رشد 22 درصدی سهم اسکناس و مسکوک در سال88

در سال ۱۳۸۷ بانک مرکزی برای برطرف کردن مشکلات ناشی از رواج روزافزون چک‌پول‌های صادره توسط بانک‌ها و تسهیل بیشتر مبادلات در کشور، اقدام به چاپ و انتشار ایران‌چک‌ها و جایگزینی آنها به جای چک‌پول‌های صادره از سوی بانک‌ها کرد. به گزارش ایسنا، گزیده خلاصه تحولات اقتصادی کشور در سال ۱۳۸۸ که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، نشان می‌دهد این بانک تا پایان سال ۱۳۸۷ مبلغ ۴/۱۳۳ هزار میلیارد ریال ایران چک منتشر کرد. از آنجا که ایران‌چک‌های منتشر شده بانک مرکزی در ردیف اسکناس و مسکوک طبقه‌بندی می‌شود، کل مبلغ اسکناس و مسکوک منتشر شده در این سال به ۴/۲۳۸ هزار میلیارد ریال رسید. رقم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص (با احتساب ایران چک بانک مرکزی) با ۹/۲۱ درصد رشد از ۸/۱۵۷ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۷ به ۳/۱۹۲ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۸ بالغ شد. سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی در پایان سال ۱۳۸۸، با ۱/۰ درصد کاهش نسبت به پایان سال قبل به ۲/۸ درصد رسید.

رشد ۱/۲۴ درصدی سپرده‌های بخش غیردولتی در سال ۱۳۸۸

همچنین براساس گزارش بانک مرکزی مانده سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در پایان سال ۱۳۸۸ به ۶/۲۱۶۳ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با پایان سال ۱۳۸۷، ۱/۲۴ درصد رشد داشت. سهم بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانکی از کل سپرده‌های بخش غیردولتی در پایان سال ۱۳۸۸ معادل ۴/۶۲ درصد بود که در مقایسه با رقم مشابه سال قبل ۶/۳۸ واحد درصد افزایش داشت. افزایش سهم مزبور عمدتا به دلیل خروج بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و رفاه از ردیف بانک‌های تجاری دولتی و شمول آنها در ردیف بانک‌های غیردولتی بود.

مطالبات غیرجاری

نسبت مطالبات غیرجاری (شامل بخش دولتی و غیردولتی) به کل تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری از ۵/۱۷ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۲/۱۸ درصد در پایان سال ۱۳۸۸ افزایش یافت که ۷/۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش ۱۹۱ درصدی استفاده از پایانه‌های فروش

تعداد تراکنش‌های بین‌بانکی در مرکز شتاب از طریق خودپرداز‌ها و پایانه‌های فروش در سال ۱۳۸۸ به ترتیب با رشدی معادل ۲/۳۸ و ۳/۱۹۱ درصد به بیش از ۶۴۷ و ۱۶۴ میلیون تراکنش رسید.

توسعه و رشد استفاده از ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک در کشور سبب شد تا تعداد کل تراکنش‌های بین بانکی پردازش شده در مرکز شتاب به ۹/۸۱۱ میلیون تراکنش در سال ۱۳۸۸ برسد و ارزش خالص این مبادلات نیز با ۴/۱۲۸ درصد رشد در این سال نسبت به سال ۱۳۸۷ به حدود ۶/۷۳ هزار میلیارد ریال بالغ شود.

از دیگر موارد توسعه خدمات مرکز شتاب در سال ۱۳۸۸ گسترش استفاده از سامانه حواله الکترونیک بین بانکی (سحاب) بود. در سال ۱۳۸۸، بیش از ۷/۲۸ میلیون مورد انتقال وجه در شبکه بانکی از طریق خودپردازهای بانک‌های متصل به سحاب صورت گرفت که نسبت به سال ۱۳۸۷ معادل ۵/۲۴۴ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین ۶۷۹ هزار تراکنش انجام شده در پایانه‌های شعب کلیه‌ بانک‌های کشور در سال ۱۳۸۸ برای انتقال الکترونیک وجوه بین بانک‌های مختلف از سحاب بود. تعداد مبادلات انجام شده با استفاده از اینترنت برای انتقال وجه از طریق این سامانه در سال ۱۳۸۸ نسبت به سال قبل ۶/۷۹ برابر شد. بر این اساس، در سال ۱۳۸۸ معادل ۸/۲۹ میلیون انتقال بین بانکی وجه با ارزش ۴/۱۳۶هزار میلیارد ریال از طریق سامانه سحاب در شبکه بانکی صورت گرفت. گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد بر اساس روند موجود، با توسعه این خدمت در سطح شبکه بانکی، در آینده استفاده از حواله‌های الکترونیک گسترش یافته و استفاده از خدمات جایگزین چون مبادلات از طریق چک‌های بین بانکی، ایران چک و اسکناس به طور نسبی کاهش یابد.

افزایش ۱۸ درصدی بهای نیم سکه در سال گذشته

در سال ۱۳۸۸ قیمت طلا در بازار داخلی تحت تاثیر قیمت جهانی طلا، تورم داخلی و نرخ بازدهی نگهداری سایر دارایی‌ها افزایش یافت.

گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در این سال، نیم سکه با ۱/۱۸ درصد از بیشترین افزایش و سکه تمام بهار آزادی با ۷/۶ درصد تغییر از کمترین افزایش قیمت برخوردار بود. همچنین در سال ۱۳۸۸ نرخ اسعار جهان در برابر ریال عمدتا متاثر از تحولات بازارهای بین‌المللی ارز بود. در این سال متوسط نرخ برابری ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار آمریکا و یورو در مقابل ریال به ترتیب ۷/۱۱، ۹/۶، ۶/۳ و ۷/۲ درصد افزایش یافت و متوسط نرخ برابری پوند در مقابل ریال در بازار رسمی ۴/۴ درصد کاهش یافت.