کارآیی بانک‌های ایرانی پایین است

مدیرعامل بانک صادرات، از بالا بودن میانگین نرخ سود در بانک‌های خصوصی به‌عنوان «تب تندی» یاد کرد که به زودی به عرق خواهد رسید و در ادامه به تشریح راهکارهایی برای افزایش سهم عقود مبادله‌ای در بانک‌ها پرداخت. سید محمد جهرمی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص دلایل گرایش بانک‌ها به ارائه تسهیلات از طریق عقود مشارکتی، اظهار داشت: در رابطه با کاهش قیمت تمام شده تجهیز منابع، راهکارهای گوناگونی وجود دارد که منطقی‌تر شدن سود سپرده‌ها از مهم‌ترین این راه‌ها است.

وی افزایش کارآیی بانک‌ها را دومین راهکار برای کاهش قیمت تمام شده پول در بانک‌ها عنوان کرد و افزود: هزینه‌های پرسنلی و اداری بانک‌ها باید کاهش پیدا کند. مدیر عامل بانک صادرات گفت: به دلیل اینکه مجموع منابع در بانک‌های بین‌المللی بالاست و هزینه‌های پرسنلی آنها به نسبت ۳ تا ۵ درصد نسبت به کل هزینه‌ها است و از طرف دیگر یک تا ۵/۱ درصد سود سپرده پرداخت می‌کنند، از پرداخت تسهیلات با نرخ‌های سود ۲ تا ۵/۲ درصدی هم سود می‌برند. مدیرعامل بانک صادرات ادامه داد: به دلیل اینکه هزینه تجهیز منابع بانک‌های کشورمان بسیار بالا است و هزینه‌های اداری و پرسنلی نیز همین حالت را دارند و بیش از ۳ الی ۴ درصد هزینه‌های این بخش را می‌پردازند به‌همین دلیل کارآیی بانک‌های ایرانی کم است.

جهرمی تاکید کرد: اگر بانک‌ها بخواهند به عنوان یک بنگاه اقتصادی روی پای خود باشند، منابع گران‌قیمت‌ را در اختیار مردم خواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نیز بانک‌ها تسهیلاتی را با عقود مبادله‌ای می‌پردازند، افزود: البته نسبت عقود مبادله‌ای در حال حاضر در قیاس با سال‌های گذشته کمتر است. خبرنگار پرسید: هم‌اکنون بسیاری از بانک‌ها تسهیلاتی را با نام و سود مشارکتی به مردم می‌پردازند که با کمی بررسی دقیقا همان تسهیلات مبادله‌ای است و همچنین مواردی نیز مشاهده می‌شود که تسهیلاتی با عنوان مبادله‌ای به متقاضیان پرداخت می‌شود، ولی در عمل نرخ‌های سود مانند مشارکتی است، شما علت این اقدام بانک‌ها را در چه عواملی می‌بینید و چه راهکاری برای حل این مشکل توصیه می‌کنید؟

جهرمی پاسخ داد: پایین آوردن قیمت تمام شده تجهیز منابع بانک‌ها تنها راهی است که فعلا می‌تواند مانع از اجرای مورد فوق شود. وی اضافه کرد: زمانی که قیمت و هزینه تجهیز منابع بانک‌ها بالا است، اصرار کردن به اینکه با عقود مبادله‌ای و ارزان کردن تسهیلات عمل بکنند، غیرمنطقی خواهد بود. مدیرعامل بانک صادرات افزایش کارآیی بانک‌ها، کاهش هزینه پرسنلی بانک‌ها و تجهیز منابع در مقایسه با نرخ سود را از جمله راهکارهای جلوگیری از حالت مذکور عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سوال که علت بالا بودن میانگین نرخ سود در بانک‌های خصوصی چیست، گفت: بنده فکر می‌کنم خیلی زود، «تب تند» بانک‌های خصوصی به عرق می‌رسد و با مشکلات زیادی هم روبه‌رو خواهند شد. جهرمی تاکید کرد: به اعتقاد بنده با توجه به مجموعه مسائل اقتصادی در کشور، نرخ سود تسهیلات باید با منطق خاص خود به تک‌رقمی برسد.

مطرح شدن تغییر نرخ سود تسهیلات در شورای پول و اعتبار

این عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به مطرح شدن تغییر نرخ سود بانکی با توجه به کاهش و تک‌نرخی شدن تورم در این شورا، اظهار کرد: بحث‌هایی نیز در این باره وجود دارد که امیدواریم ادامه پیدا می‌کند. خبرنگار با طرح این پرسش که آیا نرخ سود تسهیلات بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تک رقمی خواهد شد ضمن اینکه زمان دقیق اجرایی شدن این امر را از این عضو شورای پول و اعتبار جویا شد، جهرمی در پاسخ گفت: بانک مرکزی نظرات خاصی را برای تک نرخی شدن نرخ سود تسهیلات دارد که باید در شورای پول و اعتبار بحث شود.

خبرنگار در خصوص سمت جهرمی در شورای پول و اعتبار نیز از وی سوال کرد، جهرمی گفت: بانک صادرات یک بانک خصوصی است، ولی بنده به نمایندگی از این بانک در شورای پول و اعتبار حضور ندارم، بلکه به عنوان یک کارشناس در شورا حضور دارم. وی در مورد ورود بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار، افزود: این امر بستگی به نظر مجلس و اعضای شورای پول و اعتباری که مجلس مشخص کند، دارد.