رییس کل بیمه مرکزی ایران گفت: اینکه برخی مطرح می‌کنند در بازار بیمه نرخ شکنی صورت گرفته است، منطقی نیست، زیرا با بازار رقابتی و آزادسازی تعرفه‌ها همخوانی ندارد. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر درباره نرخ شکنی شرکت‌های بیمه گفت: در یک بازار رقابتی نرخ خاصی وجود ندارد که مطرح شود، نرخ‌شکنی صورت گرفته است، با اصلاح نظام تعرفه ای، نرخ‌های مصوب از سوی بیمه مرکزی به کنار گذاشته شد، بنابراین بر چه اساسی می‌توان ادعا کرد که شرکت‌های بیمه نرخ شکنی می‌کنند.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه در برخی از رشته‌ها ضریب خسارت حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است، تصریح کرد: طبیعی است که وقتی نرخ‌ها آزاد می‌شوند، شرکت‌ها ارقام کمتری برای حق بیمه به بیمه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند، ضمن اینکه از یک بازار نسبتا انحصاری به یک بازار نسبتا رقابتی نزدیک می‌شوند.

وی ادامه داد: وقتی بازار انحصاری است، کنکاش در مورد نرخ، تعیین مدیریت ریسک، میزان خطراتی که طی سال‌های گذشته بوده، الزامی‌بر شرکت‌های بیمه نیست که رفتار تخصصی و فنی از خود بروز دهند، اما زمانی که بحث کنار گذاشتن نرخ‌ها مطرح می‌شود، طبیعی است که شرکت‌های بیمه به میزان خطرات توجه بیشتری می‌کنند.

فرشباف ماهریان تصریح کرد: به عبارت دیگر شرکت‌های بیمه خطرات آینده را پیش بینی و بر اساس آن نرخ و شرایط را اعلام می‌کنند، در عین حال تنوع محصولات بیمه ای نیز حتی در یک رشته خاص، آنچنان پیچیدگی لازم را دارد که در یک قرارداد می‌توان نرخ‌های متفاوت یا سطح پوشش خدماتی متفاوتی را ارائه کرد.

به گفته وی اینکه مطرح شود نرخ‌شکنی در بازار بیمه صورت می‌گیرد، قابل قبول نیست، بلکه اختلاف در ارائه قیمت‌ها وجود دارد که لازمه یک بازار رقابتی است. در اوایل کار، آزادسازی تعرفه‌ها نیز معمولا تا بازار بخواهد به یک تعادل نسبی برسد، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و برخی شرکت‌ها برای به دست گرفتن بازار با نرخ‌های پایین و حتی در برخی مواقع با ضرردهی مواجه می‌شوند.

رییس شورای‌عالی صنعت بیمه افزود: برخی از قراردادها برای شرکت‌های بیمه ضرردهی به ارمغان می‌آورد، گرچه هیات‌مدیره این شرکت‌ها باید پاسخگوی سهامداران خود باشند، اما بیمه مرکزی نیز از طریق کمیته فنی خود موضوعاتی مثل دامپینگ و تبانی را پیگیری می‌کند.وی با بیان این مطلب که اینگونه نرخ‌ها به ضرر صنعت بیمه کشور است، تصریح کرد: واحدهای نظارت بیمه مرکزی به تمام این موارد رسیدگی می‌کند، حتی برخی از قراردادها برای ابطال به شرکت‌های بیمه عودت داده شده است، تا زمانی‌که یک وضعیت باثباتی را از لحاظ نرخ و شرایط در بازار داشته باشیم، نظارت بیمه مرکزی با تمام توان ادامه می‌یابد؛ اما پس از اینکه بازار به تعادل رسید، این نظارت تغییر ماهیت می‌یابد.