهد کرد. مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه ضمن بیان اقدامات این بانک برای گسترش بانکداری الکترونیک بیان داشت: مشتریان این بانک می‌توانند از طریق تلفنبانک پیام کوتاه و اینترنت برای انجام خدمات بانکی اقدام کنند و هر تراکنشی که با این ابزارها انجام شود، بلافاصله با ارسال یک پیام به اطلاع فرد می‌رسد و ۳۰ درصد شعبات به دستگاه خودپرداز و همچنین ۱۰۰ درصد از شعب مجهز به سیستم پایانه‌های فروش هستند. مصطفی‌پور تصریح کرد: یکی از خدمات جدید این بانک سپرده ویژه است که به‌وسیله آن، افراد خیری که می‌خواهند به فرد موردنظر خود تسهیلات قرض‌الحسنه بپردازند و بتوانند به موقع وصول کنند می‌توانند در این حساب سپرده‌گذاری کنند. این بانک بدون نیاز به خواب سرمایه تا سقف ۶۰ ماه به افراد تسهیلات پرداخت و بازپرداخت تسهیلات را تضمین می‌کند.