مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه باز کردن فضای اقتصادی و بیمه‌ای کشور در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در برخی از شرکت‌های بیمه رانت سرمایه‌ای وجود دارد. جواد سهامیان مقدم در گفت‌وگو با «مهر» درباره برداشتن انحصار از فعالیت‌های بیمه‌ای شرکت بیمه ایران در برنامه پنجم توسعه و تاثیر آن بر فعالیت‌های این شرکت گفت: برداشتن انحصار پوشش‌های بیمه‌ای نزد بیمه ایران هیچ تاثیری بر فعالیت‌های این شرکت نخواهد داشت.

سهامیان افزود: زیرا بیمه ایران با اتکا برتوانمندی‌های مالی، دانش فنی، نیاز سنجی و ارزیابی ریسک‌ها با برداشتن انحصار نیز بازار را از آن خود خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در برنامه سوم و چهارم مطرح شده و در برنامه پنجم توسعه به شکلی روشن تر مطرح شده است، اظهار داشت: اعتماد عمومی مردم به خدمات ۷۶ ساله بیمه ایران باعث می‌شود تا مراجعات مردم به این شرکت بیمه کم نشود.

سهامیان مقدم با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد پرتفوی این شرکت مربوط به بیمه‌های مردمی و بخش خصوصی است، عنوان کرد: ما پوششگر بیمه‌های مردم هستیم، در حالی که در برخی شرکت‌ها رانت سرمایه‌ای وجود دارد؛ مانند اینکه شرکت بیمه‌ای سهامدار موسسه بزرگ و کارخانه‌ای است که مجبور می‌شود بیمه‌های خود را به آن شرکت خاص ارائه کند.

هزینه‌های بیمارستانی با آزاد‌سازی نرخ بیمه درمان افزایش نمی‌یابد

مدیرعامل بیمه ایران با اشاره به اینکه تعیین نرخ در نظام تعرفه‌ای و آزاد هیچ‌گونه تاثیری بر هزینه‌های بیمارستانی ندارد، گفت: اجرای این طرح توان شرکت‌های بیمه را در ارزیابی و محاسبه درست حق بیمه‌ها منطقی کرده و مزایای بسیاری برای صنعت بیمه کشور به همراه دارد.

جواد سهامیان مقدم در گفت‌وگو با فارس، آزادسازی تعرفه‌ بیمه‌های درمان را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: آزادسازی نرخ‌‌ها امروز یک ضرورت محسوب می‌شود؛ اما این ضرورت یک الزاماتی را نیز با خود به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه مسوولان بیمه باید به الزامات آزادسازی‌ها توجه خاصی داشته باشند، گفت: در صورت عدم توجه به این امر تمام تلاش شرکت‌ها در موفقیت طرح آزادسازی نرخ‌ها به نحو مطلوبی انجام نخواهد شد.

این مقام مسوول بیمه در رابطه با الزامات آزادسازی تعرفه‌ها افزود: اجرای این طرح توان شرکت‌های بیمه را در ارزیابی و محاسبه درست حق بیمه‌ها منطقی کرده و مزایای بسیاری را در صنعت بیمه کشور به وجود می‌آورد. به گفته وی، تعرفه‌ بسیاری از بیمه‌نامه‌ها از جمله بیمه درمان مربوط به سال‌های گذشته بوده و دیگر جوابگوی نیازهای بیمه‌ای کشور نیست. سهامیان ضمن تاکید بر اینکه باید تعرفه‌ رشته‌های بیمه‌ای مورد بازبینی یا آزادسازی شوند، خاطرنشان کرد: در نظام تعرفه‌ای فقط یک سازمان تحت عنوان بیمه مرکزی مسوول ارزیابی و تعیین نرخ‌های حق بیمه شناخته می‌شد، در حالی که در نظام آزاد همه شرکت‌ها می‌توانند این ارزیابی‌ها را

انجام دهند.

مدیرعامل بیمه ایران در روند آزادسازی تعرفه‌ها به شرکت‌های بیمه توصیه کرد، در زمان ارائه نرخ‌ها همه ابعاد موضوع را مورد ارزیابی قرار ‌داده و محاسبه خسارت‌های گذشته و نرخ‌های آینده شرکت را مورد بررسی قرار دهند.

وی ضمن تاکید براینکه تعیین نرخ در نظام تعرفه‌ای و آزاد هیچ‌گونه تاثیری بر هزینه‌های بیمارستانی ندارد، گفت: تعیین نرخ حق بیمه باید براساس ارزیابی ریسک، قیمت تمام شده خدمات و افزایش سود معقول بابت هزینه‌های اداری از جانب شرکت‌های بیمه انجام گیرد.

به گفته وی تعیین نرخ ربطی به نظام آزاد و تعرفه‌ای نداشته و طبق روش مذکور، این کار توسط شرکت‌های بیمه انجام می‌شود.

سهامیان در رابطه با اختلاف نظر شرکت‌های بیمه با وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در حوزه بیمه‌های درمان گفت: شرکت‌های بیمه در عملکرد‌های خود تمام این موارد را مدنظر قرار داده‌اند و در حال حاضر سیاست دولت و بخش‌نامه‌ها و نظارت‌های شدیدی نیز اتخاذ شده به صورتی که جهشی در هزینه‌های بیمارستانی اتفاق نخواهد یافت.

وی در ادامه افزود: اگر درصد جزئی از نرخ‌های درمان افزایش پیدا کند، شرکت‌ها می توانند در محاسبات و بیمه‌نامه‌های خود مکانیزیم‌های موثری را برای جلوگیری از این امر اتخاذ کنند.

به گفته این مقام مسوول بیمه اگر هدفمند کردن یارانه‌ها یک اختلاف زیادی را در نرخ حق بیمه‌های درمان به وجود آورد که به عقیده بنده این‌گونه نیست، شرکت‌های بیمه می‌توانند هماهنگی‌های لازم برای تجدید نظر در نرخ حق‌بیمه‌ها با بیمه‌گذاران خود داشته باشند. سهامیان در خصوص عملکرد بیمه ایران در بیمه‌های درمان افزود: این شرکت بیمه به دنبال توسعه بیمه‌های عمر و اشخاص است، به نحوی که در سال جاری تمام اقدامات لازم را برای تاسیس یک شرکت بیمه عمر اختصاصی انجام داده و در حال حاضر منتظر دریافت مجوز آن است.

مدیرعامل بیمه ایران به آمارهای ‌جهانی بیمه اشخاص اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که این بیمه‌ها حدود ۶۰ درصد سبد خانوارها را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که متاسفانه در ایران این درصد نفوذ حدود ۶ درصد می‌باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه شرکت‌های بیمه باید فعالیت‌های خود را در بیمه‌های اشخاص و عمر افزایش دهند، گفت: بیمه ایران به زودی کارت‌های هوشمند درمان خود را وارد بازار می‌کند، به این صورت که اگر بیمه شده این کارت را در اختیار داشته باشد، در زمان مراجعه به مراکز درمانی دیگر نیازی به ارائه معرفی‌نامه نداشته و بیمارستان بلافاصله تمام پوشش‌های بیمه‌ای لازم را برای او در نظر می‌گیرد.