گروه بازار پول- پس از درخواست رییس کل بانک مرکزی از بانک‌ها مبنی بر اینکه متناسب با منابع خود وام بدهند و از این حد تجاوز نکنند، روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی از دادن تذکر به بانک‌های دولتی برای رعایت نسبت تسهیلات به منابع که به بیش از ۱۱۷ درصد رسیده است، خبر داد. براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی نسبت تسهیلات به سپرده‌های کل نظام بانکی در هفت ماه اول امسال پس از کسر ذخایر قانونی ۹/۱۰۸ درصد است که این رقم در مجموع در بانک‌های دولتی ۷/۱۱۷ و در بانک‌های خصوصی به ۷/۷۷ درصد رسیده است. این در حالی است که براساس استانداردهای کمیته بال سوئیس برای نظام بانکداری، نسبت استاندارد ارائه تسهیلات به منابع در بانک‌ها با کسر ذخایر قانونی و موجودی شعب باید۸۰ درصد باشد و رسیدن نسبت منابع به مصارف به ۷/۱۱۷ درصد در بانک‌های دولتی از استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

مابه‌التفاوت رقم سپرده‌ها تا تسهیلات یا از محل دارایی‌های بانک‌ها تامین شده یا در قالب خطوط اعتباری، از بانک مرکزی قرض گرفته شده که این بدهی در نهایت منجر به افزایش نقدینگی خواهد شد. همچنین براساس اطلاعات نماگرهای بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در دوره یاد شده با ۸/۱۹ درصد رشد نسبت به پایان سال گذشته به بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد ریال رسیده است. در همین مدت بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی با ۱/۱۱ درصد رشد به حدود۹۴هزار میلیارد ریال رسیده است.

همچنین سیدشمس‌الدین حسینی که با ایسنا گفت‌وگو کرده در پاسخ به سوالی درباره ریسک ارائه تسهیلات با رقم ۱۱۷ درصد منابع بانک‌های دولتی اظهار کرد: بانک مرکزی باید نظارت‌های لازم را در این باره انجام بدهد.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که دولت سهامدار این بانک‌ها است و آیا نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد یا خیر؟ گفت: تذکرات لازم در این باره داده شده است.

چنانکه گفته شد محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی نیز در جمع مدیران یک بانک دولتی تاکید کرده بود: «شبکه بانکی در اولین قدم باید به شاخص نسبت مصارف به منابع دقت ویژه کرده و در حفظ و نگه داشتن آن در حد استاندارد تمام تلاش خود را به کار گیرد. باید میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها متناسب با منابع آنها باشد و از این حد تجاوز نکند.»

اصغر ابوالحسنی‌هستیانی، معاون بانک و بیمه وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره این آمار گفته بود: «جای نگرانی نیست. بر اساس گزارش بانک مرکزی منابع سیستم بانکی در پایان هفت‌ماه سال جاری دو هزار و ۱/۸۰۸ هزار میلیارد ریال بوده که با افزایش ۷/۳۸۳ هزار میلیارد ریالی رشد ۸/۱۵ درصدی نسبت به پایان سال ۸۸ نشان می‌دهد.»

در مقابل، کل تسهیلات اعطایی تا پایان مهر ماه سال جاری دو هزار و ۶۹۳ هزار میلیارد ریال بوده که با افزایش ۶/۴۰۳ هزار میلیارد ریال، رشد ۶/۱۷ درصدی نشان می‌دهد.