فعالیت «صدرا» نخستین صندوق قرض‌الحسنه الکترونیکی کشور آغاز شد

لیلا اکبرپور- مجوز فعالیت اولین صندوق قرض‌الحسنه الکترونیک با نام «صدرا» توسط بانک مرکزی ایران صادر شد. صندوق قرض‌الحسنه صدرا در ۱۶ تیرماه سال‌جاری با شماره ۲۵۸۸۷ در ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و شنبه ۱۸ دی‌ماه سال‌جاری مجوز خود را از بانک مرکزی ایران دریافت کرد. علی صلاحی‌نژاد مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه صدرا ساعتی پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی به دنیای‌اقتصاد گفت: صندوق قرض‌الحسنه صدرا سهامداری ندارد و توسط ۱۳ شخصیت حقیقی که هیات موسس هستند به صورت هیات امنایی اداره می‌شود.

او با تاکید براینکه صندوق صدرا خدمات خود را با استفاده از فضای الکترونیکی ارائه خواهد داد، گفت: هدف صدرا کسب سود مبتنی برعملکرد تجاری نیست، بلکه تمام فعالیت‌هایش براساس قوانین قرآنی و به دور از هرگونه ماهیت ربوی است. وی تاکید کرد: آماده سازی بسترهای الکترونیکی درصندوق قرض الحسنه صدرا هم سطح Cor Banking (بانکداری متمرکز) است و درصورت اخذ مجوز بانک مرکزی می‌تواند در ابتدای کار به سیستم شتاب بانکی متصل شود.صلاحی‌نژاد با بیان اینکه طبق آماربانک مرکزی هم‌اکنون ۷ صندوق قرض‌الحسنه دارای مجوز در کشور وجود دارند افزود: صندوق قرض‌الحسنه صدرا نخستین صندوق دارای مجوز در تهران است و قابلیت آن را دارد که درصورت بسترسازی در سایر صندوق‌های دارای مجوز، سیستم شتاب همانند سیستم شتاب بانکی، بین صندوق‌ها ایجاد کند.مدیرعامل صدرا گفت: این صندوق با سرمایه ثبتی ۶۰ میلیون تومان تاسیس شده و شعبه مرکزی آن به عنوان نخستین شعبه به صورت نمادین در۸/۸/۸۸ ولادت امام رضا (ع) در خیابان انقلاب تهران افتتاح شد که با گرفتن مجوز فعالیت از بانک مرکزی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

صلاحی‌نژاد افزود: طبق جدول زمان‌بندی سایر شعب صندوق قرض‌الحسنه صدرا در سایر مراکز استان‌های کشور راه‌اندازی می‌شود.

وی بار دیگر بر عملکرد صندوق قرض‌الحسنه صدرا براساس عملیات پولی بدون ربا تاکید کرد و گفت: تسهیلات بدون دریافت سود و فقط با اخذ ۴ درصد کارمزد اعطا می‌شود که وام قرض‌الحسنه سریع برای رفع نیازهای ضروری و کمک به معیشت مالی مانند کمک هزینه ازدواج، جهیزیه، تعمیرات مسکن، تحصیلی و درمان از برنامه صندوق صدرا است.

صلاحی‌نژاد گفت: در فاز اول مشتریان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت صندوق قرض‌الحسنه صدرا به نشانی www.sandoghsadra.ir ثبت‌نام و حساب خود را پس از تماس صندوق با آنها افتتاح کنند، اما در فاز دوم واریز وجوه به صورت الکترونیکی و دریافت اینترنتی صورتحساب و اطلاع از آخرین وضعیت موجودی امکان‌پذیر می‌شود. یادآور می‌شود: براساس آمار بانک مرکزی ایران پس از ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه در حال حاضر هفت صندوق دارای مجوز در همدان، فارس، اردبیل، آذربایجان‌غربی، خراسان رضوی،خوزستان و تهران فعالیت دارند.