خدمات بانک‌ها و شرکت‌های تجارت الکترونیک از مدتی پیش روند روزافزونی گرفته و مردم شاهد خدمات جدید در این زمینه هستند که البته اطلاع‌رسانی در این زمینه به اندازه کافی نبوده است.

به گزارش ایسنا، پس از اینکه از اوایل امسال در یک رقابت تنگاتنگ تمام بانک‌ها کارمزد پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان را حذف کردند و برای پذیرندگان جایزه‌های هنگفت هم تعیین کردند، به نظر می‌رسد عرصه پرداخت‌های الکترونیک دچار تحول عمده‌ای شده است و هر روز اخبار زیادی در زمینه فراهم شدن امکانات جدید برای پرداخت و دریافت الکترونیک اعلام می‌شود.
مثلا بانک تجارت امکانی فراهم کرده است که می‌توان صرفا با اتصال یک برچسب (TAG) الکترونیک بسیار کوچک به گوشی تلفن همراه تمام پرداخت‌های الکترونیک را صرفا با نزدیک کردن گوشی به دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی به انجام رساند یا اخیرا شارژ ایرانسل، تالیا و همراه اول علاوه بر برخی دستگاه‌های خودپرداز از طریق دستگاه‌های مستقل یکی از شرکت‌های تجارت الکترونیک انجام می‌شود. به این صورت که با گذاشتن پول نقد در این دستگاه‌ها عمل شارژ به میزان مورد نظر انجام می‌شود، اما شاید در آینده این امکان فراهم شود که این دستگاه‌ها با قبول کارت‌های بانکی مستقیما اقدام به کسر از حساب مشتریان شرکت کنند.
در این زمینه یکی از مسوولان شرکت آسان‌پرداخت پرشین می‌گوید: «قابلیت مدیریت، نظارت، نگهداری و به‌روزرسانی پایانه‌ها از راه دور از طریق این دستگاه‌ها فراهم می‌شود. همچنین امکان ارتباط با بانک طرف قرارداد و سیستم مرکزی بانکداری و ارتباط با سایر بانک‌ها و مشتریان آنها از طریق شتاب وجود دارد.»
به گفته او، «در حال حاضر از طریق دستگاه‌های این شرکت شارژ ایرانسل، تالیا و همراه اول به صورت نقدی انجام می‌شود.»
به نظر می‌رسد بانک مرکزی در صدد است در آینده نزدیک امکان دریافت و پرداخت الکترونیک را از طرقی غیر از بانک‌ها و از طریق شرکت‌های تجارت الکترونیک هم فراهم کند. البته تصویب آیین‌نامه بانک مجازی نشان از این دارد که از سویی دیگر بانک مرکزی می‌خواهد آنها را در قالب بانک به عرصه فعالیت وارد کند و با اینکه بانک مرکزی در زمینه اعطای مجوز به PSPهای مستقل بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند، اما به دلیل نیاز بازار این امر در حال عملی شدن است.
در حال حاضر اکثر بانک‌های کشور دارای PSP های مستقل هستند که به بانک‌ها متصلند و بانک‌ها هم به شبکه شتاب بانک مرکزی. PSPها شرکت‌هایی هستند که خدمات پرداخت الکترونیک را برای بانک‌ها انجام می‌دهند و این شرکت‌ها در حال حاضر در مالکیت بانک‌ها هستند.
اخیرا تعدادی از شرکت‌های فعال در زمینه خدمات الکترونیک تقاضای تاسیس PSP های مستقل از بانک‌ها را داده‌اند که به طور مستقیم به شبکه شتاب متصل باشد؛ اما گویا بانک مرکزی که ابتدا با این امر مخالف بود، حالا انعطاف بیشتری به خرج داده است.
با این حال، پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه ادامه دارد و به عنوان مثال برای اولین بار یکی از این شرکت‌ها در زمینه امور آموزشی داوطلبان کنکور فعالیت جالبی انجام داده است و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور طرح توزیع الکترونیکی کارت‌های اعتباری ثبت‌نام آزمون‌ها را اجرا می‌کند.
در این طرح، داوطلبان می‌توانند نشانی نزدیک‌ترین پایانه فروش شرکت آسان‌پرداخت پرشین به محل سکونت خود را از سایت این شرکت جست‌وجو کرده و با مراجعه، از طریق کارت‌های عضو شتاب یا به صورت نقدی کارت اعتباری را دریافت کنند. تداوم گسترش فعالیت شرکت‌های مستقل از بانک‌ها نیازمند وصل مستقیم آنها به شبکه شتاب بانک مرکزی است و قطعا گسترش این شرکت‌ها به بالا رفتن رقابت و ارائه خدمات بهتر در زمینه پرداخت و دریافت الکترونیک که در حال حاضر هم بی‌ایراد نیست کمک می‌کند. باید همچنان منتظر تحولات جدید در این زمینه با ورود شرکت‌های تجارت الکترونیک به عرصه دریافت و پرداخت الکترونیک به غیر از نقش پیمانکاری آنها باشیم.