گروه بازار پول- هر ساله در ماه‌های پایانی سال کارشناسان بانک مرکزی به تدوین بسته سیاستی سال بعد بازار پولی کشور می‌پردازند که پس از تصویب در شورای پول و اعتبار و با ابلاغ به بانک‌ها، لازم‌الاجرا می‌شود .این بسته که در سال‌های گذشته از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد نرخ سود را برای همه بانک‌ها تعیین کرد که این نرخ در دو سال گذشته، نرخ‌های سود سپرده‌ها را نیز شامل شد. تعیین نرخ سود که در این سال‌ها همواره مورد انتقاد مدیران عامل بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های خصوصی بوده است.

تصویب برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها نیز هر ساله محلی برای این انتقادها بوده است، به عنوان نمونه بحث ممنوعیت ارائه تسهیلات خرید مسکن که هم بر بازار مسکن و هم سیاست‌های کلی بانک‌ها تاثیر مستقیمی برجای گذاشت. در این راستا روز گذشته معاون اقتصادی بانک مرکزی از آغاز تدوین بسته سیاستی - نظارتی این بانک برای سال آینده خبر داد و گفت: مدیران عامل بانک‌ها هم اکنون نقطه نظرات خود را در خصوص بسته سال آینده ارائه کرده و قرار است بسته نهایی اواخر بهمن یا اوایل اسفند ماه به شورای پول و اعتبار ارائه شود. حسین قضاوی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: بانک مرکزی برای تدوین بسته سیاستی - نظارتی جدول زمان‌بندی متداولی را تبیین کرده که براساس آن در مقاطع زمانی در نظر گرفته شده اقدامات لازم برای تدوین آن را انجام می‌دهد. وی با بیان آنکه برای تدوین بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی ابتدا باید بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد، گفت: پس از این مرحله ‌نظرات مدیران عامل بانک‌ها جهت اصلاح بسته دریافت می‌شود تا پیشنهادات اضافی مورد لزوم در بسته سیاستی سال بعد لحاظ شود. معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: علاوه بر مدیران عامل بانک‌ها، اعضای شورای پول و اعتبار و ‌روسای کمیسیون‌های ذیربط مجلس شورای اسلامی باید نظرات خود را در خصوص بسته ارائه کنند. قضاوی ادامه داد: پس از این مرحله جلسات داخلی برای بررسی و تنظیم مفاد این بسته تشکیل و پیش‌نویس آن برای ارائه به شورای پول و اعتبار تهیه می‌شود. وی تصریح کرد: هم اکنون نظرسنجی‌های لازم از مدیران عامل بانک‌ها در خصوص بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی انجام شده و آنها نیز نظرات و پیشنهادات خود را به معاونت اقتصادی بانک مرکزی ارسال کرده‌اند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان آنکه فرآیند بررسی نظرسنجی‌ها ظرف یکی - دو هفته آینده تکمیل می‌شود، ‌گفت: همچنین جلسات داخلی بانک مرکزی در حال تشکیل است و روال طبیعی هر ساله خود را طی می‌کند ضمن آنکه در زمان مناسب اطلاع رسانی مناسبی در خصوص آن انجام خواهد شد. گفتنی است، بانک مرکزی همه ساله در ابلاغیه‌ای با عنوان بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی برای شبکه بانکی کشور نرخ سود، سایر سیاست‌های جانبی و پشتیبان را از قبیل نرخ ارز، حمایت از صادرات و جایزه‌های صادراتی متناسب با نرخ تورم تنظیم می‌کند. در این بسته عقود مشارکتی، عقود مبادله‌ای و ضوابط سیاست‌های پولی برای بانک‌های دولتی، غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری اعلام می‌شود.

همچنین اعتبارات در سر فصل‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ساختمان و مسکن، صادرات، بازرگانی(شامل سرمایه در گردش)، خدمات (شامل قرض‌الحسنه غیرتولیدی) و غیره نیز تعیین می‌شود.