وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: اگر نقصانی دربازپس‌گیری وام‌هایی که بانک‌ها از محل حساب ذخیره‌ارزی به عاملیت داده‌اند، وجود دارد خودشان متعهد به بازپرداخت هستند. سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از محل تسهیلاتی که همان بانک‌ها از حساب ذخیره ارزی اعطا کرده‌اند، اظهار کرد: واقعیت این است که طبق قرارداد عاملیتی که بانک‌ها با دبیرخانه‌ هیات امنای حساب ذخیره‌ارزی بسته‌ بودند به محض اینکه یک قسط هر کدام از این طرح‌ها وصول نشود، سریعا به محل تعهد بانک به دولت منتقل می‌شود. پس در واقع هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و این جزو قراردادشان است. وی ادامه داد: بحث حسابداری و بحث واقعیت با هم تفاوت دارد. بانک‌ها منابع دولت را با مسوولیت خودشان وام داده‌اند؛ بانک‌ها به اختیار خودشان وام داده‌اند و اگر هم نقصانی در بازپس‌گیری وام‌هایی که به طریق عاملیت داده‌اند وجود دارد، خودشان متعهد به بازپرداخت هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: این تهاتر یک تکلیف قانون است و ما باید آن را انجام بدهیم.

پیش از این بانک‌ها در ارائه تسهیلات ارزی به عنوان عامل عمل می‌کردند و منابعی از خودشان پرداخت نمی‌کردند. حالا با تهاتر بدهی و طلب دولت، بانک‌ها باید پولی را که به متقاضیان حساب ذخیره ‌ارزی به عنوان بانک‌ عامل پرداخت کرده‌اند، جزو منابع خود انگاشته و به دنبال وصول این مطالبات باشند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور برخی از این مطالبات معوق شده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان این امر ممکن است به افزایش سرفصل معوقات بانک‌ها منجر شود؛ چرا که پیش از این به دلیل اینکه این ارقام بدهی دولت بوده‌اند، در سرفصل معوقات طبقه‌بندی نمی‌شده‌اند.