نیازمند بومی‌سازی دانش بازاریابی خدمات مالی هستیم

نخستین جلسه کمیته برنامه‌ریزی (شاخه صنعت بیمه) دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات مالی (۷-۶ آذرماه ۸۹) با حضور دکتر عباس‌زادگان، معاون بازاریابی مدیر‌عامل بانک صادرات ایران و مدیرعامل سابق شرکت بیمه نوین و با مشارکت نمایندگان شرکت‌های بیمه متشکل از مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌و بازاریابی این شرکت‌ها در محل برج سپهر بانک صادرات ایران برگزار شد.

دکتر عباس زادگان طی سخنانی اظهار داشت: بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، بورس و سرمایه‌گذاری، با توجه به شرایط داخلی و بین‌المللی نیازمند برنامه‌ریزی جدید و اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای معرفی و ارائه خدمات مالی به مشتریان خود می‌باشند. سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات مالی مثل بانک، بیمه و بورس در بسیاری از مسائل مربوط به بازاریابی دارای وجوه مشترک هستند، زیرا خدماتی که عرضه می‌کنند، نامحسوس است. بنابراین سازمان‌های مذکور از الگوها و استراتژی‌های بازاریابی مشابهی برخوردار هستند و به همین دلیل از دیدگاه علمی‌می‌توانند به طور مشترک فعالیت کرده و به همفکری، همکاری و تبادل تجربه در این زمینه بپردازند.

معاون بازاریابی بانک صادرات ایران افزود: در دومین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات مالی که آذرماه سال جاری برگزار می‌شود، می‌توانیم درس‌های خوبی از تجربیات یکدیگر بیاموزیم و از این طریق بتوانیم به الگوها و نظریات جدیدی که به پیشرفت برنامه‌های بازاریابی ما کمک می‌کند، دست یابیم. هدف این کنفرانس آن نیست که تعدادی مقاله تهیه شده، چاپ و توزیع شود، بلکه هدف اصلی برگزاری آن، این است که از تجربیات علمی‌و عملی یکدیگر استفاده کنیم و بتوانیم برنامه‌های بازاریابی بانک‌ها، بیمه، بورس و سرمایه‌گذاری را با سرفصل‌های مشترک و با بهره‌گیری از تجربیات ملی، بومی‌سازی کنیم و همه ما از نتایج آن بهره‌مند شویم.

وی همچنین افزود: در زمینه بازاریابی خدمات مالی، اطلاعات و مطالب کم‌وبیشی در سایت‌های خارجی وجود دارد، ولی مشکل اصلی این اطلاعات، بومی‌نبودن آنها است. این مطالب متناسب با شرایط ملی ما نیست. نوع تبلیغات، نوع اطلاع رسانی، مدل‌های ذهنی، فرهنگ سازمانی، فرهنگ عمومی ‌مردم ما با دنیا متفاوت است و به همین دلیل به شدت نیازمند بومی‌سازی دانش بازاریابی خدمات مالی هستیم و به اعتقاد من دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات مالی انجام این مهم را آغاز کرده و برای توفیق بیشتر، نیازمند حمایت و پشتیبانی نظام بانکی، صنعت بیمه و بورس کشور است.

دکتر عباس زادگان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کشور ما کنفرانس‌ها و سمینارهای زیادی برگزار می‌شود، ولی بیشتر آنها نتایج علمی‌و کاربردی قابل استفاده‌ای ندارند، اما تجربه اول کنفرانس بین‌المللی بازاریابی خدمات مالی که اینجانب نیز به عنوان مدیر عامل یک شرکت بیمه از نزدیک با آن ارتباط داشتم، نشان داد که برگزارکنندگان آن تلاش دارند کنفرانس به نتایج کاربردی و موثری دست پیدا کند تا بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های بیمه، بورس و سرمایه‌گذاری بتوانند در عمل از آن

استفاده کنند.

معاون بازاریابی بانک صادرات ایران در ادامه سخنان خود از شرکت‌کنندگان جلسه درخواست کرد تا پیام این کنفرانس را از طریق امکانات موجود خود مانند نشریات داخلی، وب‌سایت، گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها و همایش‌های درون سازمانی اطلاع‌رسانی کرده و به مدیران و کارشناسان سازمان خود منتقل کنند تا آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به موضوع هستند یا تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارند، مطالب خود را در این کنفرانس مطرح کنند.

وی در پایان با دعوت از کلیه مدیران‌عامل بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های بیمه، بورس و سرمایه‌گذاری برای مشارکت در برگزاری این کنفرانس، اظهار امیدواری کرد که کلیه مقالات و تجربیاتی که در این کنفرانس مطرح می‌شود، به عنوان یک منبع یادگیری در اختیار مخاطبان قرار گیرد و در توسعه دانش بازاریابی خدمات مالی موثر واقع شود.