بیمه‌ها برای هدایت یارانه‌های نقدی بسته‌ای ندارند

لیلا اکبرپور

وزیر اقتصاد می‌گوید: اینکه بانک‌ها در آغاز پرداخت یارانه‌های نقدی روزهای آرامی دارند به این معناست که مردم عجله‌ای برای برداشت آن ندارند و توصیه رییس‌جمهور را به کار بسته‌اند. این درحالی است که دکتراحمدی‌نژاد از ارگان‌ها و بنگاه‌های مختلف خواسته تا درقالب بسته‌های پیشنهادی، طرح‌هایی را برای هدایت نقدینگی ارائه دهند. در این رابطه صنعت بیمه هنوز بسته‌ای ندارد و تا کنون به فکر تهیه بسته ای هم نیست. البته رییس کل بیمه مرکزی ایران تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر صنعت بیمه را بلندمدت می‌داند و امیدوار است بتوان بخشی از این نقدینگی را به بازار بیمه‌های عمر هدایت کرد.

مدیرعامل بیمه ایران نیز می‌گوید: با اصلاح قیمت‌ها ارزش واقعی دارایی‌های مردم مشخص می‌شود و افراد برای تحت پوشش قرار دادن آنها اقدام می‌کنند که خود این اتفاق هدایت بخشی از نقدینگی به بازار بیمه است.

اما از صحبت‌های مردم نیز می‌توان نتیجه گرفت، هنوز برای قضاوت زود است؛ نمی توان الان ارزیابی کرد که نقدینگی به سوی کدامین بازار می‌رود؟ گفته‌های افراد و نظرات ساده آنان نشان می‌دهد که بیشتر در انتظار دریافت اولین قبوض مصرفی پس از پرداخت یارانه‌های نقدی هستند. حال باید دید صنعت بیمه می‌تواند زمینه را برای جذب نقدینگی مهیا کند؟

تاج‌گردون دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران درگفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها برتمامی بخش‌های اقتصاد تاثیر می‌گذارد و بازاربیمه را هم شامل می‌شود، گفت: بیمه‌های زندگی و غیرزندگی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم پرداخت یارانه‌های نقدی قرار می‌گیرند که براساس برداشت شخصی‌ام صنعت بیمه متضرر نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند. تاج گردون بیمه‌های باربری را تحت تاثیر مستقیم هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: تغییر یارانه‌های انرژی بر بخش حمل‌ونقل تاثیر ویژه‌ای دارد که حق بیمه‌های باربری نیز تابع این تغییرات قرار خواهد گرفت.

دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران با بیان اینکه سایر بخش‌های بیمه متناسب با شرایط زندگی مردم در آینده تغییر می‌کنند، افزود: بدون تردید شرایط زندگی مراحل درمانی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیمه‌های درمانی نیز تابع این اتفاق است، دولت باید با کنترل هزینه‌های تمام شده درمان و ممانعت از گرانی خدمات پزشکی اجازه ندهد فشار زندگی برخی از دهک‌ها مانع پیگیری مراحل درمانی شود. تاج‌گردون از بیمه‌های عمر به عنوان مساله چالشی این صنعت نام برد و گفت: رییس‌جمهور بر هدایت بخشی از نقدینگی به سوی بازار بیمه‌های عمر که یکی از بسترهای سپرده‌ای در کشور است تاکید دارد، تا از آثار تورمی افزایش نقدینگی در جامعه جلوگیری شود. وی با یادآوری اینکه شرکت‌های بیمه باید با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی جامعه را به خرید بیمه‌های عمر تشویق کنند، ادامه داد: اما توجه داشته باشید درصورتی که مازاد مصرفی موجود باشد می‌توان در انتظار ورود مردم به بازار بیمه‌های عمربود.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران درپاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی براینکه «یکی از جذابیت‌های بیمه‌های عمر داشتن پوشش حوادث (نقص عضو و ازکارافتادگی) است که موجب جلب نظر خریداران آن می‌شد، اما چندی است شرکت‌های بیمه به ویژه بیمه‌هایی که سهامداربانک هستند با ارائه طرح بیمه سپرده‌گذاران بانکی همین جذابیت باقی‌مانده برای بیمه‌های عمر را هم کمرنگ کردند، آیا این خدمت مانع توسعه بیمه‌های عمر نیست؟» گفت: اگر نگاه تنها اجتماعی و بیمه‌ای باشد، بله این امر موجب عدم توسعه یافتگی بیمه‌های عمر می‌شود، اما امروز نگاه بازار جهانی نیز از نوع بازار مالی است. یعنی بانک‌ها می‌توانند با ابزارهای تشویقی منابع سرگردان را جمع و به سایر بخش‌های اقتصادی هدایت کنند که این رفتار اشتباهی نیست. تاج گردون در پاسخ به توضیح دیگر دنیای‌اقتصاد مبنی براینکه «ارائه پوشش بیمه حوادث به دارندگان حساب‌های بانکی موجب انتقال سهم بیشتر حق بیمه به سوی بانک و سهم اندک آن برای پوشش حوادث به شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود» گفت: همانطور که اشاره شد این اتفاق اشتباهی نیست و دو بنگاه بانک و بیمه می‌توانند با استفاده از جذابیت خدمات یکدیگر مشتریان خود را جذب و حفظ نمایند که درنهایت سود این مشتری مداری به سهامداران مشترک آنان تعلق می‌گیرد. تاج گردون در رابطه با نشست هم‌اندیشی سندیکای بیمه‌گران با اعضای شورای‌عالی بیمه و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی که امروز برگزار می‌شود، گفت: در این دو سال گذشته این اولین نشست مشترک سندیکا با اعضای شورای‌عالی بیمه است. وی ادامه داد: مسائل روز صنعت بیمه در این نشست بررسی می‌شود، اما دستور جلسه اصلی توجه شورای عالی بیمه به بخش خصوصی فعال در بازار بیمه در هنگام تصویب آیین نامه است.

