گروه بازار پول- در سال مالی ۲۰۰۹- ۲۰۱۰، ایران با پشت سر گذاشتن ۳۱ کشور عضو اتحادیه بیمه‌گران اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه (کلوپ پراگ) به مقام نخست دست یافت. در خلال سالیان اخیر، صندوق ضمانت صادرات ایران با گسترش فعالیت‌های بیمه اعتبار صادراتی و پوشش‌های خود در بازارهای هدف و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی با موسسات همتا عملکرد چشمگیری داشته و در نتیجه موقعیت اعتباری بی نظیر ایران در میان سایر کشورهای عضو تثبیت گردیده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق، ضمانت صادرات کلوپ پراگ، در سال ۱۹۹۳، با حضور ۴ کشور از اروپای شرقی با هدف توسعه صادرات و تجارت فی‌مابین برای موسسات بیمه اعتبار صادراتی در حال رشد تاسیس گردید، ولی هم‌اکنون ۳۲ کشور از مناطق مختلف در سراسر جهان عضو این اتحادیه هستند.

آفریقای جنوبی، لهستان، بلاروس، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، فیلیپین و تایلند برخی از کشورهای عضو این کلوپ هستند. این گزارش حاکی است، مجموع تعهدات و پوشش‌های ارائه شده توسط اعضای این کلوپ بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ بوده که بالغ بر یک ششم آن به تنهایی سهم جمهوری اسلامی ایران بوده است. سیدعلی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق، در این خصوص اظهار داشت: در مقایسه سهم پوشش از صادرات هر کشور، صندوق با پوشش بیش از ۱۴ درصد صادرات غیرنفتی خود به مراتب فراتر از سایر اعضا عمل نموده است.

وی در ادامه اظهار داشت: متوسط نرخ جهانی این شاخص برای بیمه‌گران اعتبار صادراتی حرفه ای دنیا حدود ۱۰ درصد و برای اعضای کلوپ پراگ حدود ۲% است. برای مثال موسسه بیمه اعتباری صادراتی لبنان ۱۱/۶%، جمهوری چک ۸۶/۴%، اسلوواکی ۶۳/۱%، بلاروس ۱۳/۱% از صادرات خود را پوشش داده‌اند.

بنابراین، پوشش ۱۴ درصد از صادرات غیرنفتی ایران، حتی در میان بیمه‌گران اعتبار صادراتی تراز اول دنیا نیز قابل توجه است.

سیدعلی در ادامه افزود: حتی به لحاظ حجم پوشش‌های ارائه شده بدون در نظر گرفتن میزان صادرات نیز ایران در میان اعضای کلوپ پراگ، بعد از جمهوری چک مقام دوم را دارد که همین موضوع افزایش حجم پوشش‌های ایران به‌رغم وجود تحریم‌ها و بحران‌های مالی و برخی فشارهای بین‌المللی در اجلاس اخیر کلوپ پراگ در کشور کرواسی بسیار مورد توجه اعضا قرار گرفت. در این اجلاس، رشد ۳۰۰ درصدی پوشش‌های ایران در سال ۲۰۰۹ در کانون توجه حاضران بود و نکته قابل توجه در اینجا است که بسیاری از موسسات تراز اول فعال در صنعت بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری به‌دلیل بروز بحران‌های مالی در سال مورد اشاره، شاهد رکود ۱۰ درصدی حجم

فعالیت‌ها بوده اند.