رییس کل بیمه مرکزی ایران ضریب خسارت بیمه شخص ثالث را بیش از ۱۰۰ درصد اعلام کرد و گفت: میزان خسارت در تصادفات جاده‌ای ایران با آمارهای جنگی مقایسه می‌شود. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر درباره خسارت‌های بیمه شخص ثالث گفت: تعرفه‌های بیمه شخص ثالث در کشور حالت اجباری دارد، تعرفه‌های این نوع بیمه متناسب با شرایط اجتماعی و نه بازار اقتصادی تعیین می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه نرخ تعیین شده حق بیمه شخص ثالث عموما نسبت به میزان خسارت کمتر است، تصریح کرد: با تمام کنترل‌هایی که بیمه مرکزی و سایر شرکت‌های بیمه در این زمینه انجام داده‌اند، اما هنوز میزان خسارت شخص ثالث از میزان دریافتی‌های حق بیمه بالاتر است.

وی گفت: میزان پرداخت‌‌های بیمه شخص ثالث همواره بیش از حق بیمه‌های دریافتی آن است.

فرشباف ماهریان تاکید کرد: صنعت بیمه برای پرداخت خسارت‌های احتمالی باید حق بیمه دریافتی خود را براساس قراردادها، در بیمه‌های مختلف اعم از اشخاص، اموال، مسوولیت، شخص ثالث، زلزله یا سایر فعالیت‌های اقتصادی و غیره به نحوی تعیین کند که بتواند خسارت‌های پیش‌بینی نشده را بپردازد.

رییس شورای‌عالی بیمه با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه منابعی را از حق بیمه‌ها از مردم دریافت می‌کنند و به مرور براساس تعهدات خود و براساس اتفاقاتی که رخ می‌دهد، خسارت‌ها را می‌پردازند، اظهار داشت: شرکت‌های بیمه مسوولیت‌های اجتماعی هم دارند.

وی با اشاره به میزان خسارت‌های تصادفات جاده‌ای، گفت: ایران از کشورهایی است که میزان خسارت بسیار بالایی در تصادفات جاده‌ای دارد، به نحوی که آمارهای آن با آمارهای جنگی مقایسه می‌شود.

فرشباف ماهریان ادامه داد: ایران سالانه ۲۳ هزار کشته و ۲۸۰ هزار مصدوم در تصادفات جاده‌ای و حوادث رانندگی در کشور دارد که ۷ درصد مصدومیت‌ها منجر به معلولیت‌های ریشه‌ای می‌شود.

وی بر کاهش این تعداد از تصادفات، تاکید و بیان کرد: طی دو سال گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شده اما باز هم این رقم بالا است، در عین حال حدود ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از لحاظ میزان سرمایه عملا هدر می‌رود و این تامین خسارت بخشی از سرمایه‌ها را از بین می‌برد.