بیمه کشور رقابتی شده است

عکس: نگار متین‌نیا

رییس کل بیمه مرکزی گفت: رسیدن شاخص تمرکز در صنعت بیمه از ۱۰ هزار به دو هزار و ۳۰۰ پس از خصوصی سازی در شرکت‌های بیمه دولتی نشانگر آن است که بازار بیمه کشور از بازار انحصاری چند شرکت دولتی به بازار رقابتی وارد شده است. گزارش ایرنا از روابط عمومی بیمه مرکزی حاکی است، «جواد فرشباف ماهریان» در نشست شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران ایران ابراز امیدواری کرد که با افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه و اضافه شدن شرکت‌های جدید به بازار بیمه کشور، ظرفیت بازار بیمه در ایران و ضریب نفوذ بیمه با افزایش بیشتری روبه‌رو شود.

رییس کل بیمه مرکزی با استقبال از برگزاری جلسات بین بیمه مرکزی و سندیکای بیمه گران تاکید کرد: در این ارتباط استراتژیک ما علاقه‌مندیم وظایف خود را با قانون تطبیق داده و رفتار خود را در چارچوب وظایف حاکمیتی که طبق قانون برعهده بیمه مرکزی است، انجام دهیم.

وی در پاسخ به موضوع‌های مطرح شده از جانب مدیران عامل شرکت‌های بیمه و دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران، با اشاره به تلاش در زمینه توسعه فناوری اطلاعات در بیمه مرکزی و همکاری در بخش فناوری اطلاعات بین شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی و نیروی انتظامی تاکید کرد: بیمه مرکزی محدودیتی برای شرکت‌های بیمه از جمله در بخش قائل نیست و همکاری مشترک در زمینه فناوری اطلاعات نباید مانع تقویت بخش IT مستقل در شرکت‌های بیمه باشد.

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به آنها که خواستار کندتر شدن روند اصلاح و آزادسازی تعرفه‌ها شده‌اند بر اصلاح نظام تعرفه رشته‌های بیمه در ۷ مرحله تاکید کرد و گفت: قرار بود که مرحله چهارم آن تا نیمه امسال اجرایی شود و در مراحل آخر وارد بحث بیمه شخص ثالث شویم.

وی افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار اجرای به موقع نظام تعرفه، طبق قول قبلی بیمه مرکزی است و بیمه مرکزی آن در زمینه اصلاح تعرفه‌ها و آزادسازی نرخ‌ها به‌طور جدی عمل خواهد کرد.

رییس کل بیمه مرکزی از ورود هرچه بیشتر شرکت‌های بیمه به بورس و فرابورس استقبال کرد و گفت: ورود شرکت‌ها به بورس به تهیه و ارائه به موقع اطلاعات مالی شرکت‌های بیمه و شفاف‌تر شدن بیشتر وضعیت شرکت‌های بیمه منتهی می‌شود و بیمه مرکزی نیز از دریافت به موقع آمار فعالیت‌ها از جمله آمارهای مالی شرکت‌های بیمه استقبال می‌کند.

فرشباف گفت: در حالی که پیش از آزادسازی نرخ‌ها، برخی از شرکت‌های بیمه خواستار حذف تعرفه‌ها بودند، اما بعد از اصلاح تعرفه‌ها و آزادسازی نرخ‌ها از نرخ شکنی دیگران سخن می‌گویند در حالی‌که در مواردی که نرخ‌ها آزاد شده، نرخ واحدی وجود ندارد که شکسته شود.

رییس کل بیمه مرکزی از سندیکای بیمه‌گران و مدیران عامل شرکت‌های بیمه خواست که حسابرسی و روش‌های علمی محاسبه ریسک و تعیین نرخ حق بیمه را جدی بگیرند.

وی افزود: بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه را از لحاظ رعایت موازین فنی تعیین نرخ و عوامل موثر در ارزیابی ریسک و تعیین نرخ حق بیمه در شرایط آزادی تعرفه‌ها ارزیابی می‌کند تا رقابت در بازار بیمه به‌طور سالم انجام شود.

فرشباف تصریح کرد: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ایجاد شرکت‌های تخصصی در رشته‌های مختلف بیمه‌ای، به‌ویژه در رشته بیمه‌های زندگی استقبال می‌کند و برای آنها تسهیلاتی ایجاد خواهد کرد.

رییس کل بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه یادآور شد که اجرا نکردن قانون بیمه شخص ثالث در مورد پرداخت خسارت‌های مالی کمتر از یک میلیون و پانصد هزار تومان، بدون نیاز به کروکی پلیس در برخی شرکت‌ها هنوز از چالش‌های صنعت بیمه و ممکن است برای شرکت‌های بیمه مشکلاتی ایجاد کند.

وی همچنین پرداخت به موقع سهم ۱۰ درصدی وزارت بهداشت و درمان از حق بیمه شخص ثالث شرکت‌های بیمه را به آنها یادآور شد و بر توانمندسازی نیروی انسانی شرکت‌های بیمه تاکید ورزید.

فرشباف از پیشرفت مطالعات بیمه مرکزی در خصوص ارزیابی مقایسه‌ای توانگری مالی شرکت‌های بیمه خبر داد.

وی با اعلام این خبر که ظرفیت قبولی اتکایی کشور به ۸۳ درصد رسیده است، گفت: ‌بیمه مرکزی از هر فضایی که برای تقویت بیمه اتکایی در کشور ایجاد شود، استقبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حساب و بازار مشترک برای بیمه‌های اتکایی در حال طراحی است تا در صورتی که بیمه‌های اتکایی خارجی از صدور بیمه اتکایی برای ریسک‌های بیمه‌ای در ایران خودداری کنند، مشکلی برای صنعت بیمه ایجاد نشود.