تاج گردون یادآورشد: شورای‌عالی بیمه با تغییر نگاه بپذیرد که بخش خصوصی وارد این میدان شده و مصوبات باید بخش غیردولتی را مد نظر قرار دهد.

اطلاعات مردم از خدمات بیمه اندک است

مدیرعامل بیمه توسعه اطمینان داد که نرخ حق بیمه‌ها با اجرای هدفمندی یارانه‌ها افزایش نمی‌یابد، بلکه در بازار رقابتی شاهد بیش از پیش کاهش نرخ‌ها خواهیم بود.

قدرت‌اله اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت‌های بیمه چه اقداماتی را در آستانه به اجرا درآمدن هدفمندی یارانه‌ها تدارک دیده‌اند؟ گفت: رییس‌جمهوری نیز در سخنانشان تاکید داشتند که نهادها و ارگان‌های مختلف بسته‌هایی را برای هدایت مبالغ یارانه‌ها پیشنهاد دهند که هنوز بیمه‌ها بسته‌ای را تدارک ندیده‌اند، اما می‌توان با ارائه شرایط مناسب در جهت افزایش فروش بیمه‌های عمر و پس‌انداز اقداماتی را انجام داد.

وی بر لزوم خریداری بیمه‌نامه عمر و زندگی از سوی مردم در آستانه آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌ها از سوی بانک‌ها تاکید کرد و افزود: با اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها و گشوده شدن حساب‌هایی که مبالغ یارانه‌ها در آن واریز شده بود، آحاد مردم می‌توانند بخشی از این پول را به مصارف بیمه‌ای برسانند.

وی اضافه کرد: آزادسازی حامل‌های انرژی باعث صرفه جویی بیشتر شده و همین مساله باعث خواهد شد مبالغ یارانه‌های نقدی در حساب‌های بانکی پس‌انداز شود که پیشنهاد ما به مردم این است از این فرصت پیش آمده به نحو مقتضی استفاده و با خریداری بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری آینده خود و فرزندانشان را بیمه کنند. اسدی با بیان این نکته که هدفمندی یارانه‌ها فرصت طلایی را پیش آورده است، یادآور شد: امروز این امکان برای خانواده‌ها فراهم شده است که با هر مبلغی و با پیشنهاد از سوی خود بیمه‌گذاران بیمه‌نامه‌های عمر و زندگی عرضه شود.

مدیرعامل بیمه توسعه با تاکید براینکه با اصلاح قیمت‌ها در زمان تاریخی قرار داریم، ادامه داد: اگر بیمه در سبد خانوارها قرار گیرد می‌توان با سرمایه اندک نیز بیمه عمر خرید.

کارشناسان معتقدند سرمایه گذاری در صنعت بیمه بسیار سودآورتر از بانک‌ها است.

کسرائیان کارشناس صنعت بیمه برای هدایت نقدینگی به بازار بیمه کشور گفت: اطلاعات افراد از خدمات بیمه اندک است که باید اطلاع‌رسانی درست از اهم برنامه شرکت‌ها باشد.

او افزود: نرخ بهره بانکی که عاید سپرده‌گذار می‌شود اندک است اگر افراد قصد سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند در صنعت بیمه سرمایه‌گذاری کنند. کسرائیان با اشاره به اینکه شاید در سطح دنیا چنین اختلافی میان سرمایه‌گذاری در بانک با بیمه نباشد، اما در ایران وجود دارد، یادآور شد: نظام سپرده‌گذاری در کشور ما به گونه‌ای است که اختلاف فاحشی را میان سرمایه گذاری بیمه و بانک ایجاد کرده است؛ به طوری که با توجه به سودی که در حال حاضر بانک‌ها می‌پردازند، قطعا سودآوری در صنعت بیمه تضمین شده است